• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Natalie87
    härärjag trorjag skrev 2013-10-21 14:19:42 följande:
    Precis hemkommen från vc. Sjukskriven till den 17/11..

    Är så yr i huvudet så det känns som jag ska rasa ihop, även när jag sitter still.. Hemskt..

    Förlåt för gnällinlägget..
    Oj, så mådde jag igår! Vaknade och var yr och illamående. Blicken kunde inte fokusera liksom, och balansen kändes rubbad också. Tog det lugnt och vilade och drack te och vid 15 tiden så mådde jag bättre.
    Sa läkaren vad det berodde på? Lågt blodtryck? 
  • härärjag trorjag
    Natalie87 skrev 2013-10-21 16:45:15 följande:
    Oj, så mådde jag igår! Vaknade och var yr och illamående. Blicken kunde inte fokusera liksom, och balansen kändes rubbad också. Tog det lugnt och vilade och drack te och vid 15 tiden så mådde jag bättre.
    Sa läkaren vad det berodde på? Lågt blodtryck? 
    Har varit det i månader.. Troligen depression och sömnbrist som påverkar allt.. Sover nästintill ingenting, har synrubbningar, ingen aptit och nu yrsel..
  • tinis

    Idag var vi på första föräldragruppmötet. KUL! Men dom andra verkade inte vara så insatta eller "intresserade" av graviditeten, hur man nu ska säga.. Ingen som visste ngt om smärtlindring, haft ngr tankar om förlossningen eller ngt sånt. Jag har tänkt på allt!!!!! Och jag var kortast gången, bara med en veckan men ändå. Men det var roligt iaf

  • FrökenBlå

    Till er som fått igenom ansökan om graviditetspenning, jag förstår inte riktigt hur jag ska fylla i den nya blanketten. T. ex fråga 2, vilken period man kommer avstå från att jobba - är det samma som de dagar jag sökt grav.penning för? Och frågan om inkomstuppgifter, är de samma som de tidigare jag skickat in eller räknar man om (iom att det gått en månad till med lite högre lön)?

    Tycker så synd om er som mår så dåligt under graviditeten, jag tycker att jag har det jobbigt ibland men det kan nog inte ens jämföras med hur ni har det! Rynkar på näsan Hoppas att ni snart mår bättre! 

  • tinis


    På den blanketten så skrev jag hur länge jag tänkt att jobba om det går. Har fått från 8/11 men ska försöka till 22 så jag skrev 22, tänker så att om det blir ändrat så ringer jag o meddelar det. Inkomst skrev jag samma som vi skrivit innan, tycker att det är konstigt att man ska upprepa allt 100 gånger :P


  • FrökenBlå
    tinis skrev 2013-10-21 19:31:20 följande:

    På den blanketten så skrev jag hur länge jag tänkt att jobba om det går. Har fått från 8/11 men ska försöka till 22 så jag skrev 22, tänker så att om det blir ändrat så ringer jag o meddelar det. Inkomst skrev jag samma som vi skrivit innan, tycker att det är konstigt att man ska upprepa allt 100 gånger :P



    Jaha okej!! Tack för hjälpen! Ja, jättekonstigt att man ska behöva skriva samma sak en gång till Flört
  • Nathis
    Mandilaro skrev 2013-10-18 18:44:17 följande:
    Någon mer som sover som en kratta!?

    nääh jag sover ganska dåligt/lätt för att vakna å de blir man ju inte så pigg av direkt
  • Nathis
    johanna3 skrev 2013-10-18 11:06:01 följande:
    Nathis - jag jobbar som avdelningschef i elektronikbutik och har bf 13 jan. Så jag sökte föräldraledighet från 23 dec. Det är 3 veckor innan och så slipper jag själva julstressen som inte är att leka med.. Men jag tycker allt det där är så svårt! Har ångest över ekonomin som föräldrarledig och våra knappt titta på hur mkt man får ut. Min sambo säger att jag inte behöver vara orolig (vilket jag inte behöver då vi båda har stora buffertar) men jag oroar mig mer nu är någonsin! Är väl alla hormoner som hoppar runt i kroppen :)

    jaha okej:) nääh julstressen klarar man sig utan, speciellt när man e gravid kan jag tänka! joo ekonomin e jag också orolig för, men de löser sig nog!:) hehe dessa hormoner:P
  • Nathis
    FaN skrev 2013-10-18 20:35:32 följande:
    Jag sover också som en kratta. Vaknar minst en tio gånger per natt. Vänder och vrider mig. Vaknar ofta med att jag är så kissig så det känns som att blåsan ska spricka, men väl på toa kommer det bara några droppar... Så frustrerande! Innan har jag vaknat med kramp i vaderna flera gånger per natt också, denna veckan har krampen avancerat till låren, vilket är mycket värre. Krampen i vaderna kunde jag lätt stretcha bort men låren är en helt annan sak...

    Tänk om man kunde vakna och känna sig utvilad... Det är flera månader sedan sist...????

    usch kramper brukar jag också vakna av inte kul å ibland sitter de i hela dagen/flera dagar:O

    Ohh de vore ju en dröm nästan:P 
  • Nathis

    Nu har jag ögoninflammation också snark, ville ju jobba, men chefen tyckte inte de va en bra idé att jobba med de i köket så får lov att vara hemma å hoppas de går över så jag kan jobba på tors!:) hoppas de e bra med er idag! kram:)

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014