• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • LittleDarling
    TrendyFarsa skrev 2013-05-24 10:49:48 följande:
    Har dom gjort det?

    Källa tack, bevis? 
    Vi vet inte det än men jag bara säger att så är det.
  • Tompaaik
    LittleDarling skrev 2013-05-24 10:50:04 följande:
    Nej men precis så är det som du säger. Det ena felet rättfärdigar inte motståndarnas fel. Helt klart, och det har jag försökt (iaf) att vara tydlig med. Ja och det är just dessa poliskameror som är det mest intressanta men jag håller med dig om att det luktar skumt att ingen privatperson har kommit med någon video som styrker sin sak.

    En tanke att ta med sig varje gång polisens insatser blir kritiserade......
  • TrendyFarsa
    LittleDarling skrev 2013-05-24 10:39:18 följande:
    Att det är lögner vet du ännu inte något om. Men sen är det också helt sant att ett samhällsorgan som polismyndigheten inte ska uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och rasistiska ord. Eller hur?
    LittleDarling skrev 2013-05-24 10:45:08 följande:
    Yepp my bad. Jag skulle ha gjort det i rättvisans namn. Jag erkänner. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna mina misstag heller. Vi alla får helt enkelt vänta och se.

    Men du FORTSÄTTER ju och hävda att Polisen gjort sig skyldiga till detta!
    LittleDarling skrev 2013-05-24 10:47:33 följande:
    Jodå, det är faktiskt en handfull personer i tråden som säger sig förstå om nu vissa poliser har gjort detta. Och det är kanske det mest bekymrande vad gäller denna tråd.

    Sen visst, polisen får använda sig av våld men inte onödigt mycket. Vad gäller rasistiska ord så är lagen tydlig där så där är det helt stopp. Det får inte förekomma alls.
    Var har det förekommit? Källa tack!
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • TrendyFarsa
    LittleDarling skrev 2013-05-24 10:50:42 följande:
    Vi vet inte det än men jag bara säger att så är det.
    Så är vad? Vem har gjort vad?
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • TrendyFarsa
    LittleDarling skrev 2013-05-24 10:50:04 följande:
    Nej men precis så är det som du säger. Det ena felet rättfärdigar inte motståndarnas fel. Helt klart, och det har jag försökt (iaf) att vara tydlig med. Ja och det är just dessa poliskameror som är det mest intressanta men jag håller med dig om att det luktar skumt att ingen privatperson har kommit med någon video som styrker sin sak.

    "Nog är det besynnerligt att inte ett endaste litet ord i den riktningen tycks ha fastnat på en endaste bandsnutt trots den massiva journalistiska närvaron och det omfattande filmandet med mobiltelefoner."
    http://www.dn.se/ledare/signerat/upplopp-husby-som-ett-rorschachtest

    Allt pekar i EN riktning, men du väljer att se något annat...
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • LittleDarling
    TrendyFarsa skrev 2013-05-24 10:52:03 följande:

    Men du FORTSÄTTER ju och hävda att Polisen gjort sig skyldiga till detta!
    Var har det förekommit? Källa tack!
    Nej det gör jag inte även om  du i din värld tolkar det så.
  • LittleDarling
    TrendyFarsa skrev 2013-05-24 10:52:40 följande:
    Så är vad? Vem har gjort vad?
    Gaaah! "Så är det"= Så säger lagen om vad man får eller inte får göra som polisman.
  • TrendyFarsa
    LittleDarling skrev 2013-05-24 10:56:57 följande:
    Gaaah! "Så är det"= Så säger lagen om vad man får eller inte får göra som polisman.
    Och vad är det Polisen gjort som är fel menar du?
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • LittleDarling
    TrendyFarsa skrev 2013-05-24 10:54:50 följande:
    "Nog är det besynnerligt att inte ett endaste litet ord i den riktningen tycks ha fastnat på en endaste bandsnutt trots den massiva journalistiska närvaron och det omfattande filmandet med mobiltelefoner."
    www.dn.se/ledare/signerat/upplopp-husby-som-e...

    Allt pekar i EN riktning, men du väljer att se något annat...
    Nej jag avvaktar bara än så länge.
  • LittleDarling
    TrendyFarsa skrev 2013-05-24 10:57:20 följande:
    Och vad är det Polisen gjort som är fel menar du?
    Men du vet väl själv vad en del poliser står anklagade inför?
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby