• Anonym (?)

    Är detta hot?

    Jag hade en sexuell relation med en lärare och jag fick otillbörlig hjälp på tentan så jag kunde få högsta betyget. Jag ska inte ta hela historien här, har skrivit om detta i en annan tråd men hittar inte tråden just nu. Efter att vi slutade ha sex, upplyste han mig att inte berätta eftersom det kommer att finnas konsekvenser för oss både. Han började med dolda hot eller åtminstone jag uppfattade det som hot och jag vill höra vad ni tycker. Jag lyckades nämligen spela in samtalet och funderar på att visa det på högskolan.

    Jag citerar relevanta avsnitt från samtalet:

    Han: Jag vill inte att du blir skadad, lyssna nu. ... (en släkting till honom) vet allt och han är väldigt arg på mig, på dig, på allt. Och han kommer att prata med universitetet här. Okej?

    Jag: Varför berättar du det här för mig?

    Han: Jag säger bara att om vi fortsätter så här så kommer det att finnas konsekvenser för oss alla, dig och mig och alla.

    Jag: Jag förstår inte, vad har hen med det att göra?

    Han: Ja, han kan.

    J: Vad kan han?

    H: Jag vet inte, han kan via Disciplinnämnden göra olika saker.

    J: Ja, det kan han göra.

    H: Tro mig...

    J: Hotar du mig?

    H: Nej, jag vill absolut inte att det ska uppfattas som ett hot. Men vi måste släppa det.

    J: Men tror du att det är jag som kommer att bli straffad om det skulle komma fram?

    H: Jag vet inte, frågan är bara att det kan bli.

    J: Om jag var du, hade jag inte hotat så här.

    H: Ja, om de gör en polisanmälan, vad ska jag göra åt det?

    J: Vem då?

    H: Disciplinnämnden.

  • Svar på tråden Är detta hot?
  • Indianica
    LisajonasLisa skrev 2014-07-23 19:36:20 följande:
    Om TS är beredd på konsekvenserna att bli avstängd så kommer det svida för läraren.

    Men här är något annat - lärare som har sex med elev(er) skapar en skandal på skolan. Han blir avstängd och detta är INGET skolan kommer vilja prata om utan vilja tysta ned. Läraren kommer bli avstängd men dina, TS, framtida konsekvenser BEHÖVER inte vara så hemska som folk skriver. Skolan kommer vilja få bort läraren för att inte skolan ska få dåligt rykte. Det behöver inte betyda att du kommer få ett sådant straff som dessa på FL säger.
    Dessutom så bör du prata med dina föräldrar istället och se vad de säger, snarare än ett gäng höns på FL som enligt mig inte har samma slags moral. De tycker det är rätt att bonysmammorna kör ut sina styvbarn då de vill ha pappan för sig själv, de vill att en lärare ska kunna utnyttja sin elev. Så ja... du ser själv. Dessutom no matter what, är det så skolan kommer se på situationen. De ser självklart situationen ur LAGENS ÖGON. Att en lärare har utnyttjat en elev. Inte tvärtom. Så detta gynnar dig mer än vad de på FL säger.
    Jag är inte så säker på att det blir en skandal om en universitetslärare har haft ett förhållande med en student. Jag känner själv en man som förlovade sig med en tjej (för tio år sen och de är fortfarande ihop)som läst en av hans kurser och det lär ju tänt till dem emellan redan på kursen....Snackar vi däremot högstadium och gymnasium är det en "skandal" med förhållande lärare-elev ,eftersom det då handlar om klockren beroendeställning eftersom den ena partern är ett barn, men så är inte fallet här.
  • Anonym (?)
    Anonym (m) skrev 2014-07-23 15:49:28 följande:
    Ja, det är fel att ligga med en student och examinera samma student, men det är inom universitetsvärlden MER fel att fuska till sig ett högre betyg (och ligga med den läraren).
    Källa på det?
    Källa på att det är fel av en student att ligga med en lärare?
  • Anonym (?)
    Anonym (Zed) skrev 2014-07-23 16:11:10 följande:

    Varför vill du nu inte berätta hur fusket gått till när du redan i andra trådar skrivit att han sagt svaren till dig på en salstenta (utan att du protesterat och utan att någon annan student märkte det)?


    Jag vill inte berätta det och behöver inte förklara mina skäl här. Men fortsätt att spekulera.
  • Anonym (?)
    Anonym (Zed) skrev 2014-07-23 16:11:10 följande:

    Varför vill du nu inte berätta hur fusket gått till när du redan i andra trådar skrivit att han sagt svaren till dig på en salstenta (utan att du protesterat och utan att någon annan student märkte det)?


    Du syftar alltså på tjänstefelet antar jag då det inte finns fusk i detta fall.
  • Anonym (?)
    Haskel skrev 2014-07-23 16:49:26 följande:
    Jag ser allvarligt talat inte problemet.

    Vill du berätta att du haft sex med din lärare?
    Berättar du, kommer det få konsekvenser, oavsett läraren hotar eller ej.

    Om du inte berättar, så är ju även läraren nöjd. Varken du eller han/hon kommer råka illa ut.
    Jag kommer att berätta att läraren utnyttjade mig sexuellt och att han begick tjänstefel. Jag har inga problem. Vilka problem ska det vara menar du?
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2014-07-23 16:55:38 följande:

    Jag uppfattar det som att han menar att ni måst lägga ner vad ni håller på med nu på en gång och att ni då kanske slipper att fallet uppmärksammas mer av kollegan och därefter ev disciplinnämnd samt att även du kan råka illa ut då du faktiskt tagit emot otillbörlig hjälp för studieresultat av en lärare du har sex med, vilket inte alls är orimligt.

    Jag skulle mer beteckna det som en varning och uppmaning än ett hot. Han verkar ju inte vilja dig något ont.


    Du uppfattar det helt fel. Vi hade lagt ner "det vi höll på med" vid detta tillfälle. Kollegan eller snarare släktingen har inte uppmärksammat något utan läraren har berättat det för honom. Det är förstås inte släktingen som vill anmäla utan han kommer endast att "göra saker" mot mig via Disiplinnämnden ifall JAG väljer att berätta. 
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2014-07-23 17:10:11 följande:
    Snarare en varning.
    Hot är det om personen ifråga avser ha påverkan i att skada dig och därmed påverka dig till att följa personens vilja.

    Vill läraren dig något ont?
    Är det något han kräver av dig att göra för honom (och som du annars inte hade/skulle/vilja/borde göra) för att han ska göra vad han kan för att förhindra detta?
    Han kommer ju att skada mig genom att använda sin kontakt på Disciplinnämnden. Varför ens nämna denna person? Vad är syftet om inte hot?

    Ja, han kräver ju att jag låter bli anmäla vilket är det som jag vill göra.
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2014-07-23 17:14:17 följande:
    Varför ska du anmäla?

    Har han hjälpt dig att få bra betyg så kan det ha skett på ett godkänt sätt eller ett icke godkänt sätt och det sistnämnda räknas troligen som fusk att ta emot.
    Du får spekulera om varför jag ska anmäla, jag tänker inte förklara mina motiv här.
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2014-07-23 17:20:03 följande:
    Påstår du att han hjälpte dig på ett sätt du inte förstod innan var otillbörlig hjälp/fusk, men som ändå skulle kunna klassas så av någon granskning?
    Den hjälpen skulle jag gärna vilja veta mer om i detalj...

    På vilket sätt utnyttjade han dig? För att du behövde hjälp, han gav dig hjälp och ni hade sex? Gjorde du inga egna medvetna val här?
    Nej, det är inte det jag påstår.

    Jag tänker inte gå in mer på det och förklara hur han utnyttjade mig.
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2014-07-23 17:22:48 följande:
    Du får närmare beskriva hur det endast kan vara lärarens fel till att du fått otillbörlig hjälp till bättre betyg.
    Det tänker jag inte göra här på FL.
Svar på tråden Är detta hot?