• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Nathis
    rabarberpaj skrev 2013-08-18 23:24:12 följande:
    Hej alla ! Hoppar in här, är en tjej på 24 år som bor med min sambo och väntar vårt första barn. Ska på RUL på tisdag 20/8. Fick en angelsound idag och lyssnade på hjärtljudet, sååå mysigt ! Går in i vecka 20 imorgon och har bf 12/1-14 än sålänge om det inte ändras på tisdag :)

    heej, grattis å välkommen hit:)
  • Nathis
    Natalie87 skrev 2013-08-19 12:57:22 följande:
    Hej! Är helt ny här!
    Så himla roligt att läsa det ni skriver, ni som är i vecka 20 som mig. Förra måndagen när jag var i v.19 (18+5) och var tillbaka på jobbet efter 4 veckors semester så kände jag sparkar för första gången "på riktigt". Har väl känt lite bubblor tidigare men inte varit helt säker på var det var.. men förra månaden när de små puttarna kom kring samma ställe, långt ner på magen så var jag helt säker på vad det var jag kände. Nu har det hållt i sig och jag har känt sparkar lite då och då nästan varje dag. Känner när jag sitter ner och ibland när jag ligger på rygg. Igår kväll sparkade bebis så mycket att även min fästman kunde känna de små kickarna utanpå magen. Underbart!!

    //Natalie

    hejsan! välkommen hit å Grattis:D mysigt att ni har fått känna bebisen:)
  • Natalie87

    Tack så mycket!
    Ni kanske redan har skrivit massor om ämnet.. men jag orkar inte leta igenom alla 245 sidor =)
    Bristningar! Trots att jag fick bristningar på bröst och armar när jag gick upp i vikt+blev tonårig så är jag ändå rätt o-sugen på att få bristningar på magen. Har hittils inte fått det, men är ju halva tiden kvar. Har sedan vecka 14 smörjt in magen med Cocoa Butter Stick från Body Store varje kväll, och nu sedan en vecka tillbaka även smörjt in magen med baby olja innan läggdags. Inbillar mig själv att magen växer på natten och att oljor och lotion ska hjälpa.
    debbie85, såg att du skrev lite om bristningar och att du fått dem redan i vecka 14. Hur är det med er andra? Har ni fått det än och tror ni det finns något som kan motverka? Känns ju som att alla som går upp i vikt drastiskt får bristningar, och då har det ju inte med hormoner att göra.. bara det att man blir större på kort tid. Och det är ju precis det man gör vid en graviditet, magen växer så snabbt att hudet spricker. Är det verkligen ingen idé att smörja sig med krämer som ska öka hudens elastisitet?

  • Ärtan2014

    RUL imorgon o känner mig så himla nervös, o rädd att  något skall vara fel, är vi fler som har Rul imorgon?

  • FaN
    Ärtan2014 skrev 2013-08-19 14:57:38 följande:
    RUL imorgon o känner mig så himla nervös, o rädd att  något skall vara fel, är vi fler som har Rul imorgon?

    Japp. Vi har tid klockan 13.00 imorgon. Lycka till!
  • Lunda
    Natalie87 skrev 2013-08-19 14:37:42 följande:
    Tack så mycket!
    Ni kanske redan har skrivit massor om ämnet.. men jag orkar inte leta igenom alla 245 sidor =)
    Bristningar! Trots att jag fick bristningar på bröst och armar när jag gick upp i vikt+blev tonårig så är jag ändå rätt o-sugen på att få bristningar på magen. Har hittils inte fått det, men är ju halva tiden kvar. Har sedan vecka 14 smörjt in magen med Cocoa Butter Stick från Body Store varje kväll, och nu sedan en vecka tillbaka även smörjt in magen med baby olja innan läggdags. Inbillar mig själv att magen växer på natten och att oljor och lotion ska hjälpa.
    debbie85, såg att du skrev lite om bristningar och att du fått dem redan i vecka 14. Hur är det med er andra? Har ni fått det än och tror ni det finns något som kan motverka? Känns ju som att alla som går upp i vikt drastiskt får bristningar, och då har det ju inte med hormoner att göra.. bara det att man blir större på kort tid. Och det är ju precis det man gör vid en graviditet, magen växer så snabbt att hudet spricker. Är det verkligen ingen idé att smörja sig med krämer som ska öka hudens elastisitet?
    Vad jag har läst mig till så kan man inte motverka bristningar genom att smörja in sig utan det är genetiskt. Får man dem så kommer de vare sig du smörjer eller inte. Jag vill ändå tro att man kan lindra genom att smörja. Det känns ju som att hud med mycket fukt inte får lika mycket bristningar som om man är väldigt torr. Smörjer med mandelolja en gång om dagen och hudlotion berikad med vitamin E en gång. 
  • Natalie87
    Lunda skrev 2013-08-19 16:10:06 följande:
    Vad jag har läst mig till så kan man inte motverka bristningar genom att smörja in sig utan det är genetiskt. Får man dem så kommer de vare sig du smörjer eller inte. Jag vill ändå tro att man kan lindra genom att smörja. Det känns ju som att hud med mycket fukt inte får lika mycket bristningar som om man är väldigt torr. Smörjer med mandelolja en gång om dagen och hudlotion berikad med vitamin E en gång. 

    Ja, vad jag har läst så säger dem flesta så.. Men ändå känner jag att det BORDE göra en skillnad.. Får fortsätta smörja och se om det hjälper. Det skadar ju inte att försöka Glad Eftersom min mamma fick enormt mycket bristningar när hon väntade mig så borde jag också få det. Om jag inte får bristningar så är det i så fall tack vare krämer och oljor.
  • vilja89
    Natalie87 skrev 2013-08-19 14:37:42 följande:

    Tack så mycket!
    Ni kanske redan har skrivit massor om ämnet.. men jag orkar inte leta igenom alla 245 sidor =)
    Bristningar! Trots att jag fick bristningar på bröst och armar när jag gick upp i vikt+blev tonårig så är jag ändå rätt o-sugen på att få bristningar på magen. Har hittils inte fått det, men är ju halva tiden kvar. Har sedan vecka 14 smörjt in magen med Cocoa Butter Stick från Body Store varje kväll, och nu sedan en vecka tillbaka även smörjt in magen med baby olja innan läggdags. Inbillar mig själv att magen växer på natten och att oljor och lotion ska hjälpa.
    debbie85, såg att du skrev lite om bristningar och att du fått dem redan i vecka 14. Hur är det med er andra? Har ni fått det än och tror ni det finns något som kan motverka? Känns ju som att alla som går upp i vikt drastiskt får bristningar, och då har det ju inte med hormoner att göra.. bara det att man blir större på kort tid. Och det är ju precis det man gör vid en graviditet, magen växer så snabbt att hudet spricker. Är det verkligen ingen idé att smörja sig med krämer som ska öka hudens elastisitet?


    Skriv för guds skull inte att du smörjer in magen med något och tror att det ska hjälpa!! Det gjorde jag och blev dumförklarad! ;)

    Smörjer in mig med Bio Oil från Apoteket, inga bristningar ån iaf. :)
  • Martini92

    Idag sparkar bebis för fullt :D är sååå mysigt att känna fladdret! På fredag är man halvägs <3

  • Flikkan

    Inatt när vi kikade på en film så kände jag en superhård spark skyndade mig att ta sambons hand till magen, och haha ja den verkade ha ett gympapass där inne efter det vi satt vara och skrattade för hur kan en sådan liten människa sparka så hårt så det syns och känns på utsidan? Men supermysigt iaf :)

    Ligger nu framför teven efter jag klippt gräset jag har sådan mensvärk och ont i ryggen jag har vaknat varje kvart under hela natten och vill bara gråta, och har fått tillbaka restless legs. Det funkar inte att vara ute och motionera har ni något tips? :/ vill gärna kunna sova inatt. Ryggen är ju foglossning och kanske inte kan göra så mycket åt men benen det bara kryper så jag blir knäpp.
    Men nu har bebben gympa i magen igen :)
    RUL på fredag, som vi längtar!

    Som någon annan skrev är jag också orolig att något ska vara fel på RUL men nu när den börjat sparka rejält så är jag ganska lugn, vill bara inte att det är något annat 9 fingrar eller liknande. Men det är ju ingen katastrof men ni förstår kanske vad jag menar :)

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014