• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • kajsalöver

    Hur långt har ni haft från att bäbisen fixerat sig till förlossning? Har ni känt nått speciellt?

  • Midsommarflickan
    kajsalöver skrev 2014-01-03 19:24:57 följande:
    Hur långt har ni haft från att bäbisen fixerat sig till förlossning? Har ni känt nått speciellt?

    Jag är fem dagar från BF och ej fixerat...
  • Tokfrans

    här gick lite av slemis, va som manet konstisens med grönt i. jummie.. :P
    Men har börjat få lite ont i nedre delen av magen och snipan och liiiite i ryggen..Är de på g nu eller? :o 

  • Smulan 82
    Titttut skrev 2014-01-03 17:18:20 följande:
    Grattis till alla bebisar <3 Vi fick en liten kille 29/12 som var 50 cm lång å vägde 2760 gr. Åkte in på kontroll pga rikliga rosa flytningar som visade sig vara fostervatten och jag var helt öppen (hade inte känt mer än sammandragningar). Allt slutade med urakut snitt pga det visade sig att han låg med ansiktet först = går ej att förlösa så. Känns underbart att ha vår lilla kille hos oss och att allt gick bra.

    Oj kan det bli så med att man inte känner något. Vad skönt att allt gick bra och att du fick en frisk pojke grattis :) har du mycket ont efter snittet?
  • Smulan 82
    Tokfrans skrev 2014-01-03 21:19:58 följande:
    här gick lite av slemis, va som manet konstisens med grönt i. jummie.. :P Men har börjat få lite ont i nedre delen av magen och snipan och liiiite i ryggen..Är de på g nu eller? :o 

    Jag hade det så i v 36 och trodde det var dags men det la sig igen så för mig var det falsk larm men för andra har ju liten kommit efter det :)
  • Smulan 82

    Min lilla fixerade sig i v 37 och jag fick ont och sammandragningar o jätte ilningar i livmodertappen. Sedan dess har jag haft smärta mer och mer i underlivet och idag har jag rosa flytningar men inte mycket men ringde till förlossningen och de sa att hon kanske kommer nu. Jag själv tror inte det för jag har haft falsklarm sedan v 36 så tror inte min lilla vill komma ut längre ;) men längtar tills jag får skriva här att hon kommit bara fem dagar kvar till bf. Tycker det är så kul nu att läsa här och de små kommer :)

  • Smulan 82

    Ok kanske en dum fråga men hur kommer det sig att man kan föda säte men inte ansikte först? Och hur vet de vart ansiktet är känner de efter? Jag förstod det som om barnet typ snurar sig ur en när den kommer?! Men verkar juh som om de har full koll på en och bebis så jag skall inte tänka för mycket för då blir jag nervös ;) pendlar mellan att verkligen vilja ha henne och till att bli lite orolig och fundera på hur detta skall gå.

  • youandme
    Tokfrans skrev 2014-01-03 21:19:58 följande:
    här gick lite av slemis, va som manet konstisens med grönt i. jummie.. :P
    Men har börjat få lite ont i nedre delen av magen och snipan och liiiite i ryggen..Är de på g nu eller? :o 
    Min slempropp har också börjat lossna men eftersom att den återbildas så tror jag inte nå särskilt på att förlossningen är närmre för det.

    Jag har haft molande mensvärk och förvärkar i flera veckor nu... Ibland riktigt starka där jag tänkt "är det på gång nu?", men det har alltid lagt sig. Så jag har smått gett upp hoppet om att han kommer tidigare, haha. 
  • Allinrep
    Natalie87 skrev 2014-01-03 16:36:37 följande:
    Min BM skrev också väldigt kortfattat det jag skrivit på brevet. Typ lite om smärtlindring och förlossningsställning. Men hon sa att jag skulle ta med mig brevet till bb.

    Mm, tänkte ta med mitt eget brev också. Även om personalen kanske inte har tid att läsa det så kan jag själv kika då och då för att påminna mig själv om vissa saker. Skrev också en text för mig själv om mina styrkor som jag ska ta med och läsa om det känns jobbigt. Saker som att jag litar på min kropp, och min nyfunna förmåga att släppa kontrollen när det behövs (något jag haft svårt för tidigare).

    Är lite rädd att det kanske börjar bli dags nu, tror slemproppen börjat åka ut. Enligt en artikel på 1177.se brukar det inte ta mer än en vecka från att proppen gått.
    Väntar första barnet 20 januari 2014.
  • kubic

    Nån mer än jag som "känner" bebisen i bäckenet när de går? Skitläskigt, känns jätte konstigt.

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014