• Anonym (Älskarinnan)

    Bör jag ta emot arvet?

    För ca 3 år sedan var jag på en stresshanteringskurs med några kollegor. Första kvällen träffade jag en underbar man och vi hamnade i sovrummet. Vid kursens slut bytte vi nummer och lovade att höras. Efter ca en vecka ringde han och vi träffades. Fick då veta att han var gift. Dum som jag var valde jag att ändå fortsätta med honom. Hans otrohet kröp fram ca ett och ett halvt år senare, och frun krävde genast skilsmässa. Frun hade dock också varit otrogen.


    Vid den tiden hade jag fruktansvärt dåligt samvete och klarade inte av att leva med honom, så vi gjorde slut. Jag har saknat honom, men hört ryktesvägen att han och frun försökt igen och bor tillsammans, dock ogifta.


    För ett tag sedan dog denne man i ett hastigt sjukdomsanfall, och till min stora förvåning står jag som arvtagare. Han har alltså, under vår korta tid tillsammans, hunnit testamentera till mig. Han har också en hel del pengar, inget litet arv vi talar om.


    Min älskare och hans partner har varit ett par i massor av år, sedan de var riktigt unga. Hans tid med mig var alltså bara ett tillfälligt avbrott.. Bör jag ta emot arvet, eller ska jag låta hans livskamrat ta allt? Hjälp mig. Jag behöver pengarna, samtidigt vet jag att han hade velat att hans fru skulle få allt..

  • Svar på tråden Bör jag ta emot arvet?
  • Tant Prysselius
    Anonym (arvsrätt) skrev 2014-07-23 15:51:08 följande:

    Exhustrun har ingen arvrätt oavsett om du avstår eller ej. Arvet går då till hans föräldrar om de lever eller syskon eller syskonbarn. Finns det inga sådana går arvet till allmänna arvsfonden. Skall exfrun få pengarna får du ta emot arvet och skänka pengarna till henne.


    Exakt så!

    Dessutom kanske han visst ville att du skulle ärva. Även om ni inte var ett par nu så kanske den korta tiden med dig var den lyckligaste i hans liv, det kanske var dig han drömde och fantiserade om. Har du behöv av pengarna så ta dem och unna dig något samtidigt som du tänker fina tankar om honom. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Älskarinnan) skrev 2014-07-23 15:44:57 följande:

     Jo kanske, tänker bara att man ju inte tror man ska gå och dö knall och fall, det blev väl kanske inte av helt enkelt.


    Han sa aldrig något om det, men vår tid är ju över och exfrun gjorde ju ett nytt försök. Har inte pratat med honom sedan vi gick skilda vägar. 


    Tack för ditt svar förresten!


    Fast hon fick väl hälften av tillgångarna när de skildes?
  • Anonym (S)

    Jag skulle tagit allt själv! Utan tvekan

  • Påven Johanna

    De som kan ligga med gifta karlar kan väl ta deras pengar när de fallit ifrån också, antar jag. 

  • Påven Johanna

    Var kursen bra förresten? Avstressande? Drömmer

  • Anonym (*)
    Påven Johanna skrev 2014-07-24 10:32:34 följande:

    De som kan ligga med gifta karlar kan väl ta deras pengar när de fallit ifrån också, antar jag. 


    Och den som är otrogen mot sin man bör inte få några pengar.
  • Saltvatten

    Hans vilja var ju att du skulle ärva pengarna. Och du vet ju faktiskt inte hur hans och exfruns förhållande verkligen var även när de började försöka på nytt igen. Det kanske var dig han hade i tankarna men ville kanske av dåligt samvete försöka igen med henne.

    Jag tycker du ska ta emot arvet som du har fått.
    Vad du och han hade tillsammans och vad han och hans exfru hade tillsammans är två skilda saker. Jag utgår väl ändå från att de delade på bohaget när de skilde sig?!

    Jag hade tagit arvet och gett en del av det till hans exfru isf om jag känt av det dåliga samvetet. Men du kanske även ska betänka att hon kanske inte vill ha pengar från dig. Kan kanske kännas lite förnedrande att få pengar som nådegåva av sin f d mans älskarinna.

  • Myling

    Jag trodde det stod i lagen att ett testamente till en partner blir ogiltigt när förhållandet tar slut?

  • Ess
    Myling skrev 2014-07-24 14:01:17 följande:

    Jag trodde det stod i lagen att ett testamente till en partner blir ogiltigt när förhållandet tar slut?


    Jag tror att det beror helt på hur det är skrivet. Står det att makan ska ärva, så upphör det ju när dom skiljs. Men står det att X Xsson ska ärva, så gäller det eftersom hen är namngiven, och man har ju dessutom rätt att testamentera till vem man vill, så länge ev barn får sin laglott.
  • Ess

    Hade jag varit i din sits så hade jag först o främst sett till att få en inblick i vad arvet är, rena pengar, aktier, fastigheter el dyl.
    Sen hade jag ev skrivit över boendet som ex frun och mannen delade på henne, om det inte redan stod på henne. Alla inventarier hade hon också fått behålla.

  • Lillusen

    Jag skulle utan tvekan lämnat ifrån mig arvet efter dom omständigheterna. Kanske behållt en mindre summa till mig själv för att lösa smålån och göra någon resa.

  • Chrysabelle

    Jag hade tagit emot arvet, helt klart.

Svar på tråden Bör jag ta emot arvet?