• Anonym (nada)

    Ni som lever i sexlösa förhållanden, hur undviker ni att er "bitterhet" spiller över på resten av förhållandet?

    Lever i ett förhållande där min partner inte vill, aldrig tagit initiativet till sex. Jag har sedan länge ledsnat på att känna mig sig "oattraktiv" och trots att förhållandet i övrigt ska fungera bra, ligger det här som en varböld över allt. Tar avstånd och känner mig irriterad på allt och alla överlag. Hur ska man kunna vara go och glad när när man hela tiden lever med känslan av att ens partner inte vill ha en.  En hemskt nedbrytande känsla.
    Ni som lever med en partner som inte vill, hur hanterar ni förhållandet i övrigt?

  • Svar på tråden Ni som lever i sexlösa förhållanden, hur undviker ni att er "bitterhet" spiller över på resten av förhållandet?
  • Tavelramen
    PeterGB3G skrev 2017-07-12 20:15:01 följande:

    Genom att förnya dig själv. Bli en ny och bättre person. Inifrån och ut. Sluta röka, skaffa bättre vanor. Köp lite nya kläder. Skaffa ny vänner, börja umgås i andra kretsar. Börja en ny kurs, lär dig nåt nytt. Ta tag i nåt du aldrig orkat. Bli ledare i nåt sammanhang. Ny och annan träning. Lägg på dig lite muskelmassa. Läsa nya idéer. Tänka i nya banor.

    På så sätt kommer din partner att se dig som en ny person. Wow, vilken spännande fräsch kille! Men, det är ju min gamla man? Va, oj...


    Dvs öka sin "sex rank". :)

    I grund och botten handlar det nog mer om att hitta tillbaka till sin självkänsla som fanns innan förhållandet. Tror också man måste ha inställningen att det kanske inte blir bättre när man går igenom din process ovan. Men går man igenom den så är man bättre rustad för ett liv efter partnern (oavsett vad man vill i dagsläget). Det enda toksäkra är att hamsterhjulet idag med sexlöst förhållande samma jobb, vänner, intresse, soffa inte kommer lösa det. Det går inte att genom god kommunikation förändra biologin. I dessa lägen tror jag snarare för mycket diskussion mer är skadligt.
  • Ben66

    För någon dag sedan bestämde jag mig för att stå ut i mitt värdelösa sexliv. 5 år med hustru som inte vill ligga.

    Jag tränar, hittar på roliga saker med henne och vänner. Vi har det bra och vi har pratat om detta. Tänkte att jag väntar på att det kommer bli bättre.

    Men idag när solen skiner här i huvudstaden och jag ser alla vackra kvinnor börjar jag tappa modet. Är gräset kanske grönare på andra sidan häcken?

    Fan vad jag saknar närhet, passion och sex.

  • MagiskMamma
    Ben66 skrev 2017-07-13 09:16:32 följande:

    För någon dag sedan bestämde jag mig för att stå ut i mitt värdelösa sexliv. 5 år med hustru som inte vill ligga.

    Jag tränar, hittar på roliga saker med henne och vänner. Vi har det bra och vi har pratat om detta. Tänkte att jag väntar på att det kommer bli bättre.

    Men idag när solen skiner här i huvudstaden och jag ser alla vackra kvinnor börjar jag tappa modet. Är gräset kanske grönare på andra sidan häcken?

    Fan vad jag saknar närhet, passion och sex.


    Ni har pratat säger du, och nu väntar du. Vad resulterade pratet i då? Vad gav hon för skäl till att inte vilja ge dig närhet och sex?
  • Tavelramen
    Ben66 skrev 2017-07-13 09:16:32 följande:

    För någon dag sedan bestämde jag mig för att stå ut i mitt värdelösa sexliv. 5 år med hustru som inte vill ligga.

    Jag tränar, hittar på roliga saker med henne och vänner. Vi har det bra och vi har pratat om detta. Tänkte att jag väntar på att det kommer bli bättre.

    Men idag när solen skiner här i huvudstaden och jag ser alla vackra kvinnor börjar jag tappa modet. Är gräset kanske grönare på andra sidan häcken?

    Fan vad jag saknar närhet, passion och sex.


    5 år utan sex alls? Då tror jag personligen inget hjälper. Är attraktionsgnistan helt släckt så kan den nog inte lysa igen.
  • Ben66
    MagiskMamma skrev 2017-07-13 09:26:31 följande:

    Ni har pratat säger du, och nu väntar du. Vad resulterade pratet i då? Vad gav hon för skäl till att inte vilja ge dig närhet och sex?


    Eller, det är jag som pratat mest. Hon har lyssnat och säger att hon inte vet varför hon har förlorat sexlusten.

    Jag tror att hon känner sig obekväm med sin kropp.

    Det har hänt att människor frågat henne om hon är gravid. Hon skämtar bort detta och säger till mig att det inte sårar henne att folk tror att hon är gravid.

    Jag försöker peppa henne i att ändra kostvanor och att börja röra på sig. Det fungerar ett tag, men snart är hon tillbaka till ovanorna.

    Jag har ett flertsl gånger föreslagit att vi besöker en familjeterapeut, men hon vägrar.

    Ska ta upp frågan igen efter sommaren.
  • Anonym (Fel)
    Ben66 skrev 2017-07-13 10:33:26 följande:

    Eller, det är jag som pratat mest. Hon har lyssnat och säger att hon inte vet varför hon har förlorat sexlusten.

    Jag tror att hon känner sig obekväm med sin kropp.

    Det har hänt att människor frågat henne om hon är gravid. Hon skämtar bort detta och säger till mig att det inte sårar henne att folk tror att hon är gravid.

    Jag försöker peppa henne i att ändra kostvanor och att börja röra på sig. Det fungerar ett tag, men snart är hon tillbaka till ovanorna.

    Jag har ett flertsl gånger föreslagit att vi besöker en familjeterapeut, men hon vägrar.

    Ska ta upp frågan igen efter sommaren.


    Jag förstår hur du tänker. Tyvärr kommer det inte fungera. Läs runt lite här inne bland de 1000-tals trådar som behandlar ämnet. Du kommer aldrig hitta trådarna:

    Min man tog upp sexbristproblenet vilket gjorde susen så nu är jag attraherad av honom igen.

    Vi gick till familjerådgivning, fann problemet nu är jag attraherad av honom igen.

    Min man tog ett större ansvar hemma nu är jag så attraherad av honom igen.

    Min man surade för att vi inte har sex, så jag blev kåt igen.

    Du behöver gräva djupare i hur kvinnors attraktion fungerar och hur du är som person.
  • MagiskMamma
    Ben66 skrev 2017-07-13 10:33:26 följande:
    Eller, det är jag som pratat mest. Hon har lyssnat och säger att hon inte vet varför hon har förlorat sexlusten.

    Jag tror att hon känner sig obekväm med sin kropp.

    Det har hänt att människor frågat henne om hon är gravid. Hon skämtar bort detta och säger till mig att det inte sårar henne att folk tror att hon är gravid.

    Jag försöker peppa henne i att ändra kostvanor och att börja röra på sig. Det fungerar ett tag, men snart är hon tillbaka till ovanorna.

    Jag har ett flertsl gånger föreslagit att vi besöker en familjeterapeut, men hon vägrar.

    Ska ta upp frågan igen efter sommaren.

    Hm, jag reagerar starkt på det du skriver om att hon inte vet anledningen. Självklart vet hon. Men hon vill antagligen inte erkänna det, ens för sig själv. Troligen har det med självkänsla och synen på hennes egen kropp att göra. Och samtidigt låter det som att hon är för bekväm för att ändra sin livsstil. Att ändra livsstil tar tid och energi men brukar alltid löna sig i slutänden. 


    Det är ju inte ditt jobb att "valla" henne till motion och rätt kost. Man kan inspirera men aldrig ändra människor. 

    Jag är hemskt ledsen över att säga detta men jag skulle ge upp om jag var du.

  • PeterGB3G
    Tavelramen skrev 2017-07-13 09:01:10 följande:
    Dvs öka sin "sex rank". :)

    I grund och botten handlar det nog mer om att hitta tillbaka till sin självkänsla som fanns innan förhållandet. Tror också man måste ha inställningen att det kanske inte blir bättre när man går igenom din process ovan. Men går man igenom den så är man bättre rustad för ett liv efter partnern (oavsett vad man vill i dagsläget). Det enda toksäkra är att hamsterhjulet idag med sexlöst förhållande samma jobb, vänner, intresse, soffa inte kommer lösa det. Det går inte att genom god kommunikation förändra biologin. I dessa lägen tror jag snarare för mycket diskussion mer är skadligt.
    Öka SR är bara en bi-effekt.

    Hur gör du då rent praktiskt för att öka självkänslan? Snacka fram den? Grubbla upp den? Nej, du måste HANDLA fram den. Gör åtgärderna så FÅR du bättre självkänsla på köpet.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Tavelramen
    PeterGB3G skrev 2017-07-13 15:04:00 följande:

    Öka SR är bara en bi-effekt.

    Hur gör du då rent praktiskt för att öka självkänslan? Snacka fram den? Grubbla upp den? Nej, du måste HANDLA fram den. Gör åtgärderna så FÅR du bättre självkänsla på köpet.


    Jaja. Jag håller med. Dock är rätt typ av grubblande bra för självkänslan. Att grubbla på hur livet skulle se ut vid en separation. Hur man skulle klara sig ekonomiskt socialt osv(lösningsfokuserat). Hittar man fiktiva lösningar på dessa problem blir man tryggare i sig själv och mindre beroende av "förhållandet". Är man självsäker på den biten smittar det av sig i hur man är i övrigt.

    Denna metod är mer kvinnlig och den som ofta används när de inte trivs med sin partner. Då när de lämnar beskedet vet dom vad de ska göra medan mannen står och grinar och försöker få frun att ändra sig (vilket naturligtvis är mer kontraproduktivt då mannen blir än mer oattraktiv i kvinnans ögon).
  • PeterGB3G
    Tavelramen skrev 2017-07-13 15:18:34 följande:
     medan mannen står och grinar och försöker få frun att ändra sig (vilket naturligtvis är mer kontraproduktivt då mannen blir än mer oattraktiv i kvinnans ögon).
    Allt är inte förlorat. Även så sent som i detta läge kan man gå in och pumpa upp sin SR och vända situationen. Garanterar inte att det funkar varje gång för alla. Men det sätter dig i bättre läge hur det än blir.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
Svar på tråden Ni som lever i sexlösa förhållanden, hur undviker ni att er "bitterhet" spiller över på resten av förhållandet?