• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • FaN
    Litchie skrev 2013-08-18 15:20:47 följande:
    Någon mer som börjar få svårt att sova? Har problem att ligga skönt med magen så tänkte köpa en gravidkudde, någon som prövat? :)

    Jag ahr en och jag formligen älskar den! Helt underbar! Tyvärr tycker sambon också om den och brukar sna den för mig på nätterna... hmmm... Glad
  • FaN

    God morgon alla!


    Hoppas Ni har haft en härlig helg!

    Min har varit sådär. Jag har varit sjukt trött och har haft sjukt om i magen hela helgen. till på köpet så har jag blivit yr, fått hjärtklappning och "sett stjärnor" med jämna mellanrum...

    Men nu har jag gnällt färdigt!

    Jag har en fundering. Vi var på KUB i vecka 12. Allt såg då bra ut även om det var en sömning, icke samarbetsvillig filur där inne. Imorgon har vi RUL inbokat. Varför är det så att man inför varje besök inbillar sig att något är fel. Att man ska se en livlös liten? Sanolikheten säger att allt är bra men ändå oroar man sig hela tiden. Man läser har på forumet om alla som känt av den lille. Jag är nu i vecka 19 (eller 20, vi blev tillbakaflyttade en vecka efter KUB men BM ville inte ändra förrän vi varit på RUL eftersom hon tyckte att det var det som gällde) och det är många här som tycker sig ha känt av lillen långt innan men inte jag. Så direkt kommer tanken" NÅGOT ÄR FEL!!!"

    Desto med jag tänker på det desto mer orolig blir jag och desto sämre mår jag, (villket är rätt illa med tanke på hur jag mått i helgen. Ett tag var vi till och på väg in till akuten).

  • youandme

    FaN - jag tror att dom flesta har stunder då man oroar sig att något är fel. Jag hade en dipp för 1,5 vecka sedan och tänkte varje dag "nu är bebisen död", men fick då komma in och lyssna på bebisens hjärta (vilket var otroligt lugnande). Då hade jag känt bebisen typ två gånger, men sen slutade jag känna och det blev orsaken till oron (därmed så tror jag man oroar sig oavsett om man inte har känt något, eller man har känt men det "upphör").

    Hoppas rul går bra och att magontet och övriga symtom minskar/försvinner :)

  • FrökenBlå
    FaN skrev 2013-08-19 08:10:39 följande:

    God morgon alla!


    Hoppas Ni har haft en härlig helg!

    Min har varit sådär. Jag har varit sjukt trött och har haft sjukt om i magen hela helgen. till på köpet så har jag blivit yr, fått hjärtklappning och "sett stjärnor" med jämna mellanrum...

    Men nu har jag gnällt färdigt!

    Jag har en fundering. Vi var på KUB i vecka 12. Allt såg då bra ut även om det var en sömning, icke samarbetsvillig filur där inne. Imorgon har vi RUL inbokat. Varför är det så att man inför varje besök inbillar sig att något är fel. Att man ska se en livlös liten? Sanolikheten säger att allt är bra men ändå oroar man sig hela tiden. Man läser har på forumet om alla som känt av den lille. Jag är nu i vecka 19 (eller 20, vi blev tillbakaflyttade en vecka efter KUB men BM ville inte ändra förrän vi varit på RUL eftersom hon tyckte att det var det som gällde) och det är många här som tycker sig ha känt av lillen långt innan men inte jag. Så direkt kommer tanken" NÅGOT ÄR FEL!!!"

    Desto med jag tänker på det desto mer orolig blir jag och desto sämre mår jag, (villket är rätt illa med tanke på hur jag mått i helgen. Ett tag var vi till och på väg in till akuten).



    Jag blir likadan inför u-ljud och andra kontroller, precis varför vet jag inte men en tanke är att man kanske undermedvetet försöker sänka förväntningarna på att allt ska vara bra, för att bättre förbereda sig på att nått kan vara fel. Så gör jag i många andra situationer, förväntar mig det värsta.
    Det är lätt att säga att du inte behöver oroa dig, det hjälper i alla fall inte ett skit på mig ;) men som många skriver här så beror det väl på hur livmodern ligger när man börjar känna bäbisen. Jag är i v. 19, började känna först för ca en vecka sen, men då väldigt svagt till en början. Innan det kände jag som du, nått är fel och jag tyckte inte alls att det va kul när sambon berättade för fler vänner att jag var gravid..
     
  • tinis

    Jag är i vecka 19+5 o kan inte säg med säkerhet att det är bebis jag känt när jag känt fladdermus eller små pill i magen. Hoppas verkligen att den lilla kommer igång snart så att man kan vara säker. Var på RUL förra veckan o allt såg bra ut men om jag inte känner mer om en vecka så ska jag ringa o hör med bm o vad hon tror

  • tinis

    Jag är i vecka 19+5 o kan inte säg med säkerhet att det är bebis jag känt när jag känt fladdermus eller små pill i magen. Hoppas verkligen att den lilla kommer igång snart så att man kan vara säker. Var på RUL förra veckan o allt såg bra ut men om jag inte känner mer om en vecka så ska jag ringa o hör med bm o vad hon tror

  • annadenise
    johanna3 skrev 2013-08-18 21:56:56 följande:
    Hur ofta träffar ni er bm? Jag träffade min på inskrivning v 10 och nästa är v 25... Tänkte på det där med järntabletterna jag med..

    jag hade oxå besök hos bm i  v.11 och sen inte förän v. 25. Är nu i v.20 (19+5) och ska till bm på torsdag. Jag ringde och bad om att få en extra tid, eftersom att jag varit sjukt trött de sista veckorna och funderar på om de kan va järnbrist? Jag ska åka utomlands 2 ggr i sep. Flyger till mallorca när jag är i v.23 och hem när jag i v.24, och sen åker jag till barcelona när jag är i v.25 och hem i v.26. Är lite nervös för 2 st flygresor, men de borde gå bra. Det är ju inga långa sträckor iaf. Eftersom att jag ska resa så vill jag att bm tar lite blodprover och kollar blodtryck så att allt ser bra ut.

    Är det någon som har flygit runt v.23-26? hur gick det?

    Ring och boka in en extra tid!
  • Natalie87

    Hej! Är helt ny här!
    Så himla roligt att läsa det ni skriver, ni som är i vecka 20 som mig. Förra måndagen när jag var i v.19 (18+5) och var tillbaka på jobbet efter 4 veckors semester så kände jag sparkar för första gången "på riktigt". Har väl känt lite bubblor tidigare men inte varit helt säker på var det var.. men förra månaden när de små puttarna kom kring samma ställe, långt ner på magen så var jag helt säker på vad det var jag kände. Nu har det hållt i sig och jag har känt sparkar lite då och då nästan varje dag. Känner när jag sitter ner och ibland när jag ligger på rygg. Igår kväll sparkade bebis så mycket att även min fästman kunde känna de små kickarna utanpå magen. Underbart!!

    //Natalie

  • debbie85
    Natalie87 skrev 2013-08-19 12:57:22 följande:
    Hej! Är helt ny här! Så himla roligt att läsa det ni skriver, ni som är i vecka 20 som mig. Förra måndagen när jag var i v.19 (18+5) och var tillbaka på jobbet efter 4 veckors semester så kände jag sparkar för första gången "på riktigt". Har väl känt lite bubblor tidigare men inte varit helt säker på var det var.. men förra månaden när de små puttarna kom kring samma ställe, långt ner på magen så var jag helt säker på vad det var jag kände. Nu har det hållt i sig och jag har känt sparkar lite då och då nästan varje dag. Känner när jag sitter ner och ibland när jag ligger på rygg. Igår kväll sparkade bebis så mycket att även min fästman kunde känna de små kickarna utanpå magen. Underbart!! //Natalie

    Hej och välkommen! Härligt att bebisen sparkar! Angående bristningar (som vi skrev lite om tidigare) så läste jag detta i en gravid-app (what to expect when you're expecting heter den) idag: " Most pregnant women fear them. Many won't even talk about them. Some particularly enlightened ones wear them proudly as a badge of pregnancy. No, not maternity clothes. Stretch marks. Your baby's not even born yet and is already leaving a mark ? all over your belly, butt, thighs, hips, and breasts. More than half of all pregnant women will get these pink or red (sometimes purplish) streaks that are caused by tiny tears in the supporting layers of tissue under your skin as it becomes stretched to its limit Unfortunately, there's no proven way to prevent stretch marks from zigzagging their way across your skin (though there's no harm in applying moisturizers, such as cocoa butter, to your skin; if nothing else, it will prevent the dryness and itching associated with pregnancy-stretched skin). Susceptibility has lots to do with genetics: Chances are, if your mother got them, you probably will too. If your mother sailed through her pregnancies with smooth skin intact, you'll probably stay as smooth as your baby's butt. Rapid weight gain can also predispose you to getting stretch marks ? another good reason to add your pounds slowly and steadily (at an average of about a pound a week these days). Darker-skinned women are less likely to get stretch marks (plus, they're not as visible on dark skin) ? but fair-skinned gals are usually less lucky. Is there any good news about stretch marks? Here's something: They won't stay so vividly hued forever. After delivery, they usually fade to a less noticeable (and more easily concealable) silvery gray color. Meanwhile, try to wear them with pride."
  • Nathis
    debbie85 skrev 2013-08-18 13:21:50 följande:
    Evelina84: Jag har bristningar runt naveln, fick dom ganska tidigt typ v 14? Detta trots att min mamma inte fick en enda bristning. Tungan ute Dom går ju inte att göra någonting åt (eftersom dom är i hudlagret dermis dit inga krämer/salvor når.) Men man får se dom vackra ärr från att ha burit ett barn och vara stolt för det tycker jag!

    Angående järntabletter som typ Niferex. Såg att någon hade skrivit att man inte får äta någon timme innan och efter man tar dom (tror det var i denna tråden). Detta stämmer inte riktigt. Järn tas upp bäst tillsammans med C-vitamin och sämst tillsammans med kalcium. Detta innebär att man kan käka frukt/grönsaker men magen ska vara tom på kalciuminnehållande mat så som mjölk, fil, yoghurt, grädde och liknande. Själv brukar jag ta den tillsammans med en C-vitamin-brustablett.

    de står det på lappen som följer med. De ska vara bra att ta dom med typ apelsinjuice och mjölkprodukter får man ej ta dom med.
    Lunda skrev 2013-08-18 16:02:14 följande:
    Jag har sovit dåligt i flera veckor av många olika anledningar. Idag när jag skulle bädda sängen såg jag en stor fläck på lakanet som såg ut som en dregelfläck. Den var i samma höjd som brösten ligger när jag sover så det ända jag kan komma fram till är att de läckt nån gång under natten. Skumt.
    För övrigt kände jag första sparken utanpå magen idag, men när jag la min sambos hand där det sparka så sluta den. Typiskt :P
    ååh första sparken! så mysigt:D
    Sante skrev 2013-08-18 18:12:14 följande:
    :D Kännde precis av dem första ordentliga sparkarba. Kännt lite hela veckan men nu var de såpass starka så måste varit sparkar :) Var tre på rad! Ligger i soffan o fick en liten tår i ögat. Sambon var snabbt fram med handen men de är nog för tidigt att känna utanför?! Är i vecka 20+2
    va roligt :D

      

      

     
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014