• Lucyewe

    Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!

    Hej vet inte ens vad jag ska börja skriva, men gör ett försök att kanske få någon respons eller någon att prata med. 
    Har varit rädd för förlossningar sen den dagen jag fick reda på hur barn kommer ut kan man säga, och när jag väl blev gravid förlitade jag mig på att jag kunde få hjälp med detta på Aurora terapi..
    sa till min barnmorska  redan i vecka 4 i min graviditet  då jag har en mer fobi liknande känsla över det hela panik,ångest och kryper i hela kroppen på mig av bara tanken.
    Får då en remiss till terapi som jag först får komma till när jag är i vecka 30, 30!!!! då har jag våndats haft ångest attacker och allt därtill i 26 veckor men dock försökt tänka positivt och intalat mig själv att jag kommer få hjälp!
    då jag är helt inställd på att jag endast och endast är bekväm med tanken på att få barn via kejsarsnitt ger det en chans att försöka ta åt mig vad som säger i terapin och att det är ju faktiskt deras jobb att jobba med sådana som mig som är rädda....  1:a mötet handlar väl mest om  vad det är jag upplever och tycker är jobbigt med förlossning, 2:a samtalet fick jag reda på hur kroppen klarar av att få barn och är gjord för de + besök av förlossningssalar, 3: besöket fick min sambo hänga med och berätta hur han upplevde det och hur jag mådde av allt detta + besök av förlossningssalar igen! och får veta att det är HELT uteslutet med kejsarsnitt på en fullt frisk människa. detta är ALL hjälp jag fått och känner mig varken nöjd eller lyssnad på överhuvudtaget mest överkörd och mår likadant om inte värre nu när jag MÅSTE gå igenom detta och finns ingen annan utväg.
    Har idag gått över BF med 1 dag och sover så dåligt då jag har ångest hela nätterna och bara våndas av tanken att närsomhelst kommer det ske och jag måste gå igenom det... har hört så många andra som lyckats "tjata" sig till ett snitt pga rädsla.. ,men tydligen ska man må skit och bara vara tvingad till göra något som jag trots terapi och försök till att tänka positivt inte hjälpt mig ett skit måste genomgå... varför lyssnar ingen  på en hur man mår och vad man känner?  är det bara för jag försökt ha öppet sinne när jag varit på terapi och inte helt bara inställd på en sak som dom inte lyssnar?!? ja nu sitter man här och våndas.. någon mer som upplevt samma sak? puuh skönt att skriva av sig lite.. ps: finns det någonstans man kan klaga på terapin som erbjuds? mvh en ledsen tjockis!

  • Svar på tråden Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!
  • Marie Curie
    Lucyewe skrev 2013-05-08 16:32:42 följande:



    Nä tyvärr inte då min läkare sa att ingen läkare skär i en frisk människa.. Alltså om det här inte går bra ska jag banne mig gå till botten med det här och personligen be hon dra åt helvete!! För att ha åsamkat mig psykiska skador som kunde undvikas om jag fick som jag ville!
    Det där är ren BS, man skär i friska människor varje dag. Har din läkare hört talas om plastikoperationer? Har du någon mer tid med din bm snart där du kan ta upp hur du känner? Har du funderat på att kontakta någon tidning, kan ju vara svårt att orka när man är höggravid iof.
  • Johans Pillerill

    Med tanke på situationen är mitt tips att sluta vara arg för du inte får planerat snitt och istället se framåt... Förbered dig och kanske packa en vetekudde i bb-väskan att värma för att lindra värkarna... Köp lite lyxigare tvål och schampo till efter förlossningen och ta det som det kommer. Jag var jätterädd inför första men fick föda vaginalt ändå - och vilken egokick efteråt!! Ångrar mig inte en sekund och har gjort det igen nu. Kolla upp lite saker som kan hjälpa dig föda, och KRÄV DET! Exempel att bm håller emot med blöt handduk så det inte svider så mkt och minimerar risken att spricka...

  • dogcatbird

    TS, acceptera och se framåt nu. Om du är frisk så kommer du att säkert få en normal förlossning. 

    En förlossning tar ju flera timmar, du hinner komma in i det. Se till att du har sagt innan att du vill ha en tidig epidural. Jag fick det vid andra förlossningen och blev inte utmattad eller fick panik eller nåt.

  • BowserSchnauzer

    Alltså, den läkaren delar ju inte uppfattning med resten av läkarkåren (diskuterade märkligt nog detta i veckan med en vän som är gynekolog). I Uppsala t.ex. har de inställningen att om mamman ber om snitt genom hela Aurora så får hon snitt, det finns risker för mor och barn med snitt men det är inte bra att förlösas under stark ångest heller. Har du möjlighet att söka ett annat sjukhus och deras förlossningsläkare? Ring runt och berätta om din ångest (och ursäkta dig inte, vräk ut det bara!) så kanske du kan få på annat håll. Alternativt visa din ångest när du kommer in på din ordinarie förlossning (typ - "jag dööööör, ge mig ett snitt") kanske kan funka... Känns verkligen inte okej att du ska må på detta sätt.

  • dogcatbird
    BowserSchnauzer skrev 2013-05-08 21:35:19 följande:
    Alltså, den läkaren delar ju inte uppfattning med resten av läkarkåren (diskuterade märkligt nog detta i veckan med en vän som är gynekolog). I Uppsala t.ex. har de inställningen att om mamman ber om snitt genom hela Aurora så får hon snitt, det finns risker för mor och barn med snitt men det är inte bra att förlösas under stark ångest heller. Har du möjlighet att söka ett annat sjukhus och deras förlossningsläkare? Ring runt och berätta om din ångest (och ursäkta dig inte, vräk ut det bara!) så kanske du kan få på annat håll. Alternativt visa din ångest när du kommer in på din ordinarie förlossning (typ - "jag dööööör, ge mig ett snitt") kanske kan funka... Känns verkligen inte okej att du ska må på detta sätt.
    Men bara för att mammor har ångest innan är det ju inget som säger att de har det vid själva förlossningen? De flesta går väl liksom "in i dimman" och börjar föda bara?
  • Johans Pillerill
    BowserSchnauzer skrev 2013-05-08 21:35:19 följande:
    Alltså, den läkaren delar ju inte uppfattning med resten av läkarkåren (diskuterade märkligt nog detta i veckan med en vän som är gynekolog). I Uppsala t.ex. har de inställningen att om mamman ber om snitt genom hela Aurora så får hon snitt, det finns risker för mor och barn med snitt men det är inte bra att förlösas under stark ångest heller. Har du möjlighet att söka ett annat sjukhus och deras förlossningsläkare? Ring runt och berätta om din ångest (och ursäkta dig inte, vräk ut det bara!) så kanske du kan få på annat håll. Alternativt visa din ångest när du kommer in på din ordinarie förlossning (typ - "jag dööööör, ge mig ett snitt") kanske kan funka... Känns verkligen inte okej att du ska må på detta sätt.

    "Jag dööör ge mig ett snitt" brölar nog rätt många när de har värkar... Tror inte de kommer bry sig ett skit om det då faktiskt :) och när det väl är igång ska du se att ångesten släpper, ts... Det gör ont men det är bland det häftigaste du kan vara med om! Har jag fel får du skälla på mig efteråt. Och ang avslag efteråt så får även snittade det (något jag inte hade nån koll alls på vid min första förlossning)
  • Muse

    Känner verkligen med dig, förstår att det måste vara otroligt jobbigt att känna att du kommer att behöva genomgå något som du är så rädd för. Har du kollat om det finns möjlighet för dig att föda i Varberg istället? Har hört att en del kvinnor från Göteborg har valt att söka sig dit eller till Halmstad eftersom Göteborg är så otroligt svårt att få planerat snitt i trots förlossningsskräck.

  • vitatiger

    Jag blev oxå "överkörd" av Aurora i Gbg. Gick precis till så som du skriver. Det är snart fem år sen. Jag födde vaginalt... Du fixar det! Försök att ändra inställning till att du klarar det! (Jag var lika rädd som du!)

  • Ella04

    Jag tror att man måste vara extreeemt rädd och överdriva sin rädsla tyvärr. Typ säga att det skulle kännas som ett övergrepp om du var tvungen att genomgå detta. Om läkaren ger dig ett underligt svar och inte tar dig på allvar så skriv ner allt han/hon säger och säg att du redan har kontaktat uppdrag granskning/media och att du kommer skicka detta vidare om de tvingar dig att genomgå detta. Hota med att bli omöjlig och riskera personalens väl (och ditt eget) vid förlossningen. Allt detta skriver du ner, och tala om för läkaren att du skriver ner allt han/hon säger så att det finns dokumenterat. Vad du varnade för, läkarens svar/invändning...

    <strong>Det ska vara svårt för läkaren att totalt köra över kvinnan, ge dig alltså inte. Ger du dig ser de att deras taktik funkar och kör det på nästa, och på nästa...</strong>

    Hemskt att man ska behöva göra så i Sverige IDAG, men så är det tydligen.. Min barnmorska sa till mig ungefär (detta är i Sthlm) "Om du säger att du hellre hoppar från Västerbron är att föda vaginalt, så blir du inte nekad". Hemskt dramatiskt, men vad ska man göra då för att få bestämma över sin kropp...

  • Ella04

    Jag tror att man måste vara extreeemt rädd och överdriva sin rädsla tyvärr. Typ säga att det skulle kännas som ett övergrepp om du var tvungen att genomgå detta. Om läkaren ger dig ett underligt svar och inte tar dig på allvar så skriv ner allt han/hon säger och säg att du redan har kontaktat uppdrag granskning/media och att du kommer skicka detta vidare om de tvingar dig att genomgå detta. Hota med att bli omöjlig och riskera personalens väl (och ditt eget) vid förlossningen. Allt detta skriver du ner, och tala om för läkaren att du skriver ner allt han/hon säger så att det finns dokumenterat. Vad du varnade för, läkarens svar/invändning...

    Det ska vara svårt för läkaren att totalt köra över kvinnan, ge dig alltså inte. Ger du dig ser de att deras taktik funkar och kör det på nästa, och på nästa...

    Hemskt att man ska behöva göra så i Sverige IDAG, men så är det tydligen.. Min barnmorska sa till mig ungefär (detta är i Sthlm) "Om du säger att du hellre hoppar från Västerbron är att föda vaginalt, så blir du inte nekad". Hemskt dramatiskt, men vad ska man göra då för att få bestämma över sin kropp...

Svar på tråden Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!