• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • kubic
    hundenhubbe skrev 2013-08-07 17:49:10 följande:
    Har ultraljud om 1 ½ vecka och är så nervös över att bebisen inte ska leva där inne. Tycker brösten inte gör ont (Sen några veckor tillbaka) men de är fortfarande stora och tunga. Mår illa till och från, har ont i huvudet och ryggen och är så extremt trött! Vet inte om magen blir större men den är iaf där och är ganska hård. Känner livmodern. Är i vecka 18 idag. Någon som vet något om barn som dött och man märkt de på ultraljud? Är de vanligt att de händer? Är så oroligt 
    Jag har mitt RUL om en vecka och jag är också jätte orolig. Men min barnmorska sa till mig för ett tag sedan att mår jag illa så tyder det på att allt är som det ska eftersom det är hormonerna som gör så man mår illa. Det bästa är nog att hålla ut och inte tänka för mycket på det, tror det flesta är oroliga.

    Jag har en kompis som säger att man kommer oroa sig nästan ännu mer sen om bebisen är mindre livlig i magen en dag. Så det är väl bara att vänta på mer oro efter det.......
  • annadenise
    Smulan 82 skrev 2013-08-08 00:05:55 följande:

    Samma som mig har din mage med växt mycket denna veckan? Jag har rul den 20 augusti när har du? Nu har den lilla verkligen börjat röra runt framför allt på kvällen och om jag prövar för trånga kläder ;) Idag har jag vilat hela dagen och oj så skönt det var. Men igår när jag gick upp för en liten trappa så hugg det till som bara den i svanken eller bäckenet inte 100 på vart och oj vad ont det gjorde och idag har jag ont i ryggen och känner mig jätte stel, fler som kännt sådant hugg och vet vad det är?

    Jag är nu i v.19 (18+1) och har ännu inte kännt några fladder eller buffar, men de kommer. min mage har inte växt så mycket de sista 2 veckorna, men den har blivit lite bredare. Jag har dock haft rejäl bebiskula sen v.12.Jag gjorde kub test i v.12 och då var knodden 6 cm, fantastiskt att se, sen gjorde jag rul i v.17, och då var bebisen 13 cm, oooh de va underbart, den rörde sig och svalde forstervatten. Bm kunde inte se könet, så de får bli en överaskning. Jag känder av lite foglossning till och från, men inte så mycket...
  • Smulan 82

    Nu har min lilla verkligen vaknat så mysigt och konstig känsla samtidigt. Undra när sambon kan känna barnet borde juh vara snart tycker jag. Längtar till rul och hoppas verkligen få se könet bara för jag är så nyfiken har läst om era rul och verkar inte så lätt o se könet alla gånger inte för att det igentligen är hela världen. Jag har hittat en skit snygg jacka som jag verkligen vill ha men inser ju att den kommer vara för liten om någon månad men den kommer juh passa efter bebisen är född så kan man inte köpa den då? Hur gör ni nu med kläder är det bara mamma kläder ni köper eller går ni upp i storlek? Jag har inget som är bekvämt eller snyggt på längre förutom mina mamma jeans alla överdelar är för små både pga bröst och mage fast kul brösten växte från 70 b till 70 d :) men blev lite förvånad när jag gick förbi ett skyltfönster och såg mig själv såg inte riktigt ut som mig. Hur mår ni alla idag? Hopas allt är bra!

  • Litchie
    Smulan 82 skrev 2013-08-08 10:26:26 följande:

    Nu har min lilla verkligen vaknat så mysigt och konstig känsla samtidigt. Undra när sambon kan känna barnet borde juh vara snart tycker jag. Längtar till rul och hoppas verkligen få se könet bara för jag är så nyfiken har läst om era rul och verkar inte så lätt o se könet alla gånger inte för att det igentligen är hela världen. Jag har hittat en skit snygg jacka som jag verkligen vill ha men inser ju att den kommer vara för liten om någon månad men den kommer juh passa efter bebisen är född så kan man inte köpa den då? Hur gör ni nu med kläder är det bara mamma kläder ni köper eller går ni upp i storlek? Jag har inget som är bekvämt eller snyggt på längre förutom mina mamma jeans alla överdelar är för små både pga bröst och mage fast kul brösten växte från 70 b till 70 d :) men blev lite förvånad när jag gick förbi ett skyltfönster och såg mig själv såg inte riktigt ut som mig. Hur mår ni alla idag? Hopas allt är bra!


    Jag har gått över till i stort sett bara mammakläder, tycker dom är snällast mot magen :) har även köpt en fin mammaparkas som jag gladeligen fortsätter använda i vår för att den satt så fint även på ickegravida! Däremot är det dethär med vinterjacka, hur gör alla där?

    Våran lille var verkligen vild och körde yoga hela rul! Ena sekunden benen neråt och nästa upp över huvudet, haha! Men när hon skulle kolla könet visade han upp sig minsann, ett helt magiskt ögonblick :)
  • ekbacka

    Måste säga att jag är väldigt förvånad över vilka vagnar en del av er kollar på. Tänker ni inte alls på att det är vinter när barnet kommer, vilket brukar innebära en del snö och slask. Lycka till att ta er fram med vagnar med små hjul där fram! Tycker synd om de som man ser kämpar sig fram på moddiga trottoarer eller som fastnar vid övergångställen. 

  • Litchie
    ekbacka skrev 2013-08-08 11:01:26 följande:

    Måste säga att jag är väldigt förvånad över vilka vagnar en del av er kollar på. Tänker ni inte alls på att det är vinter när barnet kommer, vilket brukar innebära en del snö och slask. Lycka till att ta er fram med vagnar med små hjul där fram! Tycker synd om de som man ser kämpar sig fram på moddiga trottoarer eller som fastnar vid övergångställen. 


    Håller med litegrann, men vissa här kanske bor så att det inte är så mycket snö på vintern? Vi har iaf nån/några meter i uppåt fem månader och därför är stora hjul det första vi tittar på.. Men att bestämma sig för vilken alltså, vi har mer beslutsångest än när vi köpte bil, haha! :)
  • LitenKnodd

    Ekbacka, jag hade väldigt mycket tankar innan mitt barnvagnsköp. Tvungen att ha stora hjul, bra fjädring och lättkörd i alla underlag. Brio Happy var den vagnen som passade in bäst, köpte den begagnad för om den inte hade funkat så ville jag inte lagt ut 5-10000:- på vagn.. Eftersom bebis kommer i vinter så är ju kravet att den ska vara lätt att använda direkt. Enda nackdelen är att den är ganska stor, tur att man bor på landet!!

  • annadenise

    Jag tror oxå det beror lite på vart man bor. Jag bor i v-ås och i vintern som var hade vi ganska mycket snö, men de är duktiga på att ploga här, och det är många som cyklar på vintern. Vist, jag kanske ångrar mig i efterhand, men som sagt, de blir nog en brio smile iaf:)

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014