• Anonym (Jude)

    Är ortodox jude, fråga mig vad du vill

    Jag är som sagt ortodox jude och tar mitt ursprung på stort allvar och försöker varje dag leva efter det kulturella arvet jag har fått.

    Så fråga mig om allt som kan vara relevant och intressant, t.ex. om antisemitism, israelfrågan, jämställdhet, konservatism, religion och samlevnad osv.

    Alla frågor är välkomna!

  • Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill
  • LarsJ

    Tack så mycket för Ditt utförliga svar!

    Jag har en följdfråga:
    Anser Du att alla folk har rätt till ett eget land? Kurdistan åt kurder, Japan åt japaner, Baskien åt basker...Sverige åt svenskar?

    Anledningen till att jag frågar är att jag tycker ofta att många judar håller sig med dubbla måttstockar på den punkten. Åsikter som: "Alla som bor i Sverige är svenskar" eller "det finns inga etniska svenskar" etc förfäktas ju inte helt sällan av många i debatten prominenta judar.

    Tolka mig inte fel; jag lastar inte Dig för åsikter som ex Göran Rosenberg, Peter Wolodarski och Barbara Specter ger utlopp för. Jag vill bara veta Dina åsikter på den punkten.

    Själv är betraktar jag mig som "etniskt svensk" eller nordgerman om Du så vill, och jag anser att det sk mångkulturella invandringsprojekt som pågår, där man förnekar mitt folks existens är mer än lovligt provocerande. 

    Jag vill också påpeka att jag stödjer judars rätt till ett eget land och således sorterar in under kategorin sionister :D

    Mvh Lars

  • Iarwain

    Varför ska judiska pojkar omskäras?
    Vad gör denna ritual till något bättre än "prickning", vilket är förbjudet?
    Är du så ortodox att du tycker att omskärelse ska göras av en mohel som stoppar blodet med munnen?
    I sådana fall, finns det andra tillfället då det är ok att en vuxen mans mun vidrör en pojkpenis?

  • Anonym (Jude)
    Anonym (ema) skrev 2014-07-12 19:30:29 följande:
    Du verkar veta väldigt mycket, hur mycket tid har du spenderat I Gaza och på Västbanken med palestinska familjer?
    Inte särskilt mycket, men hur mycket tid har du spenderat som jude i Sverige och Israel? Livssituationen för många palestinier är hemsk idag är jag medveten om. Men hur anser du att Israel ska agera när det sprängs bomber och raketer i Israel på daglig basis? Vet du hur ofta man tar fast människor, även barn vid gränsen som bär sprängmedel och som ska spränga sig själva i luften för att ta med sig ett par judar i smällen? Hur ska Israel agera när hamas offentligt avrättar kvinnor som varit otrogna, blivit våldtagna eller som klätt sig för utmanande? Eller för tre-fyra år sen när hamas avrättade ett helt sällskap för att dom hade dansat och sjungit till ickeislamsk musik? 

    Hamas och PLO skjuter raketer in till Israel flera gånger dagligen i flera veckor och inte ett ljud hörs i media. Israel skjuter tillbaka eller som nu senast skjuter ner deras raketer och media får fnatt. Israel gör dittan och dattan, palestina är oskyldigt och världens snällaste land som bara vill alla väl och Israel är rena ondskan. 
  • Anonym (ema)
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 19:47:59 följande:
    Inte särskilt mycket, men hur mycket tid har du spenderat som jude i Sverige och Israel? Livssituationen för många palestinier är hemsk idag är jag medveten om. Men hur anser du att Israel ska agera när det sprängs bomber och raketer i Israel på daglig basis? Vet du hur ofta man tar fast människor, även barn vid gränsen som bär sprängmedel och som ska spränga sig själva i luften för att ta med sig ett par judar i smällen? Hur ska Israel agera när hamas offentligt avrättar kvinnor som varit otrogna, blivit våldtagna eller som klätt sig för utmanande? Eller för tre-fyra år sen när hamas avrättade ett helt sällskap för att dom hade dansat och sjungit till ickeislamsk musik? 

    Hamas och PLO skjuter raketer in till Israel flera gånger dagligen i flera veckor och inte ett ljud hörs i media. Israel skjuter tillbaka eller som nu senast skjuter ner deras raketer och media får fnatt. Israel gör dittan och dattan, palestina är oskyldigt och världens snällaste land som bara vill alla väl och Israel är rena ondskan. 
    Till en början kan Israel ta bort den där muren och låta människor få arbeta och handla mat utan att behöva förhöras av soldater.
    Du vet att alla dom där rakterna och självmordsbombningarna är det direkta resultatet av att Israel har lyckats ta bort allt hopp och all framtidstro hos palestinierna. Testa själv att besöka Gaza och Västbanken och prata med dom där så f¨år du ser hur dom har det. Dom har det precis som i dom judiska ghettona under andra världskriget. Extremt många är krigsskadade och förstörda för livet.

    Om det ska bli ett slut på detta så måste Israel börja ge dom rättigheter och friheter och ge upp sin dröm om en stat baserad på enbart ras. Dom måste ta ett steg tillbaka och låta palestinierna få styra landet.


  • Flash Gordon
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 17:00:18 följande:

    Jag är som sagt ortodox jude och tar mitt ursprung på stort allvar och försöker varje dag leva efter det kulturella arvet jag har fått.

    Så fråga mig om allt som kan vara relevant och intressant, t.ex. om antisemitism, israelfrågan, jämställdhet, konservatism, religion och samlevnad osv.

    Alla frågor är välkomna!


    Jag antar av dina svar att döma att du är emot en tvåstatslösning, så två frågor på det:

    - Vad anser du om bosättarrörelsen och deras agerande med bland annat dokumenterade brott mot palestinier?

    - Hur anser du att det ska kunna bli fred i Israel/Palestina?
    .
    .
    En fråga till förresten: skulle du själv kunna bli bosättare?
  • Aniiee

    Jag har en bra fråga:

    Hur ser du som ortodox jude på mig som ateistisk judinna?


    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Ronga
    Anonym (C) skrev 2014-07-12 18:28:07 följande:
    Ingen bryr sig väl om man är jude eller inte? I Sverige (och övriga världen) är man emot terroristmuslimer - och det är deras eget jävla fel.

    Ta det lugnt! Judehatet dog ut med Hitler. Jag känner ingen som har något emot judar. Däremot har de flesta jag känner, en jävla massa har mot muslimer (fanatiska sådana, dvs).
    Jo det är ju muslimernas fel att USA säljer vapen till Irak och sedan anklagar dom för att ha massförstörelse vapen. Det är ju muslimernas fel att USA fejkar ett brott och sedan våldtar Irak på dem falskaste grunderna i historien. 

    Det är också muslimernas fel att Palestinska folket blir av med sitt land OCH huvudstad (Jerusalem) och är fångar i deras egna land. Det är också muslimernas fel att Israel har rent vatten medan palestinska folket har smutsigare vatten.

    Det är också muslimernas fel att Gaddafi vill skapa en afrikansk/arabisk valuta uppbackat av GULD (vilket dollarn inte är) och hotar att störta amerikanska valutan så man våldtar Libyen. 

    Det är ju också muslimernas fel att USA skapar Al Qaida och sponsrar dom med vapen för att jävlas med ryssarna i Afghanistan. 

    Det är också muslimernas fel att när Saddam inte gick med på USAs spel  så störta man honom och hela landet, skapar sin egna lilla mini USA i Irak där man själva väljer president. 

    Det är ju också muslimernas fel att Amerikanska soldater klär ut sig till "muslimska terrorister" och skjuter helt vilt för att skapa oreda.

    Det är ju också muslimernas fel att USA omringar Iran med amerikanska baser i vartenda Mellanöstern land (undantag Syrien).

    Det är också muslimernas fel att Syrien inte går med på Israels/Usas spel om att inte ha en relation med Iran så man manipulerar ett krig där också. 

    Sedan staten Israel bildades har Mellanöstern aldrig fått känna på fred. Dom riktiga judarna vet om det och står på arabernas sida.
    Det är Veronica Maggio på bilden, min kärlek! Sluta pma mig, jag är kille!
  • LarsJ

    @Ronga,
    Spamma inte sönder tråden. Du gillar inte Israel, Point taken.
    Det är inte vad denna tråd är till för. Han erbjöd sig svara på frågor. Ställ frågor som Du uppriktigt vill ha svar på och undvik att bara spy ut all frustration som Du känner gällande konflikten. Även jag tror att 911 inte var arabernas jobb men det var knappast "Anonym jude" som låg bakom det.

    I all välmening
    Lars

  • Ronga
    LarsJ skrev 2014-07-12 21:21:49 följande:

    @Ronga,
    Spamma inte sönder tråden. Du gillar inte Israel, Point taken.
    Det är inte vad denna tråd är till för. Han erbjöd sig svara på frågor. Ställ frågor som Du uppriktigt vill ha svar på och undvik att bara spy ut all frustration som Du känner gällande konflikten. Även jag tror att 911 inte var arabernas jobb men det var knappast "Anonym jude" som låg bakom det.

    I all välmening
    Lars


    Då ska man, i samma tråd, inte gnälla över att muslimhatet är större än judehatet och att det är rätt åt dom, när man inte har någon som helst aning om något öht.

    I all välmening.
    Ronga
    Det är Veronica Maggio på bilden, min kärlek! Sluta pma mig, jag är kille!
Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill