• Anonym (Jude)

    Är ortodox jude, fråga mig vad du vill

    Jag är som sagt ortodox jude och tar mitt ursprung på stort allvar och försöker varje dag leva efter det kulturella arvet jag har fått.

    Så fråga mig om allt som kan vara relevant och intressant, t.ex. om antisemitism, israelfrågan, jämställdhet, konservatism, religion och samlevnad osv.

    Alla frågor är välkomna!

  • Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill
  • Ronga
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 22:59:18 följande:
    Majoritet? De var ockupanter som inkräktade på judiskt territorium. Nej judarna har levt där mycket längre. 

    Som varje svensson ser jag också på nyheterna varje kväll och läser på AB ibland på dagarna och jag har inte EN endaste gång sett ett objektivt nyhetsinslag om något palestinarelaterat. Man nämner bara hur många bomber Israel har släppt och hur många de har dödat, man nämner aldrig den lilla detaljen att det alltid är motangrepp. 

    Precis, Israel inleder inga bombräder utan de har gång på gång varit en motoffensiv. Något som inte nämns i svensk media. 
    Det nämnts hela tiden hur Israel "försvarar" sig själva. Vilket inte stämmer, det är tvärtom. Dessutom försvarar man inte sig genom att spränga lägenheter där kvinnor och barn bor. Det komiska i allt detta är att Israeliska militären enbart siktar in sig i civila områden. 

    Jag sa tidigare att jag ska lämna tråden vilket jag inte gjorde, men nu är det dags. Vi kan hålla på för evigt men kommer inte att komma fram till något. Människor får helt enkelt ta reda på saker själva, göra sina egna undersökningar och bilda sina uppfattningar därefter. 
    Det är Veronica Maggio på bilden, min kärlek! Sluta pma mig, jag är kille!
  • Anonym (ema)
    ElviraMarie skrev 2014-07-12 23:03:55 följande:

    Ronga, point taken! Snälla sluta spamma tråden nu. Tycker att man ska vara lite försiktig när man uttalar sig om en sådan  komplicerad konflikt. Klart att det väcker känslor, men det är knappast så enkelt att det finns en ond och en god sida.


    Ts är knappast försiktig.
  • Anonym (Jude)
    Anonym (Konvertera) skrev 2014-07-12 22:53:33 följande:

    Hur går det till att konvertera till judendomen? Hur ser ni på konvertiter? Är det lättare om konvertiten t ex gift sig med en jude eller judinna jämfört med om t ex ett gift par som varit medlemmar i svenska kyrkan vill konvertera? Jag har varit intresserad av allt judiskt, kulturen och religionen i många år och är nyfiken på att konvertera men vet inte om det går eller hur det kommer att tas emot av judar och av andra människor här i Sverige.


    Vill man konvertera till judendom så måste man prata med en rabbi i judiska församlingen eller i din närmsta synagoga. Det är en lång och jobbig process med mycket studerande och rabbinerna brukar vara rätt skeptiska till konvertiter. Inte för att det är fel utan bara för att det är en stor, livsförändrande process och man vill inte ta sig ann någon som inte är seriös nog att genomföra den. Men om du vill på allvar vill konvertera så tycker jag absolut att du ska överväga det. 

    Det finns en slags överlevnadsinstinktbaserad rasism inom det judiska samhället som jag själv motvilligt lider av till viss del. Vi har alltid levt utsatt och oassimilerade, därför finns det en gemenskap inom judendomen. Man vill hålla sig till sina egna helt enkelt. Så därför kan det vara svårt att ta emot någon som har "blivit" det mitt i livet.

    Religionen är bara en liten del av vår gemenskap, det främsta är vår historia, kultur och etnicitet. Därför tror jag att det kan vara svårt för konverterade judar att komma in i den judiska gemenskapen fullt ut, även om jag hört från andra att dom har mått bra av att konvertera. 
  • Anonym (K)

    Av vilka anledningar tror du inte på att Jesus är Messias?

  • Anonym (Jude)
    ElviraMarie skrev 2014-07-12 23:03:55 följande:

    Ronga, point taken! Snälla sluta spamma tråden nu. Tycker att man ska vara lite försiktig när man uttalar sig om en sådan  komplicerad konflikt. Klart att det väcker känslor, men det är knappast så enkelt att det finns en ond och en god sida. 

    Till TS, bra initiativ! Jag har en fråga. Skulle du ge din välsignelse om dina barn valde att bli tillsammans med en kristen person, eller en person som inte var judisk? 

    Tack på förhand! 


    Tack! 

    Om jag hade en dotter så skulle det inte spela någon roll vem hon gifte sig med, bara han var snäll och sympatisk, eftersom hennes barn, mina barnbarn skulle automatiskt bli judiska via henne. 

    Min son däremot skulle vara tvungen att gifta sig med en judinna för att få judiska barn. Jag vill helst att han skulle kunna hitta en judinna för att kunna föra vidare det judiska arvet som redan är så skört och utblandat. Men man kan ju inte bestämma vilken man ska bli kär i så jag hade naturligtvis blivit lika glad oavsett vilken sorts tjej han gifter sig med så länge även hon är snäll och sympatisk! 
  • boundforglory
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 23:20:07 följande:
    Tack! 

    Om jag hade en dotter så skulle det inte spela någon roll vem hon gifte sig med, bara han var snäll och sympatisk, eftersom hennes barn, mina barnbarn skulle automatiskt bli judiska via henne. 

    Min son däremot skulle vara tvungen att gifta sig med en judinna för att få judiska barn. Jag vill helst att han skulle kunna hitta en judinna för att kunna föra vidare det judiska arvet som redan är så skört och utblandat. Men man kan ju inte bestämma vilken man ska bli kär i så jag hade naturligtvis blivit lika glad oavsett vilken sorts tjej han gifter sig med så länge även hon är snäll och sympatisk! 
    Känns det inte väldigt fel att tycka sådär? Jag menar rasism är ganska tabu? Känner du dig inte väldigt utanför när du tycker sådär?

    Tycker du att andra ska göra likadant? Är det okej för en svensk eller en afrikan att vara rasist på samma sätt?
  • Anonym (Jude)
    Anonym (K) skrev 2014-07-12 23:14:57 följande:

    Av vilka anledningar tror du inte på att Jesus är Messias?


    Se dig omkring. Hur ser världen ut egentligen? En av anledningarna till messias ankomst är för att förstöra djävulens verk på jorden. 

    Han har uppenbarligen inte kommit än. 
  • Flash Gordon
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 22:09:31 följande:
    Att riva folks hem är såklart fel och inget jag stödjer. Bästa hade väl varit om man hade kunnat bygga sina hem vägg i vägg oavsett religion. 

    Hamas och PLO försvinner från jordens yta och Palestina kan få in lite vettiga, vanliga palestinier i sin regering så att man kan börja medla. Hamas har dock sett till att det kommer dröja lång tid innan det kommer hända.

    i Gaza kan nu äntligen barn få lära sig hebreiska (det var olagligt, förbjudet av hamas i över 20 år innan), kursen heter "lär känna din fiende". 

    Barnen i Palestina blir lärda som barn att judar är fienden. Inte bara genom skolan utan också genom palestinsk media som visar väldigt mycket antisemitisk propaganda. 

    Ska jag flytta till Israel flyttar jag till en plats där jag trivs, är det i Palestina (inte särskilt troligt..) så är det dit jag flyttar. 
    Jag är inte säker på at du svarade på frågan. Jag undrade om bosättarrörelsen och dina åsikter om denna. Inte vad du tycker om Hamas.

    Vad tycker du om bosättarrörelsen?
  • Anonym S

    Kan man adopteras in i judendomen och upptas på samma sätt som ett biologiskt barn eller måste man vara född av judisk mor?

  • Anonym (Jude)
    Flash Gordon skrev 2014-07-12 23:29:10 följande:
    Jag är inte säker på at du svarade på frågan. Jag undrade om bosättarrörelsen och dina åsikter om denna. Inte vad du tycker om Hamas.

    Vad tycker du om bosättarrörelsen?
    Som sagt, avfolkning och rivandet av folks hem är fel. 
Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill