• submarine

    Jehovas Vittnen

    Finns det några aktiva JV som skriver här? Det vore trevligt att diskutera med er isåfall och få höra eran syn på saker och ting. Se det som en chans att vittna online och räkna lite timmar ;)

  • Svar på tråden Jehovas Vittnen
  • jag är den jag är
    Fin skrev 2014-03-18 10:54:05 följande:
    Varför ska ni packa er på hela tiden? 
    Även när jag är och t.ex jobbar i en lägenhet så ska de komma och pront predika om jag öppnar dörren. Hjälper inte att jag säger jag jobbar. Ska ja behöva hälla ett målämbar över bilen eller vad ska ja ta mig till. Av ren hövlighet så stänger jag ju inte dörren i ansiktet på folk. Men normal hövlighet tycks ju inte finnas.. tycker ju det skulle räcka med att säga en gång. 

    Eller kanske man borde göra samma tillbaks? börja komma och ringa på i tid och otid eller hänga på eran arbetsplatts. Men så gör man ju bara inte ... eller?

    Oj, vilken otur du verkar ha haft när det gäller JV!

    Jag har bott på flera ställen och jag  har jag aldrig varit med om att de inte respekterat ett nej.

    Men jag kanske har haft tur.
  • jag är den jag är

    Faktiskt så har jag alltid upplevt JV som artiga, trevliga och respektfulla människor.

    När de kommer hit (vilket de gör ganska ofta) så brukar jag ta emot deras litteratur och önska dem en trevlig fortsättning på dagen. De respekterar alltid de gånger då jag inte vill prata vidare.

  • Fin

    ja men ja vill ju inte ha deras jävla tidningSkrikandes

    då blir de ju bara ännu mera på hugget och kommer flera gånger.. fal dom skulle få en omvänd och konverterad till en till cashcow i flocken. Nej tack

  • jag är den jag är
    Fin skrev 2014-03-18 11:41:14 följande:
    ja men ja vill ju inte ha deras jävla tidningSkrikandes

    då blir de ju bara ännu mera på hugget och kommer flera gånger.. fal dom skulle få en omvänd och konverterad till en till cashcow i flocken. Nej tack

    Ta emot tidningen och kasta den sen då. Om de nu inte respekterar ditt nej
  • Fin
    jag är den jag är skrev 2014-03-18 11:43:28 följande:

    Ta emot tidningen och kasta den sen då. Om de nu inte respekterar ditt nej
    Då "vinner" de ju :D 
    Har försökt byta me dem men nä... De var nå annat religiöst dravel som kom i posten samma dag :D 
  • kt h
    Fin skrev 2014-03-18 11:22:52 följande:
    Nej det är de inte. Men här senast nu så råkade jag ut för samma 3 gånger under samma dag.. Och varje gång så stack de foten i dörren och skulle predika vidare och informera mig om yttersta dagen när alla skulle återuppstå .. ( Va trångt de ska bli då men de kanske de inte bryr sig i) 
    3je gången var hemma dessutom å då tänkte jag bli riktigt förbannad, fast då får de väl ett plus i kanten och blir martyrer... 
    Haha, nu tror jag att du trollar, foten i dörren, den vandringssägnen Skrattande

    Jag har aldrig träffat ett Jehovas vittne som sätter foten i dörren, det är löjligt, vad skulle vi vinna på det?

    Den mest ihärdiga Jehovas vittnet som jag träffat frågade varför personen hade sagt till att hon inte vill ha besök av Jehovas vittnen mer. Jag skulle inte ens fråga det när hon hade sagt det för att inte vara för påträngande, men hon blev inte arg utan förklarade varför, och vi skiljdes utan några negativa känslor.

    Men vad vet man, kanske hon skrev ett argt inlägg på något forum att hon blivit attackerad av Jehovas vittnen.

    Vårt intresse är att resonera kring bibeln, oavsett om människor är intresserade av att bli Jehovas vittnen eller inte. Vårt intresse är inte att få människor irriterade och arga, det vinner vi inget på. Men svenskar är väldigt osociala överhuvudtaget och knappt pratar med grannen, och blir irriterade när man stör deras privata bubbla.

    Varför inte öppna upp sig mot alla slags människor? Livet blir mer berikad med möten med olika slags människor, det är något som Jehovas vittnen får vara med om när man ringer på dörrar och pratar med folk på torget.

    Här är några exempel på trevliga möten:


    ">

  • kt h
    jag är den jag är skrev 2014-03-18 11:43:28 följande:

    Ta emot tidningen och kasta den sen då. Om de nu inte respekterar ditt nej
    Nej det är bättre att inte ta emot den, det blir i så fall bara resursslöseri om man tar emot och kastar tidningar när man inte är intresserad. Och det kan misstolkas som att man är intresserad.

    Hur svårt kan det vara? Jag förstår inte, jag har haft telefonförsäljare som har varit väldigt ihärdiga, men jag har varit klar och tydlig med att jag inte är intresserad, och då har det inte varit något problem. Jag har inte behövt slänga på luren, men jag har inget problem med att göra det om dom inte skulle respektera vad jag säger.

    Som jag sade så är det bara att säga nej tre gånger, och om dom inte respekterar detta så är det bara att stänga dörren eller gå iväg.
  • Fin

    Nästa gång ska ja fråga namn o nummer så får du prata med dem själv då.. 

    Nej jag är väldigt social och pratar gärna med folk. 
    Men enda jag inte accepterar är när folk skall "packa på" andra en religion (detta oberoende vilken religion det än är) . Håll dig till din så håller jag mig till min. (eller bevisat fakta, sagoböcker får mina barn läsa) 

  • kt h
    Fin skrev 2014-03-18 11:47:57 följande:
    Då "vinner" de ju :D 
    Har försökt byta me dem men nä... De var nå annat religiöst dravel som kom i posten samma dag :D 
    Byta vad?
  • jag är den jag är
    Fin skrev 2014-03-18 11:47:57 följande:
    Då "vinner" de ju :D 
    Har försökt byta me dem men nä... De var nå annat religiöst dravel som kom i posten samma dag :D 

    Ok, om de nu är så påträngande, otrevliga och besvärliga som du påstår så tycker jag att du ska ta och vända dig till församlingens äldste (tror att det heter så) och framföra dina klagomål. Tala om vilken dag och tid, och på vilken plats, den senaste "påträngningen" skedde. Han vet förmodligen vilka som var ute i tjänsten i det området just då, och då kan han tala med dem om detta.

    Kt h kan säkert informera dig närmre om hur du kan gå tillväga.
Svar på tråden Jehovas Vittnen