• telgebo

    Familjen Annorlunda

    Prattråd för oss som följer programmet Familjen Annorlunda på måndagar kl 20 i TV 4.

    Såg att det inte fanns nån tråd för oss så jag startar en nu.


    Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Familjen Annorlunda
  • LängtansBlåaBlomma
    SoStylish skrev 2013-02-12 00:38:06 följande:
    Opassande att fråga om det är en pojke eller flicka för att man trott fel? Förlåt, men nu blir jag full i skratt. Är du på riktigt? Det räcker väl med att skriva att det är en pojke då? Eller är det något fel med att vara pojke så att det är opassande att skriva det?

    Vad FÅR man fråga om egentligen? När någon undrade vad ett av barnen gjort med sin hand (som tydligen är skadad på något sätt) så fick den dryga svar tillbaka. Vad är det för fel med att helt oskyldigt undra vad som har hänt?


    Inte fråga om könet, utan att diskutera. Prata om hans utseende. Tvivla på hans könstillhörighet. Det är inte så ödmjukt.
    Jag fick mitt inlägg borttaget när jag kommenterade två deltagare i unga mödrar (annat tv pprogram) i den andra tråden. Jag sa inte ens vilka jag syftade på.
    Därför tycker jag att lika ska vara lika. Ingen dubbelmoral.
    Det med handen har jag ingen åsikt om, det var inte jag som klagade på handen. 
  • LängtansBlåaBlomma
    loka skrev 2013-02-12 15:11:39 följande:

    Men att ställa frågan om föräldrarna har ett behåvningshandikapp är också bara en fråga och helt relevant i diskussionen om programmet.
    Jag instämmer.
  • Ellaria
    I have a kid skrev 2013-02-12 01:16:06 följande:
    Trodde också
    att Oliver var en tjej!

    sen att Jonathan satt med diadem gjorde inte saken klarare....

    båda såg ut som tjejer!
    Och?
    You know nothing, Jon Snow
  • LängtansBlåaBlomma

    Såg ni att Walle typ var ensam pappa på Hörnan, den där samlingslokalen för föräldrar och småbarn? Vad tråkigt, är det så ojämställt på sådana platser? Jag blev iaf glad och varm av att se honom vara där med sina två minsta. Han lät så uppriktigt nöjd över att få vara med även i det lilla vardagliga eftersom han missat det med de äldre barnen.


  • Rak banan
    SoStylish skrev 2013-02-12 16:05:00 följande:
    Med det där långa blonda håret så är det nog inte helt ovanligt att folk misstar honom som en tjej oavsett om han är med i tv eller inte....

    Har inte den här könsdebatten gått lite långt nu när man inte ens får fråga om en person är en pojke eller flicka?
  • Rak banan
    MoaElis skrev 2013-02-12 14:47:48 följande:
    Man får väl vara lite smidig i sina frågor, hur man ställer dom. Att diskutera könet på en 10 åring är faktiskt inte helt lämpligt. Det handlar om ett barn och han har inte själv valt att vara med i programmet, jag förmodar att han inte skulle bli speciellt glad om han visste att människor misstog honom som tjej...

    Nu vet vi ju dessutom att barnet heter "Oliver" då får man väl anta att det är en pojke. Kan inte riktigt förstå vad det spelar för roll heller, könet på barnen är väl ganska obetydligt.
    Han har väl själv valt att ha långt hår och se ut som en flicka?

    Eller det är kanske så att föräldrarna har för dålig ekonomi för att kunna bekosta en klippning? Då hamnar saken i en helt annan dimension.
  • LängtansBlåaBlomma
    SoStylish skrev 2013-02-12 16:05:00 följande:
    Med det där långa blonda håret så är det nog inte helt ovanligt att folk misstar honom som en tjej oavsett om han är med i tv eller inte....

    Har inte den här könsdebatten gått lite långt nu när man inte ens får fråga om en person är en pojke eller flicka?
    Fast det har väl alltid varit en känslig sak att bli misstagen för det andra könet om det inte är avsiktligt? Har väl inget med "den här könsdebatten" att göra (fy vilket begrepp, har du nån aning om hur jäkla stolpigt det låter?)
  • Tjejgänget
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-02-12 19:33:35 följande:
    Såg ni att Walle typ var ensam pappa på Hörnan, den där samlingslokalen för föräldrar och småbarn? Vad tråkigt, är det så ojämställt på sådana platser? Jag blev iaf glad och varm av att se honom vara där med sina två minsta. Han lät så uppriktigt nöjd över att få vara med även i det lilla vardagliga eftersom han missat det med de äldre barnen.

    Walle är underbar!! MEN jag kan inte låta bli att undra om han skulle ha åkt dit om det inte vore för att filmteamet ville filma honom där... Min man skulle gärna vilja vara med på sånt men tyvärr måste han jobba.
  • AstraZ

    En intressant grej är att en av mammorna ljuger sanslöst i tv och i sin blogg. Om sitt liv, ungarnas pappor, hur de lever etc. Och ifrågasätter man det är man "näthatare"

Svar på tråden Familjen Annorlunda