• Anonym (Rik)

    Jag vill bli rik :) hur gör man?

    Sitter här och äter frukost och tanken kommer i huvudet, tänk om man kunde starta något som man blev rik på,
    men vet ju inte hur man gör :( var börjar man liksom? ja man måste ju först komma på vad man ska göra.
    Finns det någon som har något råd att ge?
    Kan man bara öppna en verksamhet bara så där? eller finns något man kan göra via datorn?

    Nu  vill jag bli rik :) men vem vill inte bli detGlad

  • Svar på tråden Jag vill bli rik :) hur gör man?
  • Nyfiken gul

    om det handlar om att du vill ha det "gott ställt"  i någon form så handlar det ju om att planera sin ekonomi här och nu . 

    Skulle du börja förhandla med aktier och obligationer har du förmodligen ingen utdelning förrän om kanske 15 år som tidigast. 

    Du behöver alltså tänka igenom hur du vill lägga upp det. Vill du ha tillgång till pengar och bättre möjligheter just nu eller vill du kunna chascha ut fina summor lagom till din pension?

    Det du kan göra här och nu är ju att se över din vardagliga ekonomi och se vad du kan göra där för att få in mer pengar. Skaffa extrajobb osv. 

    Vi har det lite som Greta ovan beskriver. Vi har bara huslånet och lever gott på våra ordinarie löner , har låga månadskostnader och kan därmed unna oss shopping, lyxigare mat och resor. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Vinterankan
    Anonym (Rik 2) skrev 2014-08-16 09:24:50 följande:

    Men skulle ändå vilja ha en hobby om man säger så, som man tjänar lita extra på.


    Vad är det viktiga? Att tjäna extra på en hobby eller den totala inkomsten?

    Vill du hellre jobba med en lön på säg 30 000 och ha en hobbyverksamhet på sidan om som ger dig extra inkomster på 5000? Eller jobba och ha en lön på 50 000?
  • Anonym (Rik 2)

    Oj vad omständigt det blev. Jag vill bara ha lite extra inkomst så jag känner mig lite rik.

  • Anonym (Rik)
    Anonym (Rik 2) skrev 2014-08-16 09:30:05 följande:

    Och varför skulle man inte kunna dela med sig av sina erfarenheter?


    Erfarenhet är inte samma sak som affärsidé.
  • Anonym (B)
    Vinterankan skrev 2014-08-16 08:38:49 följande:

    Vad menar du med rik? Vill du bli mångmiljonär, sluta jobba vid 40 och bara leva gott? Eller få en inkomst på 100 000 i månaden? Eller räcker en inkomst på runt 50 000 i månaden för att du ska känna dig rik?

    Om du inte har en riktig talang (sångröst för artist, fotbollsproffs, uppfinnare med en guldide) så är det utbildning och hårt arbete som gäller. Sedan så bör du ha en partner med motsvarande utbildning och ambitionsnivå också.


    Du är väl inte artist , fotbollsproffs uppfinnare eller hur?

    ;)
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Rik 2) skrev 2014-08-16 12:57:29 följande:

    Oj vad omständigt det blev. Jag vill bara ha lite extra inkomst så jag känner mig lite rik.


    Ja, det är väl därför de flesta inte är rika, för de orkar inte anstränga sig.

    Du kom på idén i morse. och nu är det redan omständigt.


  • Anonym (Rik 2)
    Anonym (Kalle) skrev 2014-08-16 13:46:49 följande:
    Ja, det är väl därför de flesta inte är rika, för de orkar inte anstränga sig.

    Du kom på idén i morse. och nu är det redan omständigt.



    Vad menar du? Jag menar inte att det är omständigt att anstränga mig. Självklart måste man anstränga sig för att komma någonvart.
  • Anonym (Rik 2)

    Man kan väl bli rik även om man inte gått på högskola.
    Man kan spara.
    Man kan vinna på spel.
    Man kan ta emot av sina föräldrar vilket jag aldrig någonsin skulle göra (ja mina föräldrar har en hel del pengar) de vill ge mig men jag säger absolut nej till det.

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Rik 2) skrev 2014-08-16 15:07:08 följande:

    Vad menar du? Jag menar inte att det är omständigt att anstränga mig. Självklart måste man anstränga sig för att komma någonvart.
    Vad är omständigt då?
  • Anonym (Rik 2)

    Ja tex att jag måste ha en högre utbildning och en partner med samma utbildning. Det var det någon som skrev här.
    och det skulle bli lite omständigt för mig.

Svar på tråden Jag vill bli rik :) hur gör man?