• MarieJ

    IVF Maj 2014!

    Hej på er! :)
     
    Vi har fått remiss till IVF i Falun i början av maj, hela processen från utredningen har gått supersnabbt och idag har jag börjat med provera för att "nollställa" cykeln. Om några dagar är det alltså dags för spray och sen hamnar man väl mitt i klimakteriet då gissar jag ;)

    Det är ju ingen lätt grej att gå igenom det här (varken psykiskt eller fysiskt) och vi har inte berättat för så många så jag bollar gärna allt med er som är i samma sits! Alltså om det några fler som är på g med IVF här i vår och ligger ungefär lika i "schemat" så skriv skriv skriv!

  • Svar på tråden IVF Maj 2014!
  • Hedwig H

    Hej, jag hänger gärna med här! (Ber om ursäkt redan i förhand för att allt kommer stå i ett och samma stycke, men paddan fattar helt enkelt inte radbrytning...) Jag och min man var på vårt första möte igår och kommer att börja spraya på skärtorsdag och i början av maj kommer jag börja med sprutorna. Jag har endometrios med mycket smärta och är redan nedreglerad för endon - så vill ni ha tips på hur man hanterar klimakteriebesvären så kan ni vända er till mig! Det är min tredje nedreglering och den längsta varade i ett år. Det är vårt första försök för vårt första barn.


    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Killerhillary
    Hedwig H skrev 2014-04-09 19:57:17 följande:
    Hej, jag hänger gärna med här! (Ber om ursäkt redan i förhand för att allt kommer stå i ett och samma stycke, men paddan fattar helt enkelt inte radbrytning...) Jag och min man var på vårt första möte igår och kommer att börja spraya på skärtorsdag och i början av maj kommer jag börja med sprutorna. Jag har endometrios med mycket smärta och är redan nedreglerad för endon - så vill ni ha tips på hur man hanterar klimakteriebesvären så kan ni vända er till mig! Det är min tredje nedreglering och den längsta varade i ett år. Det är vårt första försök för vårt första barn.
    Jag tar gärna emot tips!
  • Hedwig H
    Mot vallningarna har jag en hel del tips. Att vända upp handflatorna och spola med ISKALLT vatten på handleden på blodådrorna. Suga på is/isglass för att kyla inne i munnen. Drick mycket kallt vatten. Klä sig lager på lager - linnen, tröjor, koftor - så man kan ta av sig och på sig för efter vallningen kommer ofta en "kyl" vallning då man fryser istället.

    Mot humörsvängningarna så är det tålamod som gäller både från dig och din man. Humöret svänger utan att man hinner med, men bara man inser att det är hormonerna och inte en själv som reagerar brukar det vara lättare att hantera.

    Sömnproblemen kan ju bero på vallningar. Jag har en våt/blöt handduk bredvid mig för att lägga på handlederna och ett vattenglas. Det är lättare att sova om man har regelbundna sovtider även på helgerna. Jätte trist jag vet, men det hjälper.

    Lite tips på vägen! Hoppas det hjälper nåt. Det mesta är ju ganska logiska tips men humöret gör att man inte alltid tänker så logiskt - glömska kan ju också vara ett problem. Så skriv upp allt om du märker att du glömmer mer än vanligt.
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.com där jag skriver om endometrios!
  • MarieJ
    Killerhillary skrev 2014-04-09 19:34:42 följande:
    Ja jag blev en riktig klimakteriehäxa

    Deppig och arg och allt kändes tråkigt, även om jag visste att detta "egentligen" inte var jag så var det jobbigt. 

    Nu fortfarande glad, vi får se hur det går denna gång. 
    Håller verkligen tummarna för att du slipper den här gången! :)
    Hedwig H skrev 2014-04-09 19:57:17 följande:
    Hej, jag hänger gärna med här! (Ber om ursäkt redan i förhand för att allt kommer stå i ett och samma stycke, men paddan fattar helt enkelt inte radbrytning...) Jag och min man var på vårt första möte igår och kommer att börja spraya på skärtorsdag och i början av maj kommer jag börja med sprutorna. Jag har endometrios med mycket smärta och är redan nedreglerad för endon - så vill ni ha tips på hur man hanterar klimakteriebesvären så kan ni vända er till mig! Det är min tredje nedreglering och den längsta varade i ett år. Det är vårt första försök för vårt första barn.
    Roligt att du hittade hit! :) Jag kikade in på din blogg och läste lite nu ikväll, har inte vetat så mycket om endometrios men det verkar ju vara otroligt jobbigt att leva med! :/ Hur länge har du haft diagnosen?

    Nånstans "accepterar" man ju tillslut att man har de sjukdomar som man har när man provat allt man kan, försöker hitta vägar till att leva med det (och med smärtan) och behandla så gott det går. Jag har reumatiska problem, får inte ta några mediciner sedan en tid tillbaka för IVF:en och vissa dagar blir tröttheten och smärtan för mycket i kombination med pressen av allt det man går igenom nu. Känner mig som en pensionär i kroppen, jag som inte ens fyllt 25 än. Upplever också att det är svårt för andra och förstå tröttheten man känner när man har en sjukdom som inte syns utåt så att säga och det känner du säkert igen också. Hoppas verkligen att det går bra för er i alla fall!
  • Hedwig H
    MarieJ skrev 2014-04-09 22:35:41 följande:
    Håller verkligen tummarna för att du slipper den här gången! :)

    Roligt att du hittade hit! :) Jag kikade in på din blogg och läste lite nu ikväll, har inte vetat så mycket om endometrios men det verkar ju vara otroligt jobbigt att leva med! :/ Hur länge har du haft diagnosen?

    Nånstans "accepterar" man ju tillslut att man har de sjukdomar som man har när man provat allt man kan, försöker hitta vägar till att leva med det (och med smärtan) och behandla så gott det går. Jag har reumatiska problem, får inte ta några mediciner sedan en tid tillbaka för IVF:en och vissa dagar blir tröttheten och smärtan för mycket i kombination med pressen av allt det man går igenom nu. Känner mig som en pensionär i kroppen, jag som inte ens fyllt 25 än. Upplever också att det är svårt för andra och förstå tröttheten man känner när man har en sjukdom som inte syns utåt så att säga och det känner du säkert igen också. Hoppas verkligen att det går bra för er i alla fall!
    Kul att du tittade in! Jag har haft diagnosen sen 2010 men jag haft besvär (som jag inte fattade var onormala) sedan sena tonåren. Efter att jag fyllde 20 fick jag stadigt mer och mer ont vid mens, men det enda jag fick höra var att det var normalt så när jag väl sökte hjälp hade det gått rätt långt.

    Man måste ju acceptera det till slut. Jag var deprimerad för ca två år sedan när värken blev för svår och jag fick hormoner jag inte tålde. Så går det ju inte att leva. Då finns bara ett alternativ och det är att försöka acceptera och gå vidare - men det är inte alltid heller så lätt...

    Tråkigt att du också ska behöva ha ont och ha den enorma tröttheten. Ibland undrar man lite vad man gett sig in på när man skaffar barn men jag hoppas att det löser sig. En del som har endo blir bättre/får mindre värk efter att de fått barn. Tyvärr vågar jag inte riktigt hoppas på det, min värk har visat sig vara ganska aggressiv...

    Hoppas det går bra för er också! Hur länge ska du spraya ungefär?
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • MarieJ
    Hedwig H skrev 2014-04-10 13:30:03 följande:
    Kul att du tittade in! Jag har haft diagnosen sen 2010 men jag haft besvär (som jag inte fattade var onormala) sedan sena tonåren. Efter att jag fyllde 20 fick jag stadigt mer och mer ont vid mens, men det enda jag fick höra var att det var normalt så när jag väl sökte hjälp hade det gått rätt långt.

    Man måste ju acceptera det till slut. Jag var deprimerad för ca två år sedan när värken blev för svår och jag fick hormoner jag inte tålde. Så går det ju inte att leva. Då finns bara ett alternativ och det är att försöka acceptera och gå vidare - men det är inte alltid heller så lätt...

    Tråkigt att du också ska behöva ha ont och ha den enorma tröttheten. Ibland undrar man lite vad man gett sig in på när man skaffar barn men jag hoppas att det löser sig. En del som har endo blir bättre/får mindre värk efter att de fått barn. Tyvärr vågar jag inte riktigt hoppas på det, min värk har visat sig vara ganska aggressiv...

    Hoppas det går bra för er också! Hur länge ska du spraya ungefär?
    Oj, vad jobbigt att gå så länge utan att få en diagnos! :/ måste ha känts hopplöst att vården inte tog dig på allvar först.

    Haha ja eller hur ;) Det verkar som att det ska kunna vara samma med det reumatiska, fast då handlar det mer om att man kan bli bättre under själva graviditeten så vi får väl se. Hoppas inte på för mycket jag heller :) Sprayar fram till 36 timmar innan äggplock vilket förmodligen blir v. 20 (där i mitten av maj), har tagit i 4 dagar nu, känns som att det är jäääättelänge kvar men vips så är man där!

    Blir det lika länge för dig med spray eller hur fungerar det när du redan är nedreglerad?
  • Hedwig H
    MarieJ skrev 2014-04-10 19:25:59 följande:
    Oj, vad jobbigt att gå så länge utan att få en diagnos! :/ måste ha känts hopplöst att vården inte tog dig på allvar först. Haha ja eller hur ;) Det verkar som att det ska kunna vara samma med det reumatiska, fast då handlar det mer om att man kan bli bättre under själva graviditeten så vi får väl se. Hoppas inte på för mycket jag heller :) Sprayar fram till 36 timmar innan äggplock vilket förmodligen blir v. 20 (där i mitten av maj), har tagit i 4 dagar nu, känns som att det är jäääättelänge kvar men vips så är man där! Blir det lika länge för dig med spray eller hur fungerar det när du redan är nedreglerad?

    Många med endo får gå länge utan diagnos. Jag sökte inte hjälp under alla år, för jag trodde att det var normalt. När jag väl sökte vård fick jag hjälp direkt, men då hade sjukdomen gått så långt att jag fått kroniska smärtor. Jag överlappar min nuvarande behandling med sprayen och ska spraya med två doser (en i vardera näsborre) tre gånger per dag i två och en halv vecka. Efter det ska jag börja stimulera och bara spraya en dos (men fortfarande tre gånger/dag). De räknar med äggplock i v 21.
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • dizz

    Jag har också endo men inte riktigt fått diagnosen ännu även fast jag har cystor, väntat 10 år på det så kan väl vänta lite till...

    Imorgon är det meningen att jag ska ha mens men känns inte riktigt som att den är på väg brukar ligga i smärtor vid detta laget då...

    Ni som gjort IVF innan, har eran mens gått tillbaka till det normala eller blivit som min och kommer när den känner för det?

  • Killerhillary
    Hej hej alla. 

    Vet inte om ni kommer ihåg, men jag har precis börjat mitt andra IVF-försök.

    Jag är på nässpraydag fem idag, och vet ni - jag känner mig nästan gravid. Det är en tyngdkänsla i livmodern liksom. I morse gjorde jag ett gravtest (CB testa tidigt), och jag vet - jag ville inte bli en sådan som analyserar streckens förekomster eller ej, men nu är jag det - jag tyckte mig se en antydan till ett blått plus-streck. Eller, i alla fall halva plus-strecket (det saknades ett "ben" på plusset). Jag skickade mobilbilden till mannen, och han sade att han "kanske kunde ana något" han också. Vet inte om han sade så för att inte göra mig ledsen?

    Det är dag 26 på min cykel idag, så kanske lite tidigt att testa, men enligt testet kan man ha tur och fånga upp det så tidigt som 4 dagar innan mens. 

    Ringde IVF-kliniken, sköterskan sade att jag skulle puffa idag också, och ta ett nytt test imorgon bitti. 

    Nu kan jag inte göra något annat än att fundera på eventuella graviditetssymptom. Vacklar fram och tillbaka i mitt sinne hela tiden, och googlar googlar googlar precis alla tecken på pseudograviditet, och hur det varit för sådana som trott de varit gravida och inte varit det. Och sådana som varit det. 

    FAN Jag vågar inte testa imorgon igen. Vill vill vill så gärna att det ska vara positivt!!!

    Kan man ha sådan vansinnig vansinnig tur att det mirakulöst bara går av sig själv ägglossningen innan IVF? 

    Jag vågar inte hoppas. Orkar inte bli besviken. 

    Jag blir tokig. 
  • MarieJ
    Killerhillary skrev 2014-04-11 21:46:24 följande:
    Hej hej alla. 

    Vet inte om ni kommer ihåg, men jag har precis börjat mitt andra IVF-försök.

    Jag är på nässpraydag fem idag, och vet ni - jag känner mig nästan gravid. Det är en tyngdkänsla i livmodern liksom. I morse gjorde jag ett gravtest (CB testa tidigt), och jag vet - jag ville inte bli en sådan som analyserar streckens förekomster eller ej, men nu är jag det - jag tyckte mig se en antydan till ett blått plus-streck. Eller, i alla fall halva plus-strecket (det saknades ett "ben" på plusset). Jag skickade mobilbilden till mannen, och han sade att han "kanske kunde ana något" han också. Vet inte om han sade så för att inte göra mig ledsen?

    Det är dag 26 på min cykel idag, så kanske lite tidigt att testa, men enligt testet kan man ha tur och fånga upp det så tidigt som 4 dagar innan mens. 

    Ringde IVF-kliniken, sköterskan sade att jag skulle puffa idag också, och ta ett nytt test imorgon bitti. 

    Nu kan jag inte göra något annat än att fundera på eventuella graviditetssymptom. Vacklar fram och tillbaka i mitt sinne hela tiden, och googlar googlar googlar precis alla tecken på pseudograviditet, och hur det varit för sådana som trott de varit gravida och inte varit det. Och sådana som varit det. 

    FAN Jag vågar inte testa imorgon igen. Vill vill vill så gärna att det ska vara positivt!!!

    Kan man ha sådan vansinnig vansinnig tur att det mirakulöst bara går av sig själv ägglossningen innan IVF? 

    Jag vågar inte hoppas. Orkar inte bli besviken. 

    Jag blir tokig. 
    Jisses vad spännande! Det vore ju fantastiskt om det har tagit sig på naturlig väg för er! :)

    Man kan ju fundera på om det stämmer att man kanske släpper tankarna på att försöka vid ägglossning när man vet att det är en IVF på gång och att det då kan ta sig på naturlig väg, att man släpper på dom mentala spärrarna liksom och slappnar av mer. Jag vet inte..eller så är det helt enkelt en jäkla tur ni har haft kanske isåfall Skrattande Jag är på dag 12 i cykeln nu, spraydag 5 precis som du men känner ingenting av den än så länge så kan inte säga om tyngdkänslan kanske kan vara en reaktion av sprayen heller..Förstår att det känns läskigt att testa imorgon men jag hoppas verkligen att det är som du tror! :)
Svar på tråden IVF Maj 2014!