• Anonym (Jude)

    Är ortodox jude, fråga mig vad du vill

    Jag är som sagt ortodox jude och tar mitt ursprung på stort allvar och försöker varje dag leva efter det kulturella arvet jag har fått.

    Så fråga mig om allt som kan vara relevant och intressant, t.ex. om antisemitism, israelfrågan, jämställdhet, konservatism, religion och samlevnad osv.

    Alla frågor är välkomna!

  • Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill
  • Anonym (ema)
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 18:11:33 följande:
    Vi får ta emot hatbrott nästan på daglig basis. Att vara öppet judisk i Sverige är väldigt farligt så man måste alltid vara vaksam och diskret. 

    Det är därför vi uppmanas att hålla tyst om våran bakgrund/religion, inte visa öppet vad vi är, hålla oss borta från vissa områden, inte ha flaggor eller symboler vid våra fönster så det syns ut, hålla oss i större grupper och inte vara ute ensamma osv. 
    Är inte det en myt som sprids av sverigedemokrater för att hetsa mot muslimer?
    Synd iaf inte i statistiken, varför anmäler ni det inte?
  • Anonym (C)
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 18:11:33 följande:

    Vi får ta emot hatbrott nästan på daglig basis. Att vara öppet judisk i Sverige är väldigt farligt så man måste alltid vara vaksam och diskret. 

    Det är därför vi uppmanas att hålla tyst om våran bakgrund/religion, inte visa öppet vad vi är, hålla oss borta från vissa områden, inte ha flaggor eller symboler vid våra fönster så det syns ut, hålla oss i större grupper och inte vara ute ensamma osv. 


    Ingen bryr sig väl om man är jude eller inte? I Sverige (och övriga världen) är man emot terroristmuslimer - och det är deras eget jävla fel.

    Ta det lugnt! Judehatet dog ut med Hitler. Jag känner ingen som har något emot judar. Däremot har de flesta jag känner, en jävla massa har mot muslimer (fanatiska sådana, dvs).
  • Anonym (Jude)
    Anonym (ema) skrev 2014-07-12 18:15:44 följande:
    Är inte det en myt som sprids av sverigedemokrater för att hetsa mot muslimer?
    Synd iaf inte i statistiken, varför anmäler ni det inte?
    Ja av alla hot och trakasserier jag och min familj har fått mot oss och av allt det jag själv hört och sett så känns det inte längre som en myt.

    Att jag som liten inte vågade gå till skolan för jag som barn blev knivhotad av några äldre elever som sa att dom skulle döda mig. Efter att jag råkat säga att jag var jude på en lektion, det var en amerikansk utbytesstudent som hade en presentation om hennes familj typ och där berättade hon att hon var jude. Jag blev glad och typ skrek ut i hela klassrummet att det var jag med haha. 
  • Anonym (ema)
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 18:31:49 följande:
    Ja av alla hot och trakasserier jag och min familj har fått mot oss och av allt det jag själv hört och sett så känns det inte längre som en myt.

    Att jag som liten inte vågade gå till skolan för jag som barn blev knivhotad av några äldre elever som sa att dom skulle döda mig. Efter att jag råkat säga att jag var jude på en lektion, det var en amerikansk utbytesstudent som hade en presentation om hennes familj typ och där berättade hon att hon var jude. Jag blev glad och typ skrek ut i hela klassrummet att det var jag med haha. 
    Ja du säger det du.
    Sen är det inte så konstigt att många är arga på judar i Sverige.
    Jag känner många palestinier som fått hela sin släkt utrotad av Israel så. Jag förstår om dom är krigskadade och traumatiserade. Dom känner nog lite som du känner för nazister kan jag tro.
  • LarsJ

    Bra initiativ med denna tråd:)

    Jag har några frågor:
    1.  Anser Du att det finns ett judiskt folk (där även ateistiska/icke-troende judar ingår)?
    2. Anser Du att Israel har rätt att existera som en judisk stat för det judiska folket? (givet att Du erkänner judar som ett folk, ej endast som religionstillhöriga)

    Mvh Lars

  • Anonym (Jude)
    LarsJ skrev 2014-07-12 18:35:49 följande:

    Bra initiativ med denna tråd:)

    Jag har några frågor:
    1.  Anser Du att det finns ett judiskt folk (där även ateistiska/icke-troende judar ingår)?
    2. Anser Du att Israel har rätt att existera som en judisk stat för det judiska folket? (givet att Du erkänner judar som ett folk, ej endast som religionstillhöriga)

    Mvh Lars


    Tackar!

    1. Jag anser definitivt att det finns ett judiskt folk i Europa med samma etniska bakgrund. Man kan se rätt tydligt på judar i Europa att det finns gemensamma ansiktsdrag och ett utseende på de judar som finns i europa, oavsett var i europa de bor och har bott i många hundra år. Vi kommer från mellanöstern och har samma DNA som några av dom nuvarande bosättarna där, t.ex. palestinierna. En person med t.ex. en palestinsk mamma och en östeuroperisk pappa kommer se väldigt judisk ut. Vi är alltså idag ungefär hälften (kanske mer) européer, främst östeuropéer och hälften mellanöstern. Sen finns det andra judiska folkslag t.ex. i Etiopien som har främst afrikanskt DNA eller i Asien (kina, japan). I Israel blir dessa diskriminerade till viss del för att de inte är "riktiga judar" vilket får mig att må illa. Judar är judar oavsett hudfärg och vi är utvalda och vi delar samma hem som vi har blivit lovade, Israel. 
    Hos min judiska släkt och mina judiska vänner är det ganska uttalat att det finns ett judiskt folk. 

    2. Israel är vårat hem och har alltid varit det. Vi blev bortkörda och splittrades över världen och har sedan dess fått utstå massmord, förföljelse och hat vart vi än hamnade. Men de judar som stannade i Israel under alla olika ockupationer har reserverat plats åt oss alla så att vi än en gång kan bli ett förenat folk. Jag tycker att alla judar som kan ska svara på hemkallelsen, Aliyah. För första gången på tusentals år kan vi försvara oss och garantera en säkerhet för oss själva. En vacker dag flyttar jag själv! 

    MVH
  • Anonym (Jude)
    Anonym (ema) skrev 2014-07-12 18:34:50 följande:
    Ja du säger det du.
    Sen är det inte så konstigt att många är arga på judar i Sverige.
    Jag känner många palestinier som fått hela sin släkt utrotad av Israel så. Jag förstår om dom är krigskadade och traumatiserade. Dom känner nog lite som du känner för nazister kan jag tro.
    Att palestinier blir sura på att Israel skjuter ner deras raketer så att dom hamnar i bostadsområden har alltid förundrat mig. Hamas och PLO är cancer för Israel och därmed Palestina (som fö bara är ett område i Israel). Även om jag tycker att Israel är fruktansvärt vårdslösa i sitt agerande militärt går det knappast att jämföra med hamas och PLO som dödar sitt eget folk. 
  • Anonym (ema)
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 19:08:29 följande:
    Att palestinier blir sura på att Israel skjuter ner deras raketer så att dom hamnar i bostadsområden har alltid förundrat mig. Hamas och PLO är cancer för Israel och därmed Palestina (som fö bara är ett område i Israel). Även om jag tycker att Israel är fruktansvärt vårdslösa i sitt agerande militärt går det knappast att jämföra med hamas och PLO som dödar sitt eget folk. 
    Det märks att du aldrig riktigt har tagit till dig den palestinska sidan. Du upprepar gammal israelisk propaganda.
  • Anonym (Jude)
    Anonym (ema) skrev 2014-07-12 19:24:15 följande:
    Det märks att du aldrig riktigt har tagit till dig den palestinska sidan. Du upprepar gammal israelisk propaganda.
    Upplys mig hur hamas som mördar sitt eget folk som inte följer sina sharialagar, använder små barn som mänskliga sköldar, och bara siktar in på civila mål i Israel där ett flertal dagis och skolor har fallit offer för Palestinas "befrielserörelse"
  • Anonym (ema)
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 19:27:33 följande:
    Upplys mig hur hamas som mördar sitt eget folk som inte följer sina sharialagar, använder små barn som mänskliga sköldar, och bara siktar in på civila mål i Israel där ett flertal dagis och skolor har fallit offer för Palestinas "befrielserörelse"
    Du verkar veta väldigt mycket, hur mycket tid har du spenderat I Gaza och på Västbanken med palestinska familjer?
Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill