• Majblomma14

    Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??

    Imorse gjorde jag och min man ett tidigt UL hos min barnmorska. Enligt UL är jag nu i v.6+6 (jag trodde jag var i v.7+2). Det visade sig att det inte bara fanns ett hjärta, utan två (!!) små tickande hjärtan i var sin fostersäck, dvs. antagligen tvåäggstvillingar. Jag har (vad jag vet) inga tvillingar i släkten och vi blev gravida på naturlig väg (dvs. inte ivf).

    Jag blev fullständigt i chock faktiskt, så mycket blandade känslor på en och samma gång. Helt underbart att få se två hjärtan, jag som varit rädd för att inte se något hjärta alls!

    Vi har helt varit inställda på att göra ett moderkaksprov om några veckor, men nu vet jag inte om det går över huvud taget... mitt huvud är i fullständigt kaos av alla tankar.

    Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra mammor som liksom jag bär på tvillingar och beräknas föda runt maj 2014 (eller däromkring). Vi har en son som kommer vara lite mer än 3,5 år då.

    Hör av er så kan vi dela tankar och funderingar kring detta!!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 12:15
    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 17/5- Norrköping- 30 år
    Mimi02-BF 19/5-Stockholm-35 år
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 12:37
    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 15/5- Norrköping- 30 år
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-13 09:56

    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala-36 år
    Poppy75-BF 30/4-Stockholm-38 år
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Josefin33-BF 11/5-Söderköping-33 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 15/5- Norrköping- 30 år
    Ulrika929-BF 17/5-Kumla
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år
    SamStewart-BF 22/5-Uppsala-39 år
  • Svar på tråden Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??
  • Chili123

    Här åker vi på tul och till S-Mvc för läkare och ctg varannan vecka då lilltjejen ju är lite mindre. Läkaren sa att det kanske är lite ofta men att han hellre håller koll flera gånger för mycket än en gång för lite, vilket känns jättebra. Sen går vi till min vanliga bm varannan vecka just för jag har ökad risk för hf (syster har haft det 3 gånger och tvillinggraviditet ökar ju risken). Men alla värden ser bra ut än så länge, pigga och aktiva bebisar med bra flöden osv. Dock lite liten flicka dom sagt, -25% i vecka 30

  • Camo
    Majblomma- Jag bekräftade ordern idag och fick då info om att de kommer beställa vagnen från Bugaboo och när den är redo att skickas till mig kommer jag få info om det tillsammans med en länk där jag kan välja betalningssätt. Därefter skickar de vagnen till mig och jag kommer då få en länk för att spåra försändelsen. Detta skulle ta mellan 3-5 veckor. Kanske du borde maila dem och fråga hur det går med er vagn? Vilken sida beställde ni från? Jag beställde från Babyplus 

    På flera bloggar har jag läst om folk som beställt sin vagn från Holland och att de fått info om att det ska ta 3-5 veckor men att de sedan har fått den inom 2 veckor. Jag hoppas att det inte kommer ta allt för lång tid innan vagnen kommer. Vi ska flytta till vår nya lägenhet på om 3 veckor. Om vi har tur finns det ngn som vill ha vår nuvarande lgh redan från den 15 mars så att vi slipper flera dubbla hyror men jag hoppas ju då att vi hinner få vagnen innan dess. Då har det gått precis 5 veckor så vi får väl bara vänta och se.

    Mitt blodtryck är alltid väldigt lågt och det är det tydligen fortf vilket känns väldigt skönt. Jag har ju så många andra gravidkrämpor så det känns skönt att slippa ngn av dem.  Skrattande

    Vilken tid ska du till BM på tisdag? Jag ska också dit igen på tisdag

    Syster G- Vad trist att ni fick en sån tråkig upplevelse från tvillingklubben. Jag upplevde inte alls att det var så när vi var där men det kan ju bero på vilka frågor som ställdes just den kvällen. Det låter väldigt skönt iaf att ni blev positivt överraskade vid den andra föräldrautbildningen. Glad
  • Majblomma14

    Hej! Hoppas ni och era små mår bra!

    Jag har idag gjort första tillväxtultraljudet (är i v.27+2). Allt var jättebra, fostervatten, moderkaka och de små var väldigt livliga därinne trots att de inte har så mkt plats. Båda låg mitt på kurvan, något på plussidan vilket var skönt. Var orolig att de skulle ligga på minussidan då jag tycker de flesta brukar göra det när det är tvillingar. Båda beräknades väga ca 1,1 kg och de diffade tydligen på 50 gram bara. Såå skönt!!!!
    Nu blir nästa TUL inte förrän om 4 veckor tydligen.

    Jag har ju gått och funderat på om jag ska önska få göra kejsarsnitt eller inte. Man har ju ett helt annat val nu när man väntar tvillingar och vill man så får man ks har både min BM och läkare sagt. Nu på TUL visade det sig att jag kanske inte behöver göra valet, för 1:an ligger med rumpan nedåt o 2:an ligger i tvärläge. Hon sa att de ju kan vända sig rätt, men att det tydligen var liten chans att de gör det. Känns på ett sätt en lättnad, eftersom jag ju är så kluven och lutar åt att vilja göra kejsarsnitt i alla fall. På så sätt slipper jag vara den som gör "valet".

    Vet ni hur era ligger? 

  • Evelinalu

    Härligt :)
    Mina ligger i säte båda två :) min läkare vill som inte säga så mke om förlossningen även fast jag frågar varje gång, hon säger bara det får vi se om senare ,är i v 33 nu. Har inte varit på nått Ul sedan v 28 så på torsdag äre dax för nästa men känns då fortfarande som twinsen sparkar neråt :)

  • Gravidmedtvillingar

    Mina två ligger också båda i säte. Är i vecka 27 nu. Ska dit igen v.31 så får vi se hur de ligger då. Som i våningssäng. Pojken längst ner o flickan högst upp. Min bm sa också att risken att de vänder sig inte var jätte stor, så vi får väl se.

    Angående bröstpump, så har jag en, tänkte nog pumpa ut i början, o sen ge ersättning då jag aldrig haft så mycket mjölk i mina bröst.

  • Snöstjärnan

    Här ligger ettan i säte och tvåan med huvudet först. Har också en del funderingar om ks (v 24 nu) iom att jag är rädd att min risk för att få framfall efter en vag förlossning till är stor.. Är det nån som har erfarenhet av det?

  • Cinnicon
    Gravidmedtvillingar skrev 2014-02-11 18:57:01 följande:
    Mina två ligger också båda i säte. Är i vecka 27 nu. Ska dit igen v.31 så får vi se hur de ligger då. Som i våningssäng. Pojken längst ner o flickan högst upp. Min bm sa också att risken att de vänder sig inte var jätte stor, så vi får väl se. Angående bröstpump, så har jag en, tänkte nog pumpa ut i början, o sen ge ersättning då jag aldrig haft så mycket mjölk i mina bröst.

    Ok!, är nog lika bra att köpa en. Vet ju inte hur det går. Har inga barn sen innan heller.
  • Gravidmedtvillingar

    Kan verkligen rekommendera medela bröstpump. Den kostar lite, men är prisvärd. Passa på om du har nån kupong på något apotek och använd det. Jag jobbar själv på apotek o vet att många använder just de där checkarna när de kommer. ;)

    Har två flickor sedan innan på 4 och 8 år. Så det blir full fart sen. :)

  • Gravidmedtvillingar

    Snöstjärnan: har faktiskt ingen aning. Men skulle gärna vilja veta jag också. Ska till läkaren imorn, kan se om hon har något svar. Om jag kommer ihåg att fråga.

Svar på tråden Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??