• Runes

    Samhällsplikt efter dyr utbildning?

    Vår vårdpersonal kan dra utomlands direkt efter utbildningen vi har betalat med skattemedel, så vi får personalbrist och kan dö för att det fattas resurser. Ett sätt är att betala dem högre löner och ordna mer vårdplatser, men vi har en dyr nota på 55-250 miljarder att betala för asylinvandringen först.

    Andra länder har det så ex. för läkare som det är brist på, att om de kostar på dem en mkt dyr utbildning, måste de tjänstgöra en viss tid där det är läkarbrist. Det kan väl inte vara för mkt begärt?


    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Samhällsplikt efter dyr utbildning?
  • modsey
    Runes skrev 2014-07-29 22:40:18 följande:

    Du skrev fler här och det gäller högst betyg. Vad man ser i förorterna är killarna stökiga och flickorna skötsamma.


    Ungefär som svenska tonåringar alltså....
  • Runes
    modsey skrev 2014-07-29 22:50:42 följande:
    Ungefär som svenska tonåringar alltså....
    Fast dom brukar inte kasta sten på vårdpersonal etc.
  • modsey
    Runes skrev 2014-07-29 23:05:25 följande:
    Fast dom brukar inte kasta sten på vårdpersonal etc.
    det är inte särskilt representativt för killarna heller även om det existererar
    Efter snart 15 år som akutsjuskköterska har jag blivit överfallen en gång, av en svensk kille
    en gång har jag fått vittna i domstol, mot en svensk kille
    en gång drog en svenska 15 åring mig i håret
    en annan gång hade vi en söt 16 årig tjej vi fick bälta för att hon var så påverkad på droger och spottade kig i ansiktet
    9 av 10 som skriker åt mig är svenska patienter som minsann ska ha och in först, inte sällan medelålders män med bra jobb

    Likväl drar jag inga statistiska slutsatser som du verkar göra
  • ica
    Runes skrev 2014-07-29 19:12:37 följande:
    Men nu gällde det läkare. Piloter gick till SAS förr. Skådespelare?
    Ts skrev om dyra utbildningar för samhället.  Om vi inte har råd med det så kan man ju börja i andra ändan och dra ner/in på de som är inte är viktiga för samhället.
    Och om man nu talar om samhällstjänst för sjukvårdspersonal borde väl det gälla andra grupper med.
  • Runes
    modsey skrev 2014-07-30 06:37:02 följande:
    det är inte särskilt representativt för killarna heller även om det existererar
    Efter snart 15 år som akutsjuskköterska har jag blivit överfallen en gång, av en svensk kille
    en gång har jag fått vittna i domstol, mot en svensk kille
    en gång drog en svenska 15 åring mig i håret
    en annan gång hade vi en söt 16 årig tjej vi fick bälta för att hon var så påverkad på droger och spottade kig i ansiktet
    9 av 10 som skriker åt mig är svenska patienter som minsann ska ha och in först, inte sällan medelålders män med bra jobb

    Likväl drar jag inga statistiska slutsatser som du verkar göra
    Nu gäller det ambulanser, polis, brandkår och brevbärare etc. som du bör veta.
  • Runes
    ica skrev 2014-07-30 12:54:22 följande:
    Ts skrev om dyra utbildningar för samhället.  Om vi inte har råd med det så kan man ju börja i andra ändan och dra ner/in på de som är inte är viktiga för samhället.
    Och om man nu talar om samhällstjänst för sjukvårdspersonal borde väl det gälla andra grupper med.
    Dra ner på Dramatens elevskola, jojo då lär det bli liv.
  • modsey
    Runes skrev 2014-08-01 05:56:48 följande:
    Nu gäller det ambulanser, polis, brandkår och brevbärare etc. som du bör veta.

    aha så när vi vårdpersonal blir utsatta för våld och hot är det en annan problematik där andra typer av människor idkar den typen av våld??


    För vi har ju inga missbrukare hos oss eller psykfall...

  • ica
    Runes skrev 2014-08-01 05:57:21 följande:
    Dra ner på Dramatens elevskola, jojo då lär det bli liv.
    Det skiter jag i. De är inte samhällsviktiga och det är en hutlös dyr utbildning.
  • asta66

    Varför inte samhällsplikt för brandmän? Just nu behövs de. Men de är ju män och då gäller inte samma regler eller....

  • ica
    asta66 skrev 2014-08-06 08:09:10 följande:

    Varför inte samhällsplikt för brandmän? Just nu behövs de. Men de är ju män och då gäller inte samma regler eller....


    Ja, varför är det bara kvinnor som ska ställa upp och ta sitt ansvar?
  • Kjell2

    Varför inte för alla? Bra sätt för offentlig sektor att spara pengar och få tråkiga jobb gjort. För varje tre års studier så ett års samhällsplikt.

    Grundskola ger då tre års samhällsplikt.
    Gymnasie ett år till
    Högre utbildning ett till två år till.

    Beroende på utbildningsnivå blir du sen utplacerade av pliktverket. Är du vårdutbildad så inom vården så klart. Lärare inom skolan . Ingen spetsutbildning så kanske inom städ, skogsvård, skördearbete, renhållning, anläggningsarbete. Försvaret tar säkert en del.

  • Ragnar

    Jag hörde ett förslag från ett annat land med läkarbrist om rabatt på studielånet efter att man jobbat ett antal år i landet man utbildat sig i. Det kanske skulle kunna vara något som lockar att stanna kvar. Å andra sidan kan det ju vara bra att yrkesgrupper som tex. läkare jobbar utomlands och får erfarenhet nya kunskaper. Men då måste det ju finnas något som lockar hem dem igen.

  • asta66
    Ragnar skrev 2014-08-07 15:20:12 följande:

    Jag hörde ett förslag från ett annat land med läkarbrist om rabatt på studielånet efter att man jobbat ett antal år i landet man utbildat sig i. Det kanske skulle kunna vara något som lockar att stanna kvar. Å andra sidan kan det ju vara bra att yrkesgrupper som tex. läkare jobbar utomlands och får erfarenhet nya kunskaper. Men då måste det ju finnas något som lockar hem dem igen.


    Ja, och det är det knappt. Vi har ca 14 000 svenska sjuksköterskor i Norge. Fast vi behöver dem här.
Svar på tråden Samhällsplikt efter dyr utbildning?