• Anonym (?)

    Är detta hot?

    Jag hade en sexuell relation med en lärare och jag fick otillbörlig hjälp på tentan så jag kunde få högsta betyget. Jag ska inte ta hela historien här, har skrivit om detta i en annan tråd men hittar inte tråden just nu. Efter att vi slutade ha sex, upplyste han mig att inte berätta eftersom det kommer att finnas konsekvenser för oss både. Han började med dolda hot eller åtminstone jag uppfattade det som hot och jag vill höra vad ni tycker. Jag lyckades nämligen spela in samtalet och funderar på att visa det på högskolan.

    Jag citerar relevanta avsnitt från samtalet:

    Han: Jag vill inte att du blir skadad, lyssna nu. ... (en släkting till honom) vet allt och han är väldigt arg på mig, på dig, på allt. Och han kommer att prata med universitetet här. Okej?

    Jag: Varför berättar du det här för mig?

    Han: Jag säger bara att om vi fortsätter så här så kommer det att finnas konsekvenser för oss alla, dig och mig och alla.

    Jag: Jag förstår inte, vad har hen med det att göra?

    Han: Ja, han kan.

    J: Vad kan han?

    H: Jag vet inte, han kan via Disciplinnämnden göra olika saker.

    J: Ja, det kan han göra.

    H: Tro mig...

    J: Hotar du mig?

    H: Nej, jag vill absolut inte att det ska uppfattas som ett hot. Men vi måste släppa det.

    J: Men tror du att det är jag som kommer att bli straffad om det skulle komma fram?

    H: Jag vet inte, frågan är bara att det kan bli.

    J: Om jag var du, hade jag inte hotat så här.

    H: Ja, om de gör en polisanmälan, vad ska jag göra åt det?

    J: Vem då?

    H: Disciplinnämnden.

  • Svar på tråden Är detta hot?
  • Anonym (?)
    Cuddles skrev 2014-07-23 14:20:44 följande:
    Hur blev du sexuellt utnyttjad.... du har väl själv särat på benen, eller hotade han dig på något sätt? Du är inte den enda tjej som haft en relation med en lärare, oftast slutar det på samma sätt som nu.

    Jo, du riskerar mer än han i detta fall. Det är du som har fuskat till dig ett högre betyg än vad du hade fått i vanliga fall.
    Jag blev sexuellt utnyttjad men det är inte syftet med tråden och jag tänker inte gå in på det. Respektera det.

    Jag har inte fuskat utan det är han som har begått tjänstefel. Vem som riskerar vad får universitetsledningen avgöra. Jag har inte gjort något fel och har därmed inte något att vara rädd för.
  • Cuddles
    Anonym (?) skrev 2014-07-23 14:24:50 följande:
    Jag vill inte gå in på det här på FL. Hur exakt det gick till kommer jag att berätta för universitetsledningen. Det har inte ni med att göra.
    Jag kan lova dig att du kommer inte att få prata med universitetsledningen angående detta. Däremot så tror jag att avstängda studenter tas upp i rektorsföredragningen.

    Fallet kommer att hänvisas till prefekten som tar det vidare till personalbyrån/studentbyrån och deras jurister.

    Finns det inget annat du kan roa dig med, som att plugga exempelvis
    Förlora....det kan någon annan hålla på med
  • Anonym (?)
    Chrysabelle skrev 2014-07-23 14:27:25 följande:
    Det är okej för dig att bli av med betyget då alltså? Få gå om kursen?
    Hur kom du fram till detta?
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2014-07-23 14:28:41 följande:
     Jag har inte gjort något fel och har därmed inte något att vara rädd för.
    Lycka till då!
  • Anonym (?)
    Cuddles skrev 2014-07-23 14:28:56 följande:
    Jag kan lova dig att du kommer inte att få prata med universitetsledningen angående detta. Däremot så tror jag att avstängda studenter tas upp i rektorsföredragningen.

    Fallet kommer att hänvisas till prefekten som tar det vidare till personalbyrån/studentbyrån och deras jurister.

    Finns det inget annat du kan roa dig med, som att plugga exempelvis
    Institutionens ledning. Känns det bättre för dig?
  • Cuddles
    Anonym (?) skrev 2014-07-23 14:30:38 följande:
    Institutionens ledning. Känns det bättre för dig?
    Självklart, det är alltid bättre att använda sig av rätt ord så vi vet vad du menar.

    Du kommer ha väldigt svårt att bevisa att han har gjort fel, för att ligga med en student är inget konstigt. Har du däremot inspelat att han säger "ligger du med mig för du högsta betyg" har du något att komma med, eller att du skrivit en medioker tenta och han gett högsta betyg. Har han däremot visat dig tentafrågorna innan tentan och gett dig svaren och du senare använt detta på tentan, åker du dit ordentligt. Ord kommer att stå emot ord. Läraren kan ha jobbat länge på institutionen upp byggt upp en trovärdighet. Jag tror vad som kommer att hända, efter det du har berättat, att han får en varning och du blir av med dina poäng alternativt blir avstängd.

    Jag tror de flesta härinne endast försöker hjälpa dig, ingen har någon dold agenda. Men du verkar ha fastnat och lyssnar inte.
    Förlora....det kan någon annan hålla på med
  • Anonym (?)
    Cuddles skrev 2014-07-23 14:43:22 följande:
    Självklart, det är alltid bättre att använda sig av rätt ord så vi vet vad du menar.

    Du kommer ha väldigt svårt att bevisa att han har gjort fel, för att ligga med en student är inget konstigt. Har du däremot inspelat att han säger "ligger du med mig för du högsta betyg" har du något att komma med, eller att du skrivit en medioker tenta och han gett högsta betyg. Har han däremot visat dig tentafrågorna innan tentan och gett dig svaren och du senare använt detta på tentan, åker du dit ordentligt. Ord kommer att stå emot ord. Läraren kan ha jobbat länge på institutionen upp byggt upp en trovärdighet. Jag tror vad som kommer att hända, efter det du har berättat, att han får en varning och du blir av med dina poäng alternativt blir avstängd.

    Jag tror de flesta härinne endast försöker hjälpa dig, ingen har någon dold agenda. Men du verkar ha fastnat och lyssnar inte.
    Vad bra att du är nöjd.

    Jag har inte inspelat att han frågar om jag ligger med honom för att få ett högt betyg men varför säger han som han säger om han inte har något att dölja? Tror du inte att hans trovärdighet sjunker när de hör detta?
  • Anonym (?)
    Cuddles skrev 2014-07-23 14:43:22 följande:
    Självklart, det är alltid bättre att använda sig av rätt ord så vi vet vad du menar.

    Du kommer ha väldigt svårt att bevisa att han har gjort fel, för att ligga med en student är inget konstigt. Har du däremot inspelat att han säger "ligger du med mig för du högsta betyg" har du något att komma med, eller att du skrivit en medioker tenta och han gett högsta betyg. Har han däremot visat dig tentafrågorna innan tentan och gett dig svaren och du senare använt detta på tentan, åker du dit ordentligt. Ord kommer att stå emot ord. Läraren kan ha jobbat länge på institutionen upp byggt upp en trovärdighet. Jag tror vad som kommer att hända, efter det du har berättat, att han får en varning och du blir av med dina poäng alternativt blir avstängd.

    Jag tror de flesta härinne endast försöker hjälpa dig, ingen har någon dold agenda. Men du verkar ha fastnat och lyssnar inte.
    Det verkar inte så sannolikt att han som är i maktpositionen endast får en varning och jag som är i beroendesituationen blir avstängd. Det är trots allt han som har ett ansvar att något sådant inte förekommer. Inte jag.
  • Cuddles

    Troligen så har han blivit förälskad i dig och sedan har det ena lett till det andra, ni har bägge ansvar för det. Det är naturligt att han försöker hjälpa dig för han vill att det ska gå bra för dig. Det är så förälskade män fungerar.

    Sedan låter det som, av det du visade, att hans släkting förstått vad som pågår och upplyser honom om att han ska bryta, annars tar han det högre upp. Eller om det är så att mannen helt enkelt fått kalla fötter och hittat på att det finns en släkting (bara spekulationer från min sida) för att kursen är över och han vill bryta.

    På vilket sätt har du fått hjälp och hur har examinationen sett ut?
    Efter vad du har berättat så kommer han troligen få en varning, inte mer. Men det kan finnas omständigheter som jag inte vet om.


    Förlora....det kan någon annan hålla på med
  • Anonym (?)
    Cuddles skrev 2014-07-23 14:57:47 följande:

    Troligen så har han blivit förälskad i dig och sedan har det ena lett till det andra, ni har bägge ansvar för det. Det är naturligt att han försöker hjälpa dig för han vill att det ska gå bra för dig. Det är så förälskade män fungerar.

    Sedan låter det som, av det du visade, att hans släkting förstått vad som pågår och upplyser honom om att han ska bryta, annars tar han det högre upp. Eller om det är så att mannen helt enkelt fått kalla fötter och hittat på att det finns en släkting (bara spekulationer från min sida) för att kursen är över och han vill bryta.

    På vilket sätt har du fått hjälp och hur har examinationen sett ut?
    Efter vad du har berättat så kommer han troligen få en varning, inte mer. Men det kan finnas omständigheter som jag inte vet om.


    Jag vet inte heller med 100% säkerhet att det finns någon släkting i Disciplinnämnden. Jag tror inte att han "bluffar" men det kan vara så, jag känner inte denna person. Det är dock inte släktingen som förstått detta utan läraren som har berättat för honom. Han berättade det för mig tidigare i samtalet. Läraren har alltså på egen hand berättat för sin kontakt på Disciplinnämnden. Den sexuella relationen var över när vi hade detta samtal så samtalet har inte med "uppbrottet" att göra.

    Det var en salstenta och jag vill inte berätta här hur det gick till.

    Jag tror inte att han var förälskad i mig och ville hjälpa mig men även om så var fallet. Får en lärare göra så?

    Vill inte spekulera i vilken straff han kommer att få men det känns inte rimligt att han endast får en varning och jag som varit i beroendesituation får en allvarligare konsekvens i form av avstängning. Varför ska de straffa mig mer än honom? För att jag fått honom att bli förälskad i mig och sedan utnyttjat honom?!
Svar på tråden Är detta hot?