• Storasyster29

    Ännu en SD-tråd. Typ.

    Snälla häng med mig i min tankegång här. det skulle vara så skönt att få landa i mina politiska åsikter, som är ett virrvarr just nu. 

    Jag har aldrig varit särskilt insatt i eller intresserad av politik (är över 30 år). Är en extremt lättsam icke-orolig tjej som tycker att allt löser sig. Och vi i Sverige har (haft) det väldigt bra, tyckt vi ska vara tacksamma för det. Men nu har det växt till en ordentlig klump i magen på mig. Jag tänker på samhällsfrågor dagligen och känner sådan oro över hur Sverige ser ut nu, och hur det kommer se ut om ett årtioende. 

    Som sagt så har jag inte varit så insatt, så förlåt mig för eventuella fel som skrivs. 

    Jag är uppvuxen med att man ska rösta socialdemokratiskt. Och jag delar många av de värderingarna. Men nu för tiden skrämmer de mig. Allt ska förstatligas, all makt ska flyttas från individer och kommuner till staten. Vård, skola, allt. Får Fi bestämma så ska vi inte ens få bestämma vem vi ska anställa eller vem i familjen som bör vara föräldraledig! Galet! Inte ett land jag vill ha, det tycker jag strider mot vad vi tidigare kämpat för.

    Och spänningarna i världen just nu, och i Sverige, skrämmer mig. I Sverige vill vänsterfolk och SD-folk typ ha ihjäl varann. Det är väldigt oroligt i vissa städer, och mycket hat mot polis och andra auktoriteter, vilket jag bara tycker eskalerar. Jag kan lätt se något som liknar ett inbördeskrig om något årtioende eller så.

    Invandringen. IS är den rikaste terroristgruppen som finns. De hatar väst. Snälla förringa inte vad som hände med world trade center. Det finns fortfarande grupper därute som har förmågan och VILL genomföra liknande attack igen. Som planerar för det. Och högst troligen mot USA även då, men varför skulle det inte lika gärna kunna vara Sverige? Eftersom vi är det land som tagit emot absolut mest invandrare, och har så öppna gränser, har vi nu många IS-sympatisörer här i landet. De har börjat migrera till Syrien och svenska syrier/irakier är på plats där och försöker aktivt rekrytera mer folk från Sverige bl a, genom t ex facebook. Det här är en terroristgrupp som vuxit snabbt och starkt. Man säger sig ha koll på vilka av våra svenska medborgare som åkt dit för att ansluta, så de inte kan komma tillbaka in i landet med sina nyvunna kunskaper om krigsföring och terrorism, men ärligt talat: HUR ska detta gå att kontrollera? 

    När ska Sverige bli lika viktigt att hjälpa som det är att hjälpa andra länder? Vi har INTE råd mer. Punkt. Vare sig ekonomiskt eller "själsligt". Regeringen har ljugit för oss om kostnaderna för invandringen, bara det.. Det är på lånade pengar vi har finansierat den. Och det är på alla våran bekostnad. Det kan inte fortsätta i denna takt, och nu ska invandringen ÖKAS? Nej, bara nej. Det går inte. Kan inte någon snälla ta detta på allvar? (Jo, SD gör ju det. Men kan man snälla få tycka att detta är en viktig fråga utan att kallas rasist?!) 

    Jag är helt vilse inför detta val, men ni förstår ju genom ovanstående text vart jag lutar. Här i PK-Sverige gör man ALLT för att inte framstå som en rasist: man säger upp vänskaper och bekantskaper med de som röstar SD, man tårtar och skriker och slåss. Det är inte rätt väg. Kan vi inte alla göra en gemensam insats, för SVERIGE, och inte för att framhäva sig själv och bevisa sig bättre? Jag ber er alla, inklusive mig själv, att verkligen tänka till inför detta val. Rösta inte utan att tänka, rösta inte på samma som "du alltid gjort", bara för att. Rösta inte på det dina vänner gör, för att inte stöta dig med dem. Tiderna har förändrats, försök se hur partierna ställer sig till DAGENS problematik, istället för att gå på vad de gjort förr. Jag känner att det här är en av de viktigare punkterna i Sveriges historia, vi alla bör stanna upp och tänka till. Det är väldigt oroligt i världen just nu.. vi måste tänka inte bara på hur beslut påverkar oss just nu, utan även i framtiden. Det här är t ex INTE rätt tillfälle att börja dra ner på försvaret kan jag tycka. 

    Tack för att jag fick ta plats. Bolla gärna med mig! Jag skulle så gärna själv vilja veta hur jag bör rösta, just nu vill jag bara krypa under en sten eller nåt.. :( Tycker inte något parti helt överensstämmer med mina hjärtefrågor.. Och snart är valet här! Jag vill fasen inte rösta blankt i år igen, jag vill känna att jag hjälper Sverige framåt.. 

  • Svar på tråden Ännu en SD-tråd. Typ.
  • mr me
    Anonym (Fläder) skrev 2014-08-21 22:07:13 följande:
    Menar du att det är alla riksdagspartiers fel förutom SD:s att kvinnor känner sig osäkra när de går ute på kvällen?

    Kvinnors möjlighet till den fria sexualiteten har knappast gjort att sexuella övergrepp har ökat, sexuell frihet handlar om att kvinnor ska kunna ha sex utan att skuldbeläggas, inte att man har rätt att ha sex med vem man vill utan deras medgivande. Vad det gäller hårdare straff som SD är för så finns det ingen forskning som säger att det leder till färre brott.

    Sexuella brott handlar som jag sa innan om att förändra attityder. Män måste lära sig att ta ett nej och kvinnor måste lära sig att det är okej att säga nej.
    Utvecklingen har gått åt andra hållet, det är det som är själva poängen. Det är det som den "fria sexualiteten", bland annat, fört med sig. Kryddad med lite mångkultur så har övergrepp av alla möjliga slag exploderat i samhället. Man kan ha väldigt goda intentioner med sina feministiska och "antirasistiska" strävanden, men om effekterna av det man gör blir motsatsen så kan det vara bra att vara lyhörd för det.

    Nu handlade det ju inte om det, utan om vad du hade för grund för dina påståenden. Men du hade alltså ingen?

    Då var det mao som jag befarade, att du är naiv och oinsatt. Jag trodde väl inte riktigt att du var allvarlig där ett tag, men det var du tydligen. Det är väl tankeväckande på sitt sätt. Skrämmande naturligtvis, men ja. Så är det...
  • Anonym (Fläder)
    mr me skrev 2014-08-22 00:16:25 följande:

    Utvecklingen har gått åt andra hållet, det är det som är själva poängen. Det är det som den "fria sexualiteten", bland annat, fört med sig. Kryddad med lite mångkultur så har övergrepp av alla möjliga slag exploderat i samhället. Man kan ha väldigt goda intentioner med sina feministiska och "antirasistiska" strävanden, men om effekterna av det man gör blir motsatsen så kan det vara bra att vara lyhörd för det.

    Nu handlade det ju inte om det, utan om vad du hade för grund för dina påståenden. Men du hade alltså ingen?

    Då var det mao som jag befarade, att du är naiv och oinsatt. Jag trodde väl inte riktigt att du var allvarlig där ett tag, men det var du tydligen. Det är väl tankeväckande på sitt sätt. Skrämmande naturligtvis, men ja. Så är det...


    Jag lägger helst inte ner tid till att diskutera med människor som använder sig av härskartekniker men om vi ändå ska prata om en faktiskt grund för påståenden. Visa mig en enda artikel som visar att det finns ett samband mellan att kvinnor nu har rätt att uttrycka sin sexualitet och att det begås fler sexuella övergrepp i nära relationer. Eller är det tyvärr så att du bara är naiv och oinsatt som jag befarade.
  • mr me
    Anonym (Fläder) skrev 2014-08-22 01:15:13 följande:
    Jag lägger helst inte ner tid till att diskutera med människor som använder sig av härskartekniker men om vi ändå ska prata om en faktiskt grund för påståenden. Visa mig en enda artikel som visar att det finns ett samband mellan att kvinnor nu har rätt att uttrycka sin sexualitet och att det begås fler sexuella övergrepp i nära relationer. Eller är det tyvärr så att du bara är naiv och oinsatt som jag befarade.
    Jag har ingen artikel att hänvisa till, det är mitt eget konstaterande. Det är en samlad bedömning utifrån hur verkligheten ser ut och alla de rapporter som finns på området.

    Det är sedan tidigare väl känt att väldigt många övergrepp sker i krogmiljöer och i samband med uteliv, ofta med alkohol inblandat. Sådana studier finns det väldigt gott om, bland annat från Brå. Och det är inte så konstigt att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp om man blandar halvnakna unga män och kvinnor, av olika etnicitet och från olika kulturer, på ett dansgolv och sedan tillför alkohol. Vår biologi är nämligen ungefär densamma som den var för 10'000 år sedan och vår sexualdrift delar vi med andra primater och däggdjur.

    Nu har jag argumenterat väldigt väl för min ståndpunkt, något du inte lyckats med fröken Anonym.

    Vad är det för "härskartekniker" jag använder mig av för övrigt? Du gjorde ett ganska spektakulärt uttalande och då är det väl rimligt att man frågar sig vad du har för grund för det?

    Användandet av det där "härskarteknik" är ju ganska bekvämt för feminister som inte vet vad de talar om. Ett sätt att kunna få komma undan med att inte riktigt veta vad det är man talar om. Alla som kritiserar dig använder sig av "härkartekniker". Att vara påläst, bildad och intelligent är en "härskarteknik". I synnerhet om det är en sådan där hemsk vit man som är det...

    Drömmer
  • Anonym (Fläder)
    mr me skrev 2014-08-22 11:46:52 följande:

    Jag har ingen artikel att hänvisa till, det är mitt eget konstaterande. Det är en samlad bedömning utifrån hur verkligheten ser ut och alla de rapporter som finns på området.

    Det är sedan tidigare väl känt att väldigt många övergrepp sker i krogmiljöer och i samband med uteliv, ofta med alkohol inblandat. Sådana studier finns det väldigt gott om, bland annat från Brå. Och det är inte så konstigt att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp om man blandar halvnakna unga män och kvinnor, av olika etnicitet och från olika kulturer, på ett dansgolv och sedan tillför alkohol. Vår biologi är nämligen ungefär densamma som den var för 10'000 år sedan och vår sexualdrift delar vi med andra primater och däggdjur.

    Nu har jag argumenterat väldigt väl för min ståndpunkt, något du inte lyckats med fröken Anonym.

    Vad är det för "härskartekniker" jag använder mig av för övrigt? Du gjorde ett ganska spektakulärt uttalande och då är det väl rimligt att man frågar sig vad du har för grund för det?

    Användandet av det där "härskarteknik" är ju ganska bekvämt för feminister som inte vet vad de talar om. Ett sätt att kunna få komma undan med att inte riktigt veta vad det är man talar om. Alla som kritiserar dig använder sig av "härkartekniker". Att vara påläst, bildad och intelligent är en "härskarteknik". I synnerhet om det är en sådan där hemsk vit man som är det...


    Inga belägg alltså? Det var det jag trodde, då får vi bara enas om att vara oense.
  • Anonym (*)
    Storasyster29 skrev 2014-08-21 23:32:27 följande:
    Menar du mitt? Jag skrev inte att jag alltid röstat på S..?? Jag skrev att jag är uppvuxen med att man bör göra det, och att jag förra valet röstade blankt för att jag känner mig så jäkla vilse i politiken. Vad menar du med genomskinligt? 

    Nej, jag känner mig inte så insatt i politik, har varit dålig på att hänga med i debatter osv. Har för dåligt självförtroende när det gäller mitt politiska kunnande för att typ nånsin engagera mig i politiska diskussioner, vilket jag tycker är jättetråkigt och försöker ändra på. 
    Du vill ha hjälp med hur du ska rösta, fast din rubrik slår ju fast att det ska vara SD det  handlar om. Du har redan bestämt dig, du vill ju bara få fram en massa inlägg som talar väl om SD.

    Ärligt, tycker du att denna kvinna ska få representera SD?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19405314.ab


  • mr me
    Anonym (Fläder) skrev 2014-08-22 11:54:01 följande:
    Inga belägg alltså? Det var det jag trodde, då får vi bara enas om att vara oense.
    Det var ju precis det jag hade, men du bemödade dig inte ens om att läsa dem, eller?
  • Anonym (Fläder)
    mr me skrev 2014-08-22 13:08:36 följande:

    Det var ju precis det jag hade, men du bemödade dig inte ens om att läsa dem, eller?


    Läste alltihop, det var inte belägg, det var ditt perspektiv på en viss fråga.
  • mr me
    Anonym (Fläder) skrev 2014-08-22 13:27:03 följande:
    Läste alltihop, det var inte belägg, det var ditt perspektiv på en viss fråga.
    Du har hursomhelst fortfarande inte förklarat det du skrev och vad du har för belägg för det:
    Anonym (Fläder) skrev 2014-08-21 13:33:08 följande:

    Dock så känner jag att SD inte är ett möjligt val för mig även om vi skulle behöva minska invandringen. Dom kommer inskränka kvinnors rättigheter och verka för att kvinnor och män får olika rättigheter igen.


    Många påståenden om SD kan jag köpa, även om jag är kritiskt till eller inte delar uppfattningen. Som att de är rasister, har ett brunt förflutet, är toppstyrda och har en odemokratisk partistruktur.

    Men argumentet att SD skulle vilja "inskränka kvinnors rättigheter" känns väldigt främmande och gripet ur luften. Är det något nytt feministiskt hitte på-argument?
  • Anonym (*)
    mr me skrev 2014-08-22 14:04:38 följande:
    Du har hursomhelst fortfarande inte förklarat det du skrev och vad du har för belägg för det:
    Anonym (Fläder) skrev 2014-08-21 13:33:08 följande:

    Dock så känner jag att SD inte är ett möjligt val för mig även om vi skulle behöva minska invandringen. Dom kommer inskränka kvinnors rättigheter och verka för att kvinnor och män får olika rättigheter igen.


    Många påståenden om SD kan jag köpa, även om jag är kritiskt till eller inte delar uppfattningen. Som att de är rasister, har ett brunt förflutet, är toppstyrda och har en odemokratisk partistruktur.

    Men argumentet att SD skulle vilja "inskränka kvinnors rättigheter" känns väldigt främmande och gripet ur luften. Är det något nytt feministiskt hitte på-argument?
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19405314.ab

    Inte rasister?

  • cacaobonde

    Vad är så negativt med rasism? vita mannen alltid överlägsen, har alltid varit, vad är problemet? Mer rasism tack!!

  • Storasyster29
    Anonym (*) skrev 2014-08-22 12:18:09 följande:
    Du vill ha hjälp med hur du ska rösta, fast din rubrik slår ju fast att det ska vara SD det  handlar om. Du har redan bestämt dig, du vill ju bara få fram en massa inlägg som talar väl om SD.

    Ärligt, tycker du att denna kvinna ska få representera SD?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19405314.ab
    Nej, jag har inte redan bestämt mig. Utan som jag skrev så lutar det åt det hållet. Men det känns inte helt hundra. Därav en önskan om att få bolla lite. Gud, varför måste allt vara så krångligt och konspiratoriskt?

    NEJ, det tycker jag givetvis inte. Och uppenbarligen inte partiet heller, eftersom hon inte får vara aktiv förrän ärendet utretts klart. Självklart är det INTE ok. Jag hoppas och tror att väldigt många här i Sverige fördömer ett sådant beteende. 
Svar på tråden Ännu en SD-tråd. Typ.