• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Seglarinnan

    Mandilaro: Inte säkert att du gått upp - min mage är stor som en ballong och jag ser absolut ut att ha lagt på mig men vågen visar något annat

    Jag har samma problem själv - särskilt med lagad mat. Min kärlek lagar nya rätter varje kväll och ibland äter jag och ibland inte - snacka om otacksamt! Nektariner är annars min frukt - äter dem i mängder!  


    34 år, bor i Stockholm och väntar första barnet till 5 jan 2014
  • mariafii
    Mandilaro skrev 2013-06-02 09:38:34 följande:
    Seglarinnan: Det låter sannerligen som att du hittat ditt gebit i surdegsbrödet! Mitt problem är att jag begränsas av att inte kunna äta någonting mer än en gång. Frukt och loka blir det dock i mängder varje dag! Jag har faktiskt inte vågat ställa mig på vågen men jag ser att jag gått upp några kilon. Än så länge skyller jag på hormonbehandligen. Jag bor in Umeå.

    Jag har redan gått upp 2 kg och det är bara mig själv att skylla tyvärr. Blä men jag äter som en häst och när man mår lite små dåligt så blir jag mer sugen på onyttigt :(
  • Proppen
    Mandilaro skrev 2013-06-02 08:25:33 följande:
    Jag gjorde ul på ivf-kliniken i tisdags, 8+1. Självfallet nervös över att det inte är något där. Att kroppen liksom hittar på saker. Där hittande vi en liten böna med tickande hjärta! Och det kommer ni med största sannolikhet också göra!



    Vad fint! :D
  • belter
    Lövings skrev 2013-06-01 16:26:48 följande:
    Vi har också funderat lite på Brio Sing! Min närmsta kompis som har fölets barn har den nu. Hon älskar den och säger att de är den bästa hon haft..
    åå skönt å höra! den verkar bra ! :)) ska läsa på mer. 
  • LitenKnodd

    Jag äter mer än vanligt, är ingen storätare alls i vanliga fall.. Men för att slippa må illa och spy så måste jag äta. Fast har inte gått upp speciellt mkt, kanske 1 kg.
    Proppen, jag kommer vara i v.9 på mitt VUL. :)
    Jag har varit med om det du oroar dig för, att dom inte såg något förutom gulsäcken på mitt första VUL i den förra graviditeten.. Läkaren sa till mig att det nog var för tidigt att se, men sen i journalen skrev han troligt tidigt missfall. Men då hade jag haft rosa flytningar och blött en del. Men eftersom man kan göra det ändå så fick vi ny tid en vecka senare, men hann åka till KK innan och fick konstaterat MF. Så blev rätt arg på läkaren jag hade träffat för som säger en sak till mig och skriver en annan i journalen!
    Men denna graviditeten har jag fler och kraftigare symptom och min BM har fixat en bra och rak läkare åt oss. Så den 13/6 så är jag säker på att vi får se en liten skit. ;)

  • belter
    Nathis skrev 2013-06-02 07:21:56 följande:
    Tack ska du ha!:)

    va roligt! då bor vi kanske i närheten av varandra:P

    Aha tror de va den jag kollade på innan vi blev gravida, har för mig att den var najs:)
     De kunde man göra på våran blivande vagn också därför vi köpte adaptern:) Väldigt smidigt att bara kunna klicka på den:)
    jag bor en bit ifrån barkarby, i märsta så jag har antingen uppsala lr barkarby att välja på, ungefär lika långt! :)) 

    ahaa men guu så bra, jag får kolla mer på vilka vagnar som har sånt å kolla för å nackdelar mm . jag ville först inte ha stumma däck i fram men nu vet jag inte längre, får prova på lite. hehe
    jag vill att vagnen ska klara av terräng då jag har hund å sen va lätt att få ihop å så.  
  • Proppen
    LitenKnodd skrev 2013-06-02 11:07:41 följande:
    Jag äter mer än vanligt, är ingen storätare alls i vanliga fall.. Men för att slippa må illa och spy så måste jag äta. Fast har inte gått upp speciellt mkt, kanske 1 kg.

    Proppen, jag kommer vara i v.9 på mitt VUL. :)

    Jag har varit med om det du oroar dig för, att dom inte såg något förutom gulsäcken på mitt första VUL i den förra graviditeten.. Läkaren sa till mig att det nog var för tidigt att se, men sen i journalen skrev han troligt tidigt missfall. Men då hade jag haft rosa flytningar och blött en del. Men eftersom man kan göra det ändå så fick vi ny tid en vecka senare, men hann åka till KK innan och fick konstaterat MF. Så blev rätt arg på läkaren jag hade träffat för som säger en sak till mig och skriver en annan i journalen!

    Men denna graviditeten har jag fler och kraftigare symptom och min BM har fixat en bra och rak läkare åt oss. Så den 13/6 så är jag säker på att vi får se en liten skit. ;)



    Idiotläkare! :/ Åh hoppas det går bra! :) För oss alla i tråden!

    Jag har inte så mkt symptom så det oroar.. Men det är ju så olika.. :) Kan inte göra annat än att vänta och se :)
  • Mandilaro

    Innan jag visste om att jag var gravid hade jag så sjukt sug efter djungelvrål! Inte att jag var lite sugen, mer att jag lätt hade bitit av mig armen för att få en påse! Vågade inte koppla ihop det med graviditet eftersom vi genomgått ivf och jag vid tillfället var fullpumpad med hormoner. Det gick över! Konstigt nog är jag inte alls sugen på godis, fika och sånt! Grape och citron är grejer det! ð???

  • hundenhubbe
    FaN skrev 2013-05-31 07:45:03 följande:
    jag ahr fått tid för hälsosamtal och inskrivning nu, hälsosamtalet blir när jag är i vecka 8 och inskrivningen i början av juli, är då i 12. Känns som det är lite sent...

    Jag har en helt annan fråga, någon som har problem med sår i underlivet? Ett av det första graviditetssymtomen jag fick var något som liknande svampinfektion. fick en salva av läkaren som hjälpte. Men när jag några dagar senare plussade läste jag på biverkningarna att den kunde ge fosterskador (!) så jag slutade genast med den. Ringde till MVC För rådfrågning men de ville inte hjälpa mig då de inte var de som skrivit ut salvan utan tyckte jag skulle ringa min husläkare. Eftersom jag inte ens hade berättat något för min sambo vid detta tillfället och kände mig lätt panikslagen så ville jag inte ringa honom och berätta att jag var gravid. Sjukt besviken på MVC googlade jag fram att det var vanligt med svampinfektioner vid graviditet och att man skulle kunna behandla med vanlig pevaryl. Så jag åkte till apoteket och köpte en tub. När jag sedan kom hem och skulle använda den läste jag på bipcksedlen att även den kunde ge fosterskador (!) så ajg vågade inte använda den. tänkte att det var bättre att härda ut tills vidare. Detta har dock lett till att jag har fått ett sår, ca 5 cm lång och 1 cm brett som inte vill läka, kliar och gör galet ont. Är det någon här som har tips på vad man kan hitta på. Det ända jag har kommit på som känns ofarligt är babyolja och filmjölk...
    Använd Canesten 1 % !! Den kan du använda fast du är gravid Jag hade också massa problem i börja med en massa sår och den hjälpte verkligen!
  • hundenhubbe
    mariafii skrev 2013-06-02 10:01:34 följande:

    Jag har redan gått upp 2 kg och det är bara mig själv att skylla tyvärr. Blä men jag äter som en häst och när man mår lite små dåligt så blir jag mer sugen på onyttigt :(
    Jag äter också som en häst! Men mest på kvällarna... Mår dåligt på dagarna så anser att då jag väl kan äta då tänker jag äta de jag är sugen på!
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014