• Anonym (vulgomamman)

    "Din son har märkliga sexuella kunskaper" Är detta över gränsen??

    Jag blev utskälld av en vän till mig idag när vi åt lunch tillsammans... Bakgrunden var att vi satt och pratade om min son (8 år) och vi kom in på roliga saker våra barn har sagt. Hon har barn i tonåren. Jag berättade då att min son sagt häromdagen att han tänkt på att hans styvsyskon och riktiga syskon har en sak gemensamt: de har kommit från samma spermier (samma pappa). Jag sa då bara att "ja, så är det" ungefär och sen pratade vi inte mer om det.


     


    Berättade detta för min väninna idag som en tokig och lite pinsam sak som min son sa. Då blev hon plötsligt förbannad och sa att det är onormalt att en så liten pojke har kunskap om spermier och snoppar. Hon sa att när hon var i den åldern visste hon knappt vad en snopp var och så sa hon rent ut att hon tyckte jag var motbjudande och gränslös som ens pratade med min son om spermier. "Det är ju en helt annan sak att prata om snoppar och snippor i allmänhet men när du är så detaljerad blir det ju bara äckligt". Nu säger hon att hon har förlorat respekten för mig och att hon tänker prata med min son om hans version. Jag tror att hon misstänker att han är utsatt för övergrepp av mig!!

    Jag är förvirrad.... Hon får min son att låta som en sexgalning men jag menar att det är helt normalt att veta vad spermier är när man är 8, 5, 4 år..... Är jag knäpp eller överreagerar hon??

  • Svar på tråden "Din son har märkliga sexuella kunskaper" Är detta över gränsen??
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-24 18:18:12 följande:
    Tala inte om för mig vad jag förstår och inte tack.... Jag försöker bara påtala att det inte helt och hållet går att tala om " så gör man inte" när det inte handlar om något väldigt uppenbart eftersom alla är olika och en väldigt, väldigt stor grupp tycker inte att spermier är något att göra i byxorna av.
    Därför har man till syvende och sist själv ansvar att säga ifrån, särskilt när det gäller något som väldigt,väldigt många inte skulle räkna som vulgärt eller "no no".

    Jag vet att vi kommer ur väldigt olika generationer och har väldigt olika värderingar och därför har svårt att prata samma språk och därför inte kan relatera till samma slags "så gör man inte".
    Jag vet också att vi har väldigt olika behov av bekräftelse och verkar ha väldigt olika mycket självförtroende...
    Vad gör det om någon ser ner på mig? Egentligen. Eftersom JAG inte bryr mig är det personen själv som lär irritera sig mest.

    Sista stycket låtsas jag att du inte skrev.
    Fast det med bekräftelsen och självförtroendet stämmer definitivt inte på mig. Jag diskuterar hela tiden generellt - inte utifrån mig själv. Att man följer regler för vett och etikett har INGET att göra med dåligt självförtroende. Det är snarare dom som har det - och även behov av bekräftelse - som måste agera ut på olämpliga sätt, dra till sig uppmärksamheten, trotsa normerna "baföratt", chockera...
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-24 18:20:12 följande:
    Eum.... ägg plus spermie oh man, that's hot! Inte....
    Gör dig inte dum.
  • Anonym (Amsterdam)

    Det sker/skett ett bröllop nu i dagarna i en frikyrka, mellan två församlingsmedlemmar.
    Dessa två personer, 26 o 24 år gamla, har aldrig bott tillsamman !
    Sex vet dessa knappt vad det är.
    Aldrig badat på strand eller badhus tillsammans.
    Har aldrig fått vara ensamma, det har alltid varit en från församlingen med eller ungdomspredikant med vid deras möten.

    Jag  säger bara, stackars dessa ungdomar.deras liv kommer inte att bli lyckligt i längden. 
    Du kan bli lycklig i din tro, ja !
    Men i ditt äktenskap består du i, av tradition skam och förnekelse.

    Låt ungdomen få leka av sig, rulla runt i halmen, utforska sin sexualitet, sin kropp, andras kroppar.

  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-24 18:27:50 följande:
    Vi kan möjligen komma överens om att du kan fortsätta med att pudra näsan och att det är okej, medan de flesta andra kissar och kan du inte leva med det så får du gå runt med en skylt på dig som förklarar att du inte klarar prat om det som de flesta klarar av och inte heller ens anser är oartigt, eller tja, inte utsätta dig för omvärlden.
    Nej, DU har fel på normerna, om du reser dig från ett middagsbord och annonserar högljutt: "nu måste jag gå och kissa".
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-24 18:31:52 följande:
    Jo tack, det vet vi.
    I vilket sammanhang pratar du om penis på bussen, och med vem..?
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:35:50 följande:
    Gör dig inte dum.
    Jag känner inte riktigt att ett svar är nödvändigt här, men...... hör du själv inte hur dumt det låter då? Gäller inte bara den här tråden utan även saker som "Bra att Victoria födde naturligt så att inte fler kvinnor skulle välja ks för att vara som prinsessan".
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:35:02 följande:
    Fast det med bekräftelsen och självförtroendet stämmer definitivt inte på mig. Jag diskuterar hela tiden generellt - inte utifrån mig själv. Att man följer regler för vett och etikett har INGET att göra med dåligt självförtroende. Det är snarare dom som har det - och även behov av bekräftelse - som måste agera ut på olämpliga sätt, dra till sig uppmärksamheten, trotsa normerna "baföratt", chockera...
    Om det nu är generellt.... varför utgår du från att andra är så hemskt rädda för vad andra ska tycka? I väldigt,väldigt många av dina inlägg skriver du saker om hur andra kan tänka(vilket få skulle göra...) om man handlar på ett visst sätt och att det inte är önskvärt...

    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (Amsterdam) skrev 2014-07-24 18:36:06 följande:
    Det sker/skett ett bröllop nu i dagarna i en frikyrka, mellan två församlingsmedlemmar.
    Dessa två personer, 26 o 24 år gamla, har aldrig bott tillsamman !
    Sex vet dessa knappt vad det är.
    Aldrig badat på strand eller badhus tillsammans.
    Har aldrig fått vara ensamma, det har alltid varit en från församlingen med eller ungdomspredikant med vid deras möten.

    Jag  säger bara, stackars dessa ungdomar.deras liv kommer inte att bli lyckligt i längden. 
    Du kan bli lycklig i din tro, ja !
    Men i ditt äktenskap består du i, av tradition skam och förnekelse.

    Låt ungdomen få leka av sig, rulla runt i halmen, utforska sin sexualitet, sin kropp, andras kroppar.
    Eller ur programmet "My big fat american gypsy wedding" där flera mammor talar om att de absolut inte skulle tala om för sina 16-åriga döttrar som just ska gifta sig vad sex är, även fast flera av mammorna själv fick med för livet av bröllopsnatten...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jeaninne
    Anonym (Amsterdam) skrev 2014-07-24 18:36:06 följande:

    Det sker/skett ett bröllop nu i dagarna i en frikyrka, mellan två församlingsmedlemmar.
    Dessa två personer, 26 o 24 år gamla, har aldrig bott tillsamman !
    Sex vet dessa knappt vad det är.
    Aldrig badat på strand eller badhus tillsammans.
    Har aldrig fått vara ensamma, det har alltid varit en från församlingen med eller ungdomspredikant med vid deras möten.

    Jag  säger bara, stackars dessa ungdomar.deras liv kommer inte att bli lyckligt i längden. 
    Du kan bli lycklig i din tro, ja !
    Men i ditt äktenskap består du i, av tradition skam och förnekelse.

    Låt ungdomen få leka av sig, rulla runt i halmen, utforska sin sexualitet, sin kropp, andras kroppar.


    Så är det i och för sig för större delen av världens ungdomar. Hela den muslimska världen bland annat. Och vad jag har hört så finns det lika många lyckliga respektive olyckliga äktenskap där som här... Fast med detta sagt tycker jag också att det du beskriver låter överdrivet. Speciellt att det måste vara någon med och vakta dem på deras träffar. De är ju vuxna människor. OM de vill spara sig till äktenskapet, så borde de kunna ta ansvar för detta själva.

    Jag känner folk i en baptistförsamling här i Sverige (NEJ jag är inte med där), och där är äktenskapen också till viss del uppgjorda. Inte så att de ser ut en partner och tvingar ungdomarna att gifta sig, men de förväntas att träffa någon inom rörelsen, någon som är med i samma församling eller åtminstone liknande, frikyrklig. Och sedan ska det godkännas av församlingsäldste.
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:37:36 följande:
    Nej, DU har fel på normerna, om du reser dig från ett middagsbord och annonserar högljutt: "nu måste jag gå och kissa".
    Eller så lever jag i verkligheten och inte i en roman av Agnes Krusenstjerna...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden "Din son har märkliga sexuella kunskaper" Är detta över gränsen??