• Anonym (?)

    Är detta hot?

    Jag hade en sexuell relation med en lärare och jag fick otillbörlig hjälp på tentan så jag kunde få högsta betyget. Jag ska inte ta hela historien här, har skrivit om detta i en annan tråd men hittar inte tråden just nu. Efter att vi slutade ha sex, upplyste han mig att inte berätta eftersom det kommer att finnas konsekvenser för oss både. Han började med dolda hot eller åtminstone jag uppfattade det som hot och jag vill höra vad ni tycker. Jag lyckades nämligen spela in samtalet och funderar på att visa det på högskolan.

    Jag citerar relevanta avsnitt från samtalet:

    Han: Jag vill inte att du blir skadad, lyssna nu. ... (en släkting till honom) vet allt och han är väldigt arg på mig, på dig, på allt. Och han kommer att prata med universitetet här. Okej?

    Jag: Varför berättar du det här för mig?

    Han: Jag säger bara att om vi fortsätter så här så kommer det att finnas konsekvenser för oss alla, dig och mig och alla.

    Jag: Jag förstår inte, vad har hen med det att göra?

    Han: Ja, han kan.

    J: Vad kan han?

    H: Jag vet inte, han kan via Disciplinnämnden göra olika saker.

    J: Ja, det kan han göra.

    H: Tro mig...

    J: Hotar du mig?

    H: Nej, jag vill absolut inte att det ska uppfattas som ett hot. Men vi måste släppa det.

    J: Men tror du att det är jag som kommer att bli straffad om det skulle komma fram?

    H: Jag vet inte, frågan är bara att det kan bli.

    J: Om jag var du, hade jag inte hotat så här.

    H: Ja, om de gör en polisanmälan, vad ska jag göra åt det?

    J: Vem då?

    H: Disciplinnämnden.

  • Svar på tråden Är detta hot?
  • Anonym (?)
    Anonym (.....) skrev 2014-07-24 08:09:17 följande:

    Är man såpass gammal att man går på universitet får man stå sitt kast över de fel man gjort.

    Både du och läraren kommer bli drabbade. Allt du satsat på utbildningen kommer vara förgäves då han gett dig högre betyg för att ni har sex. Dina betyg och det du läst kommer inte längre gälla, och läraren får naturligtvis sparken.

    Ni båda har all anledning till att vara oroliga för att det ska komma fram att ni haft sex.


    Jag har inte gjort något fel, den enda personen som har gjort fel är läraren. Han utnyttjade sexuellt en person som var i beroendeställning till honom samt begick tjänstefel genom att ge en student otillbörlig hjälp. Jag förstår att han är orolig att detta ska komma fram. Jag däremot är inte ett dugg orolig och jag kommer att anmäla händelsen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Zed) skrev 2014-07-24 08:18:49 följande:

    Varför sa du inte ifrån direkt när han hjälpte dig?

    Trovärdigheten blir ju (tyvärr) mindre om du väntat tills betyget är satt.


    Hur vet du att jag inte sa ifrån?
    Jag låter universitetet avgöra min och hans trovärdighet.
  • Anonym (?)
    Chrysabelle skrev 2014-07-24 08:26:05 följande:
    Javisst, sen kommer någon annan få gå in och sätta det rätta betyget. Det vill säga du blir av betyget, och får gå om kursen. Härligt va?
    Det är endast dina spekuleringar. Jag tror inte att något sådant kommer att hända. Jag litar på att ärendet kommer att behandlas professionellt av institutionens ledning vilket känns väldigt bra.
  • Anonym (?)
    tobbe01 skrev 2014-07-24 08:14:08 följande:
    Fast eftersom det är vuxna människor det handlar om så är väl inte sexet det värsta? Känner inte till reglerna dock. Det värsta som jag ser det är att han fifflat med betygen! 
    Det är inte bara "sexet" utan han utnyttjade en person i beroendeställning. Dessutom har han begått tjänstefel redan då han examinerade mig. Han borde anmält jäv vilket han låtit bli att göra.
  • tobbe01
    Anonym (?) skrev 2014-07-24 08:43:42 följande:
    Det är inte bara "sexet" utan han utnyttjade en person i beroendeställning. Dessutom har han begått tjänstefel redan då han examinerade mig. Han borde anmält jäv vilket han låtit bli att göra.
    Ja men då så. Då vet du ju hur det är och varför tjafsa här på FL? Det kan kanske finnas juridiska experter som sitter och skriver på FL men tillåt mig tvivla.
  • Anonym (?)
    tobbe01 skrev 2014-07-24 08:46:43 följande:
    Ja men då så. Då vet du ju hur det är och varför tjafsa här på FL? Det kan kanske finnas juridiska experter som sitter och skriver på FL men tillåt mig tvivla.
    Ja, just detta vet jag. Det jag undrade över var denna konversation som jag postade i mina första inlägg. Jag var inte intresserad av att diskutera annat men vissa personer verkar inte ge sig och fortsätter tjata och kräva svar.
  • Chrysabelle
    Anonym (?) skrev 2014-07-24 08:41:47 följande:
    Det är endast dina spekuleringar. Jag tror inte att något sådant kommer att hända. Jag litar på att ärendet kommer att behandlas professionellt av institutionens ledning vilket känns väldigt bra.
    Och om de behandlar det professionellt så kommer de bli tvungen att ta bort betyget på dig, eftersom det ska du inte ha. Du får sedan göra om provet, och får en annan lärare som bedömer dig. Eller att du helt enkelt får gå om kursen.

    Är du nöjd med det?
  • Anonym (?)
    Chrysabelle skrev 2014-07-24 08:54:16 följande:
    Och om de behandlar det professionellt så kommer de bli tvungen att ta bort betyget på dig, eftersom det ska du inte ha. Du får sedan göra om provet, och får en annan lärare som bedömer dig. Eller att du helt enkelt får gå om kursen.

    Är du nöjd med det?
    Det är det du tror. Jag tror inte att något sådant kommer att hända. Och självklart kommer jag att vara nöjd med ledningens beslut då jag är säker att de kommer att agera professionellt.
  • tobbe01
    Anonym (*) skrev 2014-07-24 09:11:36 följande:

    Jag hoppas du är medveten om att ärenden som dessa kommer att diarieföras och alltid finnas kvar för allmänheten att läsa. Det ses som en allmän handling.
    Det är olämpligt att läraren gett dig "otillbörlig hjälp", ja och han blir varnad, men det är du som har använt dig av hjälpen, och det ses som fusk. Du får troligen en avstängning på 8 veckor, du får inte gå på lektioner eller vistas inom universitetets lokaler under den tiden, och får tentera om kursen/kurserna med annan examinator. Jag har tidigare fått mail om liknande ärenden, så det sprids.


  • Moonis

    Försöker också igen.

    Nej det är inget hot ts utan han förklarar att ni båda blir drabbade.

  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (?) skrev 2014-07-22 22:17:22 följande:

    Jag hade en sexuell relation med en lärare och jag fick otillbörlig hjälp på tentan så jag kunde få högsta betyget. Jag ska inte ta hela historien här, har skrivit om detta i en annan tråd men hittar inte tråden just nu. Efter att vi slutade ha sex, upplyste han mig att inte berätta eftersom det kommer att finnas konsekvenser för oss både. Han började med dolda hot eller åtminstone jag uppfattade det som hot och jag vill höra vad ni tycker. Jag lyckades nämligen spela in samtalet och funderar på att visa det på högskolan.

    Jag citerar relevanta avsnitt från samtalet:

    Han: Jag vill inte att du blir skadad, lyssna nu. ... (en släkting till honom) vet allt och han är väldigt arg på mig, på dig, på allt. Och han kommer att prata med universitetet här. Okej?

    Jag: Varför berättar du det här för mig?

    Han: Jag säger bara att om vi fortsätter så här så kommer det att finnas konsekvenser för oss alla, dig och mig och alla.

    Jag: Jag förstår inte, vad har hen med det att göra?

    Han: Ja, han kan.

    J: Vad kan han?

    H: Jag vet inte, han kan via Disciplinnämnden göra olika saker.

    J: Ja, det kan han göra.

    H: Tro mig...

    J: Hotar du mig?

    H: Nej, jag vill absolut inte att det ska uppfattas som ett hot. Men vi måste släppa det.

    J: Men tror du att det är jag som kommer att bli straffad om det skulle komma fram?

    H: Jag vet inte, frågan är bara att det kan bli.

    J: Om jag var du, hade jag inte hotat så här.

    H: Ja, om de gör en polisanmälan, vad ska jag göra åt det?

    J: Vem då?

    H: Disciplinnämnden.


    Inte ett dugg hotfullt enligt mig..
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2014-07-23 20:41:40 följande:
    Du kan förutsätta det och spekulera så mycket du vill. Jag bjuder på det.

    Menar du att de låter bli att ge läraren hårdare straff för att det kan ha långsiktiga konsekvenser? Och att därför är det studenten som får få hårdare konsekvenser? Det låter inte speciellt rimligt.
    Nu kan inte jag dessa regler men jag antar att en avstängning från en skola är något som varar i 1-24 månader eller något sådant och kanske heller inte gäller alla skolor. Det måste du väl förstå är långt mycket lindrigare än att få foten och kanske aldrig mer få ett jobb på en skola.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2014-07-23 21:12:30 följande:
    Det är något som kommer att betraktas som tjänstefel.
    Så DU har INGEN skuld i att få bättre betyg på ett otillbörligt sätt menar du?
    Då undrar jag verkligen hur det gått till, för det klarar inte min livliga fantasi?
  • Tom Araya
    Anonym (Zed) skrev 2014-07-23 22:47:04 följande:

    Det som är allvarligast är ju de sexuella övergreppen, men det ska ju polisanmälas, inget annat.


    OM det nu är övergrepp och inte bara två som har sex och den ena i tjänsten givit den andra fördelar.
  • Moonis
    Tom Araya skrev 2014-07-24 14:45:16 följande:
    OM det nu är övergrepp och inte bara två som har sex och den ena i tjänsten givit den andra fördelar.
    Ja är det övergrepp så benämner man inte det själv som "sexuell relation". Sexuell relation är ju hennes egen beskrivning i sin ts.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2014-07-24 08:37:09 följande:
    Jag har inte gjort något fel, den enda personen som har gjort fel är läraren. Han utnyttjade sexuellt en person som var i beroendeställning till honom
    Jag skulle vilja vet lite närmare om hur detta gått till, för det där är ingen självklar bedömning av vad du berättat här.
    Anonym (?) skrev 2014-07-24 08:37:09 följande:
    samt begick tjänstefel genom att ge en student otillbörlig hjälp.
    ...och vad kan försvara att man tagit emot den hjälpen då? Tvingade han dig?
    Anonym (?) skrev 2014-07-24 08:37:09 följande:
     Jag förstår att han är orolig att detta ska komma fram. Jag däremot är inte ett dugg orolig och jag kommer att anmäla händelsen.
    Klart han är orolig, han har ju gjort fel, men så ser det även ut för dig, så du bör nog vara orolig med och det är väl kanske vad han menar.


  • Bestemor
    Tom Araya skrev 2014-07-24 15:04:54 följande:

    FL's regler verkar vara som så att om någon stör sig på ditt inlägg och anmäler det så bryter inlägget mot FL's regler och plockas bort, oavsett vad som där stod.

    Bedömningen lämnas över på läsaren och inte på FL.

    Om någon moderator tycker att jag har fel får de gärna besvara detta, men det är min erfarenhet.


    Det låter inte klokt, men stämmer kanske.

    Allt jag skrivit här har blivit anmält.

    Till och med att jag bara skrev Jag håller med dig, familjeliv borde ta ansvar för vad moderatorerna gör.

    Så nu har jag väl samlat på mig ytterligare en anmälan
  • Chrysabelle

    För att göra en sak klar för dig ts, ingen har hotat dig.

    Du riskerar däremot att bli av med betyg och bli avstängd från skolan. Inser du det?

Svar på tråden Är detta hot?