• Runes

    Samhällsplikt efter dyr utbildning?

    Vår vårdpersonal kan dra utomlands direkt efter utbildningen vi har betalat med skattemedel, så vi får personalbrist och kan dö för att det fattas resurser. Ett sätt är att betala dem högre löner och ordna mer vårdplatser, men vi har en dyr nota på 55-250 miljarder att betala för asylinvandringen först.

    Andra länder har det så ex. för läkare som det är brist på, att om de kostar på dem en mkt dyr utbildning, måste de tjänstgöra en viss tid där det är läkarbrist. Det kan väl inte vara för mkt begärt?


    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Samhällsplikt efter dyr utbildning?
  • modsey
    Runes skrev 2014-07-29 19:13:57 följande:
    Man gör så för att man måste ha läkare, det är livsviktigt bokstavligt.
    och eftersom vi inte ens har utbildningsplatser i den mån vi skulle behöva, kanske vi ska se över det innan vi låter folk som läser till det skriva på slavkontrakt efter utbildningen
  • Runes
    s0me1ne skrev 2014-07-29 18:11:45 följande:
    Australien må inte ha kommunister, men att låsa in folk innanför landets gränser är något jag enbart förknippar med forna Öststaterna under sovjetunionen. Kan ett land inte tillgodose lönekraven ens för låglöneyrken har de all rätt i världen att lämna landet för vettigare löner. Och är nu Sverige det nya Polen som folk flyr från pga de kassa lönerna så får det ske. Marknaden ser till att det löser sig med tiden.

    Det enda ditt förslag antagligen kommer leda till är att folk skyr svenska utbildningar, inga fler utbildas och vi får ännu större brist än tidigare. MEd tanke på att folk offrat livet för slippa bli inlåsta tror jag att folk kan tänka sig att plugga lite danska innan de ska utbilda sig. 


    Statligt förtryck är inte vackert, oavsett om det kommer från Sverige Australien eller nordkorea, och vi ska inte ta efter värdelösa stater där ute i världen. 
    Tyvärr kan vi inte ens låsa folk ute, ännu mindre inne i landet. Det är fler än Australien. Man kan kalla det som en del av utbildningen att avsluta här, eller betala utbildningen och dra. Bjuder de andra länderna och vi betalar inget?

    Det finns många andra som bjuder på utbildning här förutsatt att man stannar antages. Läkare är livsviktigt när inte ens våra akuter fungerar, då måste man tänka om eller sluta skänka bort 55-250 miljarder till missbruk av asylrätten.
  • modsey
    Runes skrev 2014-07-29 19:23:02 följande:
    Tyvärr kan vi inte ens låsa folk ute, ännu mindre inne i landet. Det är fler än Australien. Man kan kalla det som en del av utbildningen att avsluta här, eller betala utbildningen och dra. Bjuder de andra länderna och vi betalar inget?

    Det finns många andra som bjuder på utbildning här förutsatt att man stannar antages. Läkare är livsviktigt när inte ens våra akuter fungerar, då måste man tänka om eller sluta skänka bort 55-250 miljarder till missbruk av asylrätten.
    fast det har åter inget med vårdkrisen att göra att vi tar emot flyktingar. Skulle uppskatta att de läkare jag arbetar med , är en rätt stor andel just från andra länder som kommer hit. Utbildade och klara för att bara såklart få sin svenska legitimation.
    Du ser också en mycket högre andel nysvenskar som läser till läkare än svenska ungdomar.
  • s0me1ne
    Runes skrev 2014-07-29 19:23:02 följande:
    Tyvärr kan vi inte ens låsa folk ute, ännu mindre inne i landet. Det är fler än Australien. Man kan kalla det som en del av utbildningen att avsluta här, eller betala utbildningen och dra. Bjuder de andra länderna och vi betalar inget?

    Det finns många andra som bjuder på utbildning här förutsatt att man stannar antages. Läkare är livsviktigt när inte ens våra akuter fungerar, då måste man tänka om eller sluta skänka bort 55-250 miljarder till missbruk av asylrätten.
    Fast då frångår man principen om gratis utbildning. Jag kan förstå att praktik och liknande ska göras i Sverige då det ska vara knytet till din utbildning. Men när jag är klar med min utbildning så är jag klar och mina skyldigheter är avklarade. Jag ska få jobba var jag vill, inte jobba om jag så vill det och det ska staten inte ha ett dugg att göra med. 

    De där 55-250 miljarder du talar om har ej heller med sjukvården att göra. De är statliga pengar, landstinget som har hand om vården har egen budget. 
  • Runes
    modsey skrev 2014-07-29 19:26:56 följande:
    fast det har åter inget med vårdkrisen att göra att vi tar emot flyktingar. Skulle uppskatta att de läkare jag arbetar med , är en rätt stor andel just från andra länder som kommer hit. Utbildade och klara för att bara såklart få sin svenska legitimation.
    Du ser också en mycket högre andel nysvenskar som läser till läkare än svenska ungdomar.
    Vårdkrisen har flera problem och ett är pengar som flyktingar kostar massor av när pengarna gör mer nytta i närområdet. Självklart är det bättre att utbilda de som redan kan svenska bra än att ha många som kan halvbra, just i vården. De som kommer måste valideras och omskolas, en del kan så lite att de hoppar av.
    Jag känner personligen privat svenskutbildade som har lite svårt för att tala svenska och ännu svårare att skriva.

    Så det är nysvenskar som åker utomlands för att läsa?
  • Runes
    s0me1ne skrev 2014-07-29 19:59:21 följande:
    Fast då frångår man principen om gratis utbildning. Jag kan förstå att praktik och liknande ska göras i Sverige då det ska vara knytet till din utbildning. Men när jag är klar med min utbildning så är jag klar och mina skyldigheter är avklarade. Jag ska få jobba var jag vill, inte jobba om jag så vill det och det ska staten inte ha ett dugg att göra med. 

    De där 55-250 miljarder du talar om har ej heller med sjukvården att göra. De är statliga pengar, landstinget som har hand om vården har egen budget. 
    Det är inte gratis, det kostar miljoner men är avgiftsfritt så samhället/vi bör få tillbaks något rättvist, det är inte orimligt och ska villkoras innan utbildningen börjar. Fåtalet lär hoppa av för det. Vi har en vårdkris att lösa. Annat förslag?

    Nej 55 är de sammanlagda förlusterna för hela offentliga sektorn enligt en utredning publicerad av Regeringen, så man gjorde om den med alla parametrar i Handelshögskolan och blev runt 100, men 250 totalt för hela samhället.
  • modsey
    Runes skrev 2014-07-29 21:38:42 följande:
    Vårdkrisen har flera problem och ett är pengar som flyktingar kostar massor av när pengarna gör mer nytta i närområdet. Självklart är det bättre att utbilda de som redan kan svenska bra än att ha många som kan halvbra, just i vården. De som kommer måste valideras och omskolas, en del kan så lite att de hoppar av.
    Jag känner personligen privat svenskutbildade som har lite svårt för att tala svenska och ännu svårare att skriva.

    Så det är nysvenskar som åker utomlands för att läsa?
    nej många nysvenska läser till läkare mot vad de svenska ungdomarna gör just nu, alltså i Sverige
  • Runes
    modsey skrev 2014-07-29 22:27:00 följande:
    nej många nysvenska läser till läkare mot vad de svenska ungdomarna gör just nu, alltså i Sverige
    Så de nysvenska har högre betyg och slår ut de svenska som får läsa utomlands?

    Jag vet att tjejerna är duktiga.
  • modsey
    Runes skrev 2014-07-29 22:28:54 följande:
    Så de nysvenska har högre betyg och slår ut de svenska som får läsa utomlands?

    Jag vet att tjejerna är duktiga.

    skrev jag så???


     


    Man har medvetet från läkarhållet under många år hållit tillbaka utbildningsplatserna i antal, dvs onödigt mycket. Syftet kan vi bara gissa...
    Därför söker sig många studenter till ex Polen, Danmark etc, och det är både svenskar och nysvenskar.
    Det man vet är att fler nysvenska ungdomar många gånger har lite högre ambitioner, kanske relaterat till deras bakgrund med föräldrar som flytt och lämnat allt.
    Gäller nog inte bara specifikt läkarlinjen, men det är den jag känner till och där har vi många nysvesnakrs unga vuxna mot svenska ungdomar som kanske är lite mer...bekväma

  • Runes
    modsey skrev 2014-07-29 22:34:59 följande:

    skrev jag så???


     


    Man har medvetet från läkarhållet under många år hållit tillbaka utbildningsplatserna i antal, dvs onödigt mycket. Syftet kan vi bara gissa...
    Därför söker sig många studenter till ex Polen, Danmark etc, och det är både svenskar och nysvenskar.
    Det man vet är att fler nysvenska ungdomar många gånger har lite högre ambitioner, kanske relaterat till deras bakgrund med föräldrar som flytt och lämnat allt.
    Gäller nog inte bara specifikt läkarlinjen, men det är den jag känner till och där har vi många nysvesnakrs unga vuxna mot svenska ungdomar som kanske är lite mer...bekväma


    Du skrev fler här och det gäller högst betyg. Vad man ser i förorterna är killarna stökiga och flickorna skötsamma.
Svar på tråden Samhällsplikt efter dyr utbildning?