• Runes

    Samhällsplikt efter dyr utbildning?

    Vår vårdpersonal kan dra utomlands direkt efter utbildningen vi har betalat med skattemedel, så vi får personalbrist och kan dö för att det fattas resurser. Ett sätt är att betala dem högre löner och ordna mer vårdplatser, men vi har en dyr nota på 55-250 miljarder att betala för asylinvandringen först.

    Andra länder har det så ex. för läkare som det är brist på, att om de kostar på dem en mkt dyr utbildning, måste de tjänstgöra en viss tid där det är läkarbrist. Det kan väl inte vara för mkt begärt?


    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Samhällsplikt efter dyr utbildning?
  • asta66

    Varför ska vi särskilja vårdutbildning från annan lika dyr eller dyrare utbildning? Dags att höja lönerna och förbättra villkoren. Och att vi alla inser att marknaden gäller även vårdpersonal.

  • modsey
    Runes skrev 2014-07-29 03:28:44 följande:
    Bristyrke

    så då kan man tänka sig det med andra bristyrken också. Civilingenjörer får enbart arbeta de första 2.3 åren åt svenska företag.
    Plåtslagare börjar det bli brist på
    IT arkitekter
    systemutvecklare
    lärare och så klart och en hel lång lista till med yrken som har kontrakt med svenska arbetsmarknad x antal år efter utbildning?


    Jag menar, du kan ju inte plocka ut en grupp bara....

  • Dixie
    Runes skrev 2014-07-29 03:28:44 följande:
    Bristyrke
    är det? vad baserar du detta på? 

    och hur resonerar du med alla svenskar som utbildar sig till läkare i Danmark och sedan flyttar hem - ska de få jobba i Sverige? 
  • Runes
    asta66 skrev 2014-07-29 07:44:22 följande:
    Varför ska vi särskilja vårdutbildning från annan lika dyr eller dyrare utbildning? Dags att höja lönerna och förbättra villkoren. Och att vi alla inser att marknaden gäller även vårdpersonal.
    Exakt men vilka pengar ska omfördelas?
    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
  • Runes
    modsey skrev 2014-07-29 08:25:23 följande:

    så då kan man tänka sig det med andra bristyrken också. Civilingenjörer får enbart arbeta de första 2.3 åren åt svenska företag.
    Plåtslagare börjar det bli brist på
    IT arkitekter
    systemutvecklare
    lärare och så klart och en hel lång lista till med yrken som har kontrakt med svenska arbetsmarknad x antal år efter utbildning?


    Jag menar, du kan ju inte plocka ut en grupp bara....


    Jo man gör så i andra länder för de betalas med skattemedel.
    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
  • Runes
    Dixie skrev 2014-07-29 10:10:32 följande:
    är det? vad baserar du detta på? 

    och hur resonerar du med alla svenskar som utbildar sig till läkare i Danmark och sedan flyttar hem - ska de få jobba i Sverige? 
    Alla yrken där det fattas en massa folk kallas Bristyrken och hur man gjort detta i ex. Australien exakt vet jag inte men misstänker att det gäller inhemskt utbildade.
    Svenskar arbetar en del i Danmark men vi utbildas även i andra länder pga brister här. Är de länderna generösa i att utbilda oss gratis?

    Man kan undra hur Norge har det med utbildningar.
    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
  • s0me1ne

    Vi har fri rörlighet av tjänster, därför ska vi få arbeta var fan vi vill. Antingen betalar landsting vad folk kräver, eller så står de utan personal. Folk som inte tvingas ta slavarbete bara för att staten/landstingen är för snåla. Det dog ut med Sovjetunionen. 

    TIll och med jag som inte ens jobbar inom vård blir upprörd över att låsa in folk. 

  • Dixie
    Runes skrev 2014-07-29 14:46:36 följande:
    Alla yrken där det fattas en massa folk kallas Bristyrken och hur man gjort detta i ex. Australien exakt vet jag inte men misstänker att det gäller inhemskt utbildade.
    Svenskar arbetar en del i Danmark men vi utbildas även i andra länder pga brister här. Är de länderna generösa i att utbilda oss gratis?

    Man kan undra hur Norge har det med utbildningar.
    så du menar att du inte har en aning om vad du pratar om?! ja - jag är inte förvånad! 
  • Ivan52x53
    s0me1ne skrev 2014-07-29 14:53:59 följande:

    Vi har fri rörlighet av tjänster, därför ska vi få arbeta var fan vi vill. Antingen betalar landsting vad folk kräver, eller så står de utan personal. Folk som inte tvingas ta slavarbete bara för att staten/landstingen är för snåla. Det dog ut med Sovjetunionen. 

    TIll och med jag som inte ens jobbar inom vård blir upprörd över att låsa in folk. 


  • Runes
    s0me1ne skrev 2014-07-29 14:53:59 följande:
    Vi har fri rörlighet av tjänster, därför ska vi få arbeta var fan vi vill. Antingen betalar landsting vad folk kräver, eller så står de utan personal. Folk som inte tvingas ta slavarbete bara för att staten/landstingen är för snåla. Det dog ut med Sovjetunionen. 

    TIll och med jag som inte ens jobbar inom vård blir upprörd över att låsa in folk. 
    Men Australien mfl har haft det så och är knappast ett straff att få arbeta till full lön på en svensk anvisad arbetsplats, när man fått en utbildning för miljoner av skattebetalarna.

    Akutvården funkar inte idag och regeringen plus MP och V prioriterar pengar till massinvandring av vårdtagare istället
    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
Svar på tråden Samhällsplikt efter dyr utbildning?