• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Titttut

    Jag känner oxå mycket sparkar, tycker det är så mysigt. Men den lilla är verkligen överallt, kan känna rörelser på flera ställen samtidigt, märks att den växt en hel del mot när jag kände rörelser första gången i ca v.18 :)

  • Titttut

    När det gäller bh så brukar jag oxå köpa på "special butikerna", har 65H på Change. Tänkte tipsa om att prova lite andra storlekar på dom "vanliga butikerna". Jag hittade bh en gång på Lindex, där passade 70F. Var in idag igen på Lindex då de hade rea å hittade en superskön utan byglar men som fortfarande ger stöd, fick då ta 80D (är samma storlek som 70F, men lättare att få tag på än den storleken).

  • FrökenBlå
    Midsommarflickan skrev 2013-09-12 16:09:40 följande:
    Håller med, mycket  skum känsla. Just buffarna neråt tycker jag är lite obehagliga/skumma. Mysigare när de är uppåt och åt sidorna.

    Idag var jag på återbesök hos BM. Hon tyckte jag hade ett mycket livligt barn. Tydligen sparkar det mer än jag känner för när vi skulle lyssna på hjärtljud squeekade flera gånger när barnet sparkade mot "mikrofonen" och dom rörelserna kända jag inte ens...

    I övrigt var allt OK, bra blodtryck och blodsocker. Hb hade sjunkigt sedan sist så klart men fortfarande godkänt för att slippa niferex som jag ju inte tålde så bra. Kämpar på med blodpudding och annat istället. Fick bekräftat det jag tyckt att jag har en ovanligt stor mage som sitter mycket högre upp än vad jag läser mig till överallt. Hade SF på nästan 26cm v23+1... Det var strax ovanför den övre linjen på normalkurvan men inget att oroa sig för än så länge jag får en bra lutning på min kurva och inte skenar uppåt...
    Min BM mätte min mage till 24 cm och jag var då i v. 21+4. Visserligen är jag ju fet, så antar att det har med det att göra. Men sen går dom väl på hur mkt magen växer om jag fattat rätt..
    Den lill* sparkade och rörde sig när hon lyssnade på hjärtljuden med, häftigt att "höra det man känner" Skrattande   
  • Tokfrans

    uscha höll på att svimma av när jag skulle hämta av kinamaten. Men blev bättre när jag fick i mig vatten.
    Skit läskigt, fösta gången de hände mig..Rynkar på näsan 

  • Midsommarflickan
    johanna3 skrev 2013-09-12 17:37:30 följande:
    Vilka skrocktest kan jag göra? Väntar flicka och har bred mage, det är typ det :)

    om du går in på länken i mitt inlägg så fanns det tio tester där...
  • Nathis
    härärjag trorjag skrev 2013-09-10 19:31:10 följande:
    Någon mer än jag som är sjukligt trött fortfarande? BM rekommenderade tom sjukskrivning så jag inte ska gå under..

    ja, jag e fortfarande jättetrött, undrar när de ska gå över:O
  • härärjag trorjag
    Nathis skrev 2013-09-12 19:54:45 följande:

    ja, jag e fortfarande jättetrött, undrar när de ska gå över:O
    Ja eller hur.. Har läkartid igen på måndag.. Hoppas på att bli sjukskriven på deltid.
  • Nathis
    martinajulia skrev 2013-09-11 15:34:27 följande:
    Tror ni man vågar beställa biljetter till en konsert den 27:e dec? Skrattande

    ooh kanske, låter iaf spännande, vilken konsert?:):)
  • Nathis

    FaN skrev 2013-09-12 10:25:32 följande:
    Jag måste bara säga att vilken kostig känsla det är när liten ger sig till känna. Jag ahr moderkakan framtill och har inte känt något förrän jag gick in i vecka 22. Jag känner bara buffar väldigt långt ner, just över blygdbenet (eller är det bäckenbenet?) men så konstigt det är när någon puffar på en från insidan...

    jag har också min i fram å är i V.23 22+4 har ej känt riktiga sparkar men känner ofta buffar som du säger, skumt men roligt att ändå känna av bebisen på nå vis:)
    härärjag trorjag skrev 2013-09-12 19:59:58 följande:
    Ja eller hur.. Har läkartid igen på måndag.. Hoppas på att bli sjukskriven på deltid.
    håller tummarna för att de går igenom!:)
  • Midsommarflickan
    FrökenBlå skrev 2013-09-12 18:53:40 följande:
    Min BM mätte min mage till 24 cm och jag var då i v. 21+4. Visserligen är jag ju fet, så antar att det har med det att göra. Men sen går dom väl på hur mkt magen växer om jag fattat rätt..
    Den lill* sparkade och rörde sig när hon lyssnade på hjärtljuden med, häftigt att "höra det man känner" Skrattande   

    Jag har också en hel del extra hull men hon var ganska noga med att "knåda" och hitta övre kanten... Men som du säger, fett på magen måste ju göra måttet längre. Och precis som du säger så sa hon att så länge min mage växer i rimlig takt var det helt okej. Men hela magen låg liksom ungefär 2-3 fingrar högra upp över naveln än vad man brukar se sa hon och det är så det känns också. Fast man kanske kan ha olika hög navel också eller??
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014