• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • debbie85

    Evelina84: Jag har bristningar runt naveln, fick dom ganska tidigt typ v 14? Detta trots att min mamma inte fick en enda bristning. Tungan ute Dom går ju inte att göra någonting åt (eftersom dom är i hudlagret dermis dit inga krämer/salvor når.) Men man får se dom vackra ärr från att ha burit ett barn och vara stolt för det tycker jag!

    Angående järntabletter som typ Niferex. Såg att någon hade skrivit att man inte får äta någon timme innan och efter man tar dom (tror det var i denna tråden). Detta stämmer inte riktigt. Järn tas upp bäst tillsammans med C-vitamin och sämst tillsammans med kalcium. Detta innebär att man kan käka frukt/grönsaker men magen ska vara tom på kalciuminnehållande mat så som mjölk, fil, yoghurt, grädde och liknande. Själv brukar jag ta den tillsammans med en C-vitamin-brustablett.


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • Cecilia13

    Jag har tagit niferex den senaste månaden och det går faktiskt bra. Dock tar jag bara en tablett om dagen (står att man ska börja med 2-3 stycken), men det är lite jobbigt att man inte får äta innan/ efter så det brukar bli tidigt på morgonen alt när jag går och lägger mig. Det står att man ska ta dem med vatten och att de kan bilda något komplex med typ frukt/ grönsaker, även om jag också tror att c-vitamin skulle öka upptaget. Lurigt!

  • Litchie

    Någon mer som börjar få svårt att sova? Har problem att ligga skönt med magen så tänkte köpa en gravidkudde, någon som prövat? :)

  • Lunda

    Jag har sovit dåligt i flera veckor av många olika anledningar. Idag när jag skulle bädda sängen såg jag en stor fläck på lakanet som såg ut som en dregelfläck. Den var i samma höjd som brösten ligger när jag sover så det ända jag kan komma fram till är att de läckt nån gång under natten. Skumt.

    För övrigt kände jag första sparken utanpå magen idag, men när jag la min sambos hand där det sparka så sluta den. Typiskt :P

  • FrökenBlå

    En dum fråga kanske, men när vet ni när ni ska börja ta järntabletter? Jag har läst att barnet behöver mkt järn nu och att depåerna kan sjunka, men går ni till vårdcentralen och tar prov eller börjar ni dem på rek. från t.ex BM? Funderar nämligen på hur jag själv ska göra...

    Jag har jobbat natt en vecka nu och jag har svårt att sova när jag ska försöka vända om dygnet, det är värre nu än innan jag blev gravid. Jag sov alltid på mage förr och jag tycker att det är svårt att hitta nått bra läge för att kunna sova riktigt bra..

    Är det fler än jag som känner av bäbisen mest på kvällarna? När jag har jobbat så har lill* knodd börjat hålla igång runt 23 varje gång och är jag hemma känner jag mest när jag ligger i soffan/sängen på kvällen..

    Grattis till alla som fått se sin lill* på RUL! Längtar till mitt som är om hela 9 dagar! 

  • debbie85
    Cecilia13 skrev 2013-08-18 15:10:54 följande:
    Jag har tagit niferex den senaste månaden och det går faktiskt bra. Dock tar jag bara en tablett om dagen (står att man ska börja med 2-3 stycken), men det är lite jobbigt att man inte får äta innan/ efter så det brukar bli tidigt på morgonen alt när jag går och lägger mig. Det står att man ska ta dem med vatten och att de kan bilda något komplex med typ frukt/ grönsaker, även om jag också tror att c-vitamin skulle öka upptaget. Lurigt!

    Ok. Det visste jag faktiskt inte. Hmm.. Förstår inte riktigt mekanismen bakom men då är det väl säkrast att ta dom på tom mage med vatten eller C-vitaminbrus.
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • debbie85
    FrökenBlå skrev 2013-08-18 16:42:24 följande:
    En dum fråga kanske, men när vet ni när ni ska börja ta järntabletter? Jag har läst att barnet behöver mkt järn nu och att depåerna kan sjunka, men går ni till vårdcentralen och tar prov eller börjar ni dem på rek. från t.ex BM? Funderar nämligen på hur jag själv ska göra... Jag har jobbat natt en vecka nu och jag har svårt att sova när jag ska försöka vända om dygnet, det är värre nu än innan jag blev gravid. Jag sov alltid på mage förr och jag tycker att det är svårt att hitta nått bra läge för att kunna sova riktigt bra.. Är det fler än jag som känner av bäbisen mest på kvällarna? När jag har jobbat så har lill* knodd börjat hålla igång runt 23 varje gång och är jag hemma känner jag mest när jag ligger i soffan/sängen på kvällen.. Grattis till alla som fått se sin lill* på RUL! Längtar till mitt som är om hela 9 dagar! 

    Efter inskrivningen hos BM (med provtagning) så fick jag hem en lapp i brevlådan om att jag skulle börja ta järntabletter varannan dag fr.o.m vecka 20 (av graviditeten).
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • Smulan 82
    Lunda skrev 2013-08-18 16:02:14 följande:
    Jag har sovit dåligt i flera veckor av många olika anledningar. Idag när jag skulle bädda sängen såg jag en stor fläck på lakanet som såg ut som en dregelfläck. Den var i samma höjd som brösten ligger när jag sover så det ända jag kan komma fram till är att de läckt nån gång under natten. Skumt. För övrigt kände jag första sparken utanpå magen idag, men när jag la min sambos hand där det sparka så sluta den. Typiskt :P

    Jag har köpt en gravidkudde och det är mycket skönare tror dock att jag skulle köpt en storlek större jag använder min hela tiden även när jag sitter i soffan eller stol tycker det hjälper nu när jag har ont av foglossning. Fast måste erkänna efter att jag blev sjukskriven i fredags så börjar jag må bättre och har inte riktigt lika ont hoppas det håller i sig och att jag kan börja jobba igen i september men går det inte så har jag i alla fall accepterat det nu :)
  • martinajulia

    FrökenBlå: bm sa vid inskrivningen att jag skulle börja äta järntabletter varannan dag fr o med v 20 eftersom järnvärdet var lågt vid inskrivningen. Det är i v 20 som behovet av järn ökar men om du ännu inte har tagit nåt prov som visar på järnbrist ska du ju inte börja utan att ta ett prov först, för mkt järn är inte heller bra. Om du känner av symptom kan du ju dock be om att få göra ett prov så du inte behöver vänta enda tills det är dags för nästa besök hos bm

  • Sante

    :D Kännde precis av dem första ordentliga sparkarba. Kännt lite hela veckan men nu var de såpass starka så måste varit sparkar :) Var tre på rad! Ligger i soffan o fick en liten tår i ögat. Sambon var snabbt fram med handen men de är nog för tidigt att känna utanför?! Är i vecka 20+2

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014