• Anonym (vulgomamman)

    "Din son har märkliga sexuella kunskaper" Är detta över gränsen??

    Jag blev utskälld av en vän till mig idag när vi åt lunch tillsammans... Bakgrunden var att vi satt och pratade om min son (8 år) och vi kom in på roliga saker våra barn har sagt. Hon har barn i tonåren. Jag berättade då att min son sagt häromdagen att han tänkt på att hans styvsyskon och riktiga syskon har en sak gemensamt: de har kommit från samma spermier (samma pappa). Jag sa då bara att "ja, så är det" ungefär och sen pratade vi inte mer om det.


     


    Berättade detta för min väninna idag som en tokig och lite pinsam sak som min son sa. Då blev hon plötsligt förbannad och sa att det är onormalt att en så liten pojke har kunskap om spermier och snoppar. Hon sa att när hon var i den åldern visste hon knappt vad en snopp var och så sa hon rent ut att hon tyckte jag var motbjudande och gränslös som ens pratade med min son om spermier. "Det är ju en helt annan sak att prata om snoppar och snippor i allmänhet men när du är så detaljerad blir det ju bara äckligt". Nu säger hon att hon har förlorat respekten för mig och att hon tänker prata med min son om hans version. Jag tror att hon misstänker att han är utsatt för övergrepp av mig!!

    Jag är förvirrad.... Hon får min son att låta som en sexgalning men jag menar att det är helt normalt att veta vad spermier är när man är 8, 5, 4 år..... Är jag knäpp eller överreagerar hon??

  • Svar på tråden "Din son har märkliga sexuella kunskaper" Är detta över gränsen??
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-24 18:39:13 följande:
    Jag känner inte riktigt att ett svar är nödvändigt här, men...... hör du själv inte hur dumt det låter då? Gäller inte bara den här tråden utan även saker som "Bra att Victoria födde naturligt så att inte fler kvinnor skulle välja ks för att vara som prinsessan".
    Fast jag sa ju aldrig att barns pubertetstutveckling skulle accelerera för att de lär sig om ägg och spermier. En bok som grafiskt visar mäns och kvinnors (attraktiva) kroppar, samlag o.s.v. däremot skulle kanske dra igång fantasierna...

    Sedan när är inte prinsessorna förebilder för kvinnor i samma generation och yngre..?
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:38:36 följande:
    I vilket sammanhang pratar du om penis på bussen, och med vem..?
    Jag har inte sagt att jag gör det. Jag säger att de flesta inte skulle sätta i halsen om någon gjorde det. Men eftersom du så gärna vill ha ett exempel så kan jag berätta om något jag hört på tåget:

    Ett gäng killar pratar om ena killens lillebror som fått "snipp & snoppboken" i julklapp och killen berättar att lillebror senare berättat på dagis att "jag fick en bok om penisar". Lovar att ingen ens reagerade...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-24 18:42:59 följande:
    Eller ur programmet "My big fat american gypsy wedding" där flera mammor talar om att de absolut inte skulle tala om för sina 16-åriga döttrar som just ska gifta sig vad sex är, även fast flera av mammorna själv fick med för livet av bröllopsnatten...
    Hur fick de men för livet?

    Nej, det gäller ju att brudgummen vet vad han gör i så fall... Det var väl därför Kung Hussein fick ett harem i 15-årspresent... Drömmer
  • Fanny b
    Jeaninne skrev 2014-07-24 16:18:09 följande:
    Nu ser jag inte kopplingen, då... Men jag kan faktiskt tycka, att det är onödigt att ha så små barn att börja fantisera om, och drömma mardrömmar om, att drunkna instängda i hytter... Den fröken skulle jag ta ett snack med.
    Nu vet jag inte hur denna 7-åring reagerade på att få höra fakta om Titanic men jag tror att många barn i denna ålder inte har den mognad som krävs för att börja tänka på hur många av passagerarna på Titanic dog bara för att de läser om det.


  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:43:12 följande:
    Så är det i och för sig för större delen av världens ungdomar. Hela den muslimska världen bland annat. Och vad jag har hört så finns det lika många lyckliga respektive olyckliga äktenskap där som här...
    Och detta är något att föredra?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (vulgomamman)
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:08:46 följande:
    Skillnaden är att man normalt inte pratar om snoppar och spermier. Såvida man inte är ett barnlöst par som befinner sig hos en fertilitetsdoktor... Men "vi är av samma kött och blod" är en bra formulering.
    Du som verkar kunna så mycket om Asperger och liknande diagnoser borde kanske veta att kött och blod ofta tolkas helt bokstavligt av dessa barn, det vill säga totalt misslyckat
  • Anonym (Amsterdam)
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:43:12 följande:
    Så är det i och för sig för större delen av världens ungdomar. Hela den muslimska världen bland annat. Och vad jag har hört så finns det lika många lyckliga respektive olyckliga äktenskap där som här... Fast med detta sagt tycker jag också att det du beskriver låter överdrivet. Speciellt att det måste vara någon med och vakta dem på deras träffar. De är ju vuxna människor. OM de vill spara sig till äktenskapet, så borde de kunna ta ansvar för detta själva.

    Jag känner folk i en baptistförsamling här i Sverige (NEJ jag är inte med där), och där är äktenskapen också till viss del uppgjorda. Inte så att de ser ut en partner och tvingar ungdomarna att gifta sig, men de förväntas att träffa någon inom rörelsen, någon som är med i samma församling eller åtminstone liknande, frikyrklig. Och sedan ska det godkännas av församlingsäldste.
    Den religiösa fanatismen och då inom sex, gör mig så förb...d.
    Varför förneka den starkaste känsla vi har ?
    Vad är sååå fel med att ha sex, lite här och där, i sin ungdom.
    ( skit i ev barn och sjukdomar  )
    Kan inte få in detta i mitt huvud.
    Varför är just sex så tabubelagt och skamligt för religionen ?
    Kanske för att om det inte målades upp som Fans tortyr, skulle alla ligga hemma och nuppa istället för att gå till kyrkan...?
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:45:36 följande:
    Fast jag sa ju aldrig att barns pubertetstutveckling skulle accelerera för att de lär sig om ägg och spermier. En bok som grafiskt visar mäns och kvinnors (attraktiva) kroppar, samlag o.s.v. däremot skulle kanske dra igång fantasierna...

    Sedan när är inte prinsessorna förebilder för kvinnor i samma generation och yngre..?
    Och fantasier är jätteskadligt... Ja, de kan vara det och de kan också inte vara det. Som sagt så är kunskap makt och det är ditt jobb som förälder att hjälpa barnen att hantera kunskapen så den stannar vid att bli just makt.
    Dessutom är barn i allmänhet sexuella varelser och många, många småbarn onanerar utan att för den sakens skull sexdebutera tidigt och ligga runt med halva stan.

    Nej, de är inga förebilder. Kungligheter är inte de folk döper sina barn efter längre och inte de som de flesta tar inspiration från.  Speciellt inte bland yngre och speciellt inte när det kommer till något som förlossning. Ápar man efter när det gäller förlossning så är man bara dum i huvudet och inte en wannabe. Men eftersom du har så låga tankar om kvinnors förmåga att ta självständiga beslut så...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-07-24 18:50:15 följande:
    Hur fick de men för livet?

    Nej, det gäller ju att brudgummen vet vad han gör i så fall... Det var väl därför Kung Hussein fick ett harem i 15-årspresent... Drömmer
    Tja, lite småsaker som att inte kunna njuta av sex på grund av den första chockartade upplevelsen och lite annat smått och gott....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Drottningen70
    Anonym (m) skrev 2014-07-24 18:17:51 följande:

    Jag läste ovan att du har någon diagnos och jag ska därför försöka förklara bättre:om en 8 åring pratar i termen spermier anses det som grovt av en del personer då det inte förväntas att en 8 åring ska kunna såna ord.Sen rent allmänt förväntas det ofta att förstå det sociala samspelet.


    Vilka i hela friden förväntar sig inte att en åttaåring ska kunna ordet "spermie"?? Den lokala jehovas vittneförsamlingen? Jag förväntsr mig faktiskt att så gott som alla 8 åringar kan det ordet, som är ett väldigt kliniskt och neutralt ord utan värdeladdning precis som pung eller penis.
Svar på tråden "Din son har märkliga sexuella kunskaper" Är detta över gränsen??