• Anonym (Förskolepedagog)

    Gnälliga föräldrar på förskolan

    Vad har ni pedagoger för typer av föräldrar på er förskola? Självklart är de flesta föräldrar fantastiska och förstående. Men det finns alltid de som man stör sig på och som tror till 100% att hens barn är det enda. :)

    Här tänkte jag lista några exempel på föräldrar som gnäller på ALLT.

    * En mamma klagade på att barnen är för kallt klädda på sommaren, så då försökte vi vara noggrannare med det.
    Nu till hösten så har vi klätt alla barn hellre för varmt än för kallt, då klagar föräldrarna istället på att deras barn är FÖR varmt klädda.

    * De föräldrar som aldrig hör av sig till förskolan när barnen är sjuka/sena så att vår kokerska då står där med allergimat som inte äts.

    * De föräldrar som klagar på att hårspännen/snoddar försvunnit och blir arg på oss personal för att vi inte hållt koll på detta

    * De som aldrig märker kläder, men ändå klagar när en t-shirt har hamnat på fel hylla etc.

    Det var bara några av mina exempel.
    Ni som jobbar inom förskola/barnomsorg, vad tycker ni om de anhöriga?
    Har ni exempel och hur hanterar ni sådana situationer? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 15:33
    Vill bara förtydliga att jag självklart ÄLSKAR mitt jobb och i 99% är föräldrarna riktigt fantastiska. Det finns dock de som ställer orimligt höga krav på oss i förskolan, som endast tror att det är barnpassning osv. Det är DE föräldrarna jag vill diskutera här :)

  • Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan
  • Maddiogora
    Pluppisarna skrev 2013-10-14 15:43:10 följande:
    Våran förskola är såå bra att jag inte har någonting att klaga på jättefin personal lagom stor barngrupp.  
    äntligen 6 barns mamma <3

    Härligt
  • Dr Mupp
    Anonym (anonym....) skrev 2013-10-14 16:41:41 följande:

    det var ju ett jäkla gnällande på dessa pedagoger. synd om de barn som måste vara på dagis från 7-18. de är ju mer på dagis en vad en vuxen är på sitt jobba om de jobba 100%. ni träffar ju knappt era barn ju!!! helt jäkla galet. sluta gnäll eller ta hand om era barn själva!


    Eftersom jag inte skiter pengar så måste jag jobba. Och jag kan inte ta mig med barnen på jobbet. 

    Jag förutsätter också att pedagogerna gör sitt jobb dvs ser till att min son får rätt mat, lagom med kläder, får sin hygien skött och en pedagogisk verksamhet. 

     
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (mamma till 2)

    Hade helt underbar personal till barnen när dom gick på förskola.
    Dom hade koll på saker och satte upp saker dom hittat som inte var märkta, osv...

    Det är föräldrarnas ansvar att se till att rätt kläder finns för deras barn, skicka inte med kläder om dom är för varma..personalen sätter juh på dom kläder som finns, inget annat. samma sak snoddar/ hårspännen? varför ha det på små barn om det ändå kommer komma bort av någon anledning? visst är det fint och puttinuttit men ha det hemma då istället på förskolan?

    Tycker det är fel att lägga upp allt ansvar på personalen, alltså tolka mig rätt..det är lika mycket deras ansvar att se till att våra barn har en trygg miljö och dom trivs att dom ska få den bästa omsorg som finns när dom är där, Men då ska det finnas rätt resurser med, Bra kläder för olika årstider, rätt blöjor om nu barnet använder det, sen kanske man inte behöver ha den dyraste overallen på förskolan utan en billigare variant och ha den dyra hemma om man är rädd att den ska komma bort eller bli stulen. Samma sak med leksaker, Låt inte barnet ta med leksaker, och om det nu är så att dom ska ta med det..skriv då namn så att om dom hittar den eller om den kommer bort vet dom vilken hylla det ska läggas på,
    Vissa förlädrar kanske ska ta och tänka till innan dom öppnat munnen. att finns det rätt saker till barnen på förskolan så går personalen efter det och använder det.

  • Moolie
    Cogito ergo sum skrev 2013-10-14 16:19:12 följande:
    Inget av det du räknar upp ska ni behöva ta. Men att det blir allergiska reaktioner för att ni inte sköter er..då blir man arg. Då förlorar jag en arbetsdag pga  en annans slarv.
    Allergiska reaktioner pga. läkarens missar. Varken föräldrar eller pedagoger är ansvariga. 
  • Moolie
    siolina skrev 2013-10-14 15:15:31 följande:
    Är med dig i sak, men tror i och för sig inte att folk tvekar inför att vabba på grund av att det är jobbigt att vara hemma. Man jobbar ju inte för att det är jobbigt att vara hemma och ta hand om sina barn, utan av ekonomiska skäl.
    Du menar föräldrar som är hemma ändå? Föräldralediga för ett annat barn? Eller rent av är hemmafru? Du tycker fortfarande att det är giltigt att ha ett sjukt barn på förskolan?

    Ändå har jag knappt arbetat två år inom verksamheterna och har redan sett allt detta.... 
  • Cogito ergo sum
    Moolie skrev 2013-10-14 21:04:16 följande:
    Allergiska reaktioner pga. läkarens missar. Varken föräldrar eller pedagoger är ansvariga. 
    Nej..inte av läkaren..av att personal  gav det han var allergisk emot utan att ens höja blicken och läsa på skåpen där det stod info.
  • Moolie
    Cogito ergo sum skrev 2013-10-14 21:07:06 följande:
    Nej..inte av läkaren..av att personal  gav det han var allergisk emot utan att ens höja blicken och läsa på skåpen där det stod info.
    Nu missar jag något här..... När skrev jag kommentarerna riktade till dig? Har du ens läst vad jag skrivit tidigare innan du svarade på kommentaren? För jag har inte den blekaste om vad du skrivit.
  • Moolie
    Cogito ergo sum skrev 2013-10-14 21:16:54 följande:
    inlägg 184? Var inte det till mig? Varför citera?
    Du gav respons på mitt inlägg om att föräldrar lämnar barn med allergiska reaktioner redan vid lämning. Var skulle det vara mitt fel?
  • Cogito ergo sum
    Cogito ergo sum skrev 2013-10-14 16:19:12 följande:
    Inget av det du räknar upp ska ni behöva ta. Men att det blir allergiska reaktioner för att ni inte sköter er..då blir man arg. Då förlorar jag en arbetsdag pga  en annans slarv.
    Du har nog inte läst vad jag skrev..
    sicken attityd... 
Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan