• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • MARlA
    martinajulia skrev 2013-10-02 20:00:29 följande:
    Nån mer som tycker att rörelserna i magen har ändrat karaktär? För bara nån vecka sen var det lätta buffar men nu känner jag hela kroppen när bebis snurrar runt och mkt starkare sparkar. Ibland känns det som om hela magen ska vändas in och ut, märks att bebis blivit både större och starkare. Känner den mkt oftare nu också. Mysigt och tryggt att känna den men ibland blir det nästan lite väl mkt hehe

    Jag håller med om att rörelserna är annorlunda nu. Jag upplever att det sparkar mer sällan nu, men när det väl sparkar är det ibland som om hela kroppen gungar till. Häftigt!
  • Lunda

    Var innr på Maxi idag och handla lite att ha med till jobbet. Blev helt till mig av glädje när jag såg ett helt berg med julmust. Älskar julmust och köpte två flaskor som jag nu har börjat dricka på. Tycker annars att julen gör intåg på tok för tidigt och tidigare blir det för varje år känns det som men julmusten den får gärna komma hur tidigt den vill :)

    V 27+0 idag. 90 dagar kvar till bf :)

  • johanna3

    Min bäbis har sparkat mycket innan, så hela magen buktat ut. Det har vart mycket tydligt och känts mycket. Nu är det mer bök - som att det blir trängre liksom. Men nån kick får man ibland :)
    Däremot är det lågt IOM att jag står hela dagarna är blåsan utsatt på em / kväll.
    Idag såg jag en lugn helomvändning - hela magens form gick från höger till vänster :)

  • Smulan 82

    Min lilla gillar att sträcka på sig och hålla mig vaken om nätterna. Ställde mig på vågen igår fick chock har gått upp mycket nu det sista och nu väger jag 61 kilo på två veckor har jag ökat nästan tre kilo är det verkligen normalt? Pga taskiga leder så har jag alltid hållet koll på min vikt men nu känner jag att jag inte vet vad som är att gå upp för mycket i vikt. Som sagt var här i England diskuterar man ej vikt med barnmorskan enda svaret man får är oroa dig inte men känner juh själv att rygg och knän orkar mindre och det beror juh på grav. Skall jag bara slappna av och skita i vikten och fortsätta ta det så "lugnt" som möjligt med kroppen? Nu är jag inne i v 27 skall se om jag klarar att jobba ända till v 31 sedan är det slut på jobb för min del. Har en vecka semester som dyker upp i okt skall bli så gott att komma till Sverige och äta kräftor eller räkor och kanelbullar samt laktosfri keso :) Hoppas ni alla får en fin fredag idag

  • Smulan 82
    Lunda skrev 2013-10-03 21:35:47 följande:
    Var innr på Maxi idag och handla lite att ha med till jobbet. Blev helt till mig av glädje när jag såg ett helt berg med julmust. Älskar julmust och köpte två flaskor som jag nu har börjat dricka på. Tycker annars att julen gör intåg på tok för tidigt och tidigare blir det för varje år känns det som men julmusten den får gärna komma hur tidigt den vill :) V 27+0 idag. 90 dagar kvar till bf :)

    Åh julmust vad gott det skall jag med dricka när jag kommer till Sverige i oktober oh har julskumm kommit nu med? Nä här saknas inte alls svenskt godis tihi
  • Natalie87
    tinis skrev 2013-10-03 17:15:12 följande:
    Rörelserna har verkligen ändrats, frn buffar till knölar :P Det kommer ju sparkar också men det är så roligt när bebis vänder på sig helt. I förrgår så kände jag sparkar väldigt högt, precis som Nathalie straxt under revbenen. Blev så förvånad att hon var där uppe o böka runt! Men härom kvällen så blev jag lite trött på henne då¨hon hur länge som helst låg o sparkade på blåsan, inte jättemycket men så att det hela tiden pirrade ^^

    Måste också  bara säga att jag mår så himla bra o känner mig så fin som gravid Hjärta Plus att jag fick reda på att en aav mina bästa vänner också ska få barn nästa år, i maj. Lycka!! Synd bara att vi bor så långt bort ifrån varandra :/

    Jag meee! Hjärta Älskar att vara gravid! Känner mig så himla bra och fin. Har bara på mig tighta linnen och klänningar så man ser min fina mage. En av mina kompisar ska också ha barn nästa år. Men hon är bara i vecka 9 så det blir väl drygt ett halvår efter mig, och så bor hon 2 timmar ifrån mig. Men hennes familj bor i stockholm så vi kommer nog träffas en del ändå. Så roliiigt =)
    Smulan 82 skrev 2013-10-04 07:54:22 följande:
    Min lilla gillar att sträcka på sig och hålla mig vaken om nätterna. Ställde mig på vågen igår fick chock har gått upp mycket nu det sista och nu väger jag 61 kilo på två veckor har jag ökat nästan tre kilo är det verkligen normalt? Pga taskiga leder så har jag alltid hållet koll på min vikt men nu känner jag att jag inte vet vad som är att gå upp för mycket i vikt. Som sagt var här i England diskuterar man ej vikt med barnmorskan enda svaret man får är oroa dig inte men känner juh själv att rygg och knän orkar mindre och det beror juh på grav. Skall jag bara slappna av och skita i vikten och fortsätta ta det så "lugnt" som möjligt med kroppen? Nu är jag inne i v 27 skall se om jag klarar att jobba ända till v 31 sedan är det slut på jobb för min del. Har en vecka semester som dyker upp i okt skall bli så gott att komma till Sverige och äta kräftor eller räkor och kanelbullar samt laktosfri keso :) Hoppas ni alla får en fin fredag idag
    Jag tycker du ska sluta tänka så mycket på vikten. Jag har alltid haft koll på vikten annars och kände hur paniken började visa sig när vågen bara tickade uppåt. Nu har jag redan gått upp 10,5 kilo men jag har slutat bry mig och mår så mycket bättre. Jag känner mig fin och mår hur bra som helst så vikten kan jag ta tag i efter mitt fina barn kommer. Ingen idé att stressa upp sig för det när man ändå inte kan kontrollera det.
  • Lunda
    Smulan 82 skrev 2013-10-04 07:56:26 följande:

    Åh julmust vad gott det skall jag med dricka när jag kommer till Sverige i oktober oh har julskumm kommit nu med? Nä här saknas inte alls svenskt godis tihi
    Jag har inte sett till något juleskum men jag letar inte efter det heller då jag själv inte tycker det är något vidare gott. När det gäller godis är jag en riktig chokladoman ;)
  • Natalie87

    Så märkligt, de senaste dagarna har jag varit så himla törstig. Jag dricker hela tiden men efter en kort stund blir jag helt torr i munnen och halsen och måste dricka mer. Vaknar flera gånger per natt för att jag är helt torr och måste ha vatten. Är det normalt? Någon mer som dricker väldigt mycket nu?

  • Lunda

    Nu kan jag pusta ut. Har blivit beviljad gravpenning från 1 november. Nu ska jag bara sysselsätta mig fram till bebis vill titta ut men det blir nog inga problem med allt som ska förberedas här hemma med möbler och tvätta kläder. Vi ska få ordning på tvättstugan oxå så vi kan ha skötbord där 
    Nu känns det att det är nära Hjärta 

  • Midsommarflickan
    Smulan 82 skrev 2013-10-04 07:54:22 följande:
    Min lilla gillar att sträcka på sig och hålla mig vaken om nätterna. Ställde mig på vågen igår fick chock har gått upp mycket nu det sista och nu väger jag 61 kilo på två veckor har jag ökat nästan tre kilo är det verkligen normalt? Pga taskiga leder så har jag alltid hållet koll på min vikt men nu känner jag att jag inte vet vad som är att gå upp för mycket i vikt. Som sagt var här i England diskuterar man ej vikt med barnmorskan enda svaret man får är oroa dig inte men känner juh själv att rygg och knän orkar mindre och det beror juh på grav. Skall jag bara slappna av och skita i vikten och fortsätta ta det så "lugnt" som möjligt med kroppen? Nu är jag inne i v 27 skall se om jag klarar att jobba ända till v 31 sedan är det slut på jobb för min del. Har en vecka semester som dyker upp i okt skall bli så gott att komma till Sverige och äta kräftor eller räkor och kanelbullar samt laktosfri keso :) Hoppas ni alla får en fin fredag idag

    Jag tror inte en svensk BM skulle diskutera vikt med dig heller då 61kg inte utgör någon risk för hälsan om du så gick upp 30kg totalt. Min BM har inte heller diskuterat vikt med mig mer än vid inskrivningen då BMI avgör om man ska glukosbelastas eller ej. Det finns något slags snitt på 12-15kg uppgång men 20 och 30kg är inte heller särskilt ovanligt och inte nödvändigtvis farligt. Det beror mycket på vad man börjar på. Det finns även de som går upp 1-2kg totalt då de har mycket eget hull att ta energi ifrån innan grav så helt riktigt, du ska inte oroa dig utan bara äta hälsosam mat och må bra!
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014