• Anonym (TS)

    Prioritet Inkasso - Vad ska jag göra?

    Har fått en hyresskuld på nästan 30 000:-
    Pratade med hyresvärden som ville att jag skulle betala 2000:- i månaden vilket jag inte har råd med. Sa det och då sa han att han vill ju försöka lösa det med mig istället för att skicka det vidare. Jag är student så kan inre undvara 2000:- i månaden.
    Sa att han kan skicka det vidare så kan jag göra upp en avbetalningsplan med inkasso. Fick då till svar att han skulle göra det. Då fick jag brev från Prioritet inkasso. ringde dem för att göra avbetalningsplan. Hon frågade vad jag ville betala per månad och då frågade jag vad det lägsta jag kunde betala var. Då skrattade hon åt mig och sa Ja. Du kan betala max i 6 månader så det blir drygt 5000:- i månaden. Det har jag absolut inte råd med. Vad ska jag göra! ?

  • Svar på tråden Prioritet Inkasso - Vad ska jag göra?
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2014-08-21 11:34:11 följande:

    Hur kommer det sig att du under 5 månader inte har betalat hyran?

    Man får dessutom tjäna precis hur mycket man vill, men inte samtidigt som man har studiemedel. Jobba, och när du närmar dig brytpunkten så meddelar du CSN så att de kan stoppa dina utbetalningar i tid. 


    Jag har jobbat innan. Bara fått ut ca 5000:-/mån . Enda jobbet jag fick. Hade helt enkelt inte råd. Ville inte ringa hyresvärden för att det var skämmigt. Vad ska man säga? Jag har inte råd med hyran? Det är ju inte som att man kommer ha råd att betala allt senare heller. Så han ringde efter 5 månader och frågade om jag betalat. Jag sa nej och förklarade varför. Så sa han att han vill att jag ska betala hyran + 2000:- varje månad. Har inte råd med 2000:- extra sa jag då. Men han ville inte gå med på något annat. Har under denna tid varken fått inbetalningskort eller påminnelser. Utan har bara skrivit mitt namn och månad som referens när jag betalat. det gick bra sa han. Nu sedan skulden gick till inkasso så fick jag en bunt med inbet. avier i brevlådan.

    Jag hoppade satt de inte skulle märka att jag inte betalat. då flertalet andra hyresgäster sett sin chans och inte betalat och sedan inte hört nått från dem.
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2014-08-21 11:44:55 följande:

    Om det är hos din nuvarande värd du har en skuld bör du nog verkligen försöka betala. Annars riskerar du vräkning och bli bostadslös.

    Är det hos en gammal värd så blir alternativet om du inte kan komma överrens med inkassobolaget och inte betalr det de kräver kronofogden med all vad de innebär.


    Det är min nuvarande hyresvärd. De är nöjd bara jag betalar hyran nu. Men det är den där skulden som jag inte får bort. Jag får bo kvar så länge jag betalar den vanliga hyran men jag har verkligen ingen möjlighet till att betala flera tusen extra i månaden.
  • Anonym (Xc)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 11:25:37 följande:
    Jag har inte råd då jag får ut 9500:- i månaden och har en hyra att betala på 6000:- Ska jag då betala 2000:- så har jag 1500:- kvar till andra räkningar och mat...
    Om du får ut 9500 så arbetar du ju inte ens? Varför? Du kan ändå tjäna ganska ok speciellt i din sits innan du kommer upp till gränsen för vad du får tjäna. På 6 månader kan du tjäna 30.000 rent och betala in till inkasso utan att nå gränsen. Tjänar du mer så får du i prata med CSN. Varför har du en lägenhet för 6000 i månaden när du studerar? Har du inte försökt hittat billigare?
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 11:48:42 följande:
    Jag har jobbat innan. Bara fått ut ca 5000:-/mån . Enda jobbet jag fick. Hade helt enkelt inte råd. Ville inte ringa hyresvärden för att det var skämmigt. Vad ska man säga? Jag har inte råd med hyran? Det är ju inte som att man kommer ha råd att betala allt senare heller. Så han ringde efter 5 månader och frågade om jag betalat. Jag sa nej och förklarade varför. Så sa han att han vill att jag ska betala hyran + 2000:- varje månad. Har inte råd med 2000:- extra sa jag då. Men han ville inte gå med på något annat. Har under denna tid varken fått inbetalningskort eller påminnelser. Utan har bara skrivit mitt namn och månad som referens när jag betalat. det gick bra sa han. Nu sedan skulden gick till inkasso så fick jag en bunt med inbet. avier i brevlådan.

    Jag hoppade satt de inte skulle märka att jag inte betalat. då flertalet andra hyresgäster sett sin chans och inte betalat och sedan inte hört nått från dem.
    Jag känner med dig, men strutsmetoden är inte att rekommendera.

    Mitt tips är att du skaffar en inneboende, kontaktar värden så att de drar tillbaka kravet från inkasso och antar deras avbetalningsplan om 2000 kr/mån.
  • Anonym (TS)

    Skrev tidigare att jag söker arbete. Finns inte så många arbeten här.

    Inneboende? Det går inte. Finns inte den efterfrågan här. De hyr inte ens ut alla lägenheten som finns.

    Hur ska jag kunna acceptera deras avbetalning på 2000:- då jag inte har råd?

  • Anonym (TS)

    Jag tror jag ska vänta på svar från inkasso ifall fodringsägaren går med på 500:-/mån om inte så får jag ringa och prata med honom.

  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 11:57:33 följande:

    Jag tror jag ska vänta på svar från inkasso ifall fodringsägaren går med på 500:-/mån om inte så får jag ringa och prata med honom.


    Du tror inte att det vore lättare att ta med värden direkt? Chansen att han är tillmötesgående vid en förfrågan från dig är betydligt större.

    Har du inte lärt dig något av att situationen blev som den blev för att du inte tog tag i det hela?

    Under tiden, snålar du som fan åtminstone för att få ihop ett lite kapital att starta avbetalningen med?
  • Anonym (Xander)

    Letar du annan bostad? Det är ju helt orimligt att ha en hyra på 6000 när man får in så lite som du får.

  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 11:55:35 följande:

    Skrev tidigare att jag söker arbete. Finns inte så många arbeten här.

    Inneboende? Det går inte. Finns inte den efterfrågan här. De hyr inte ens ut alla lägenheten som finns.

    Hur ska jag kunna acceptera deras avbetalning på 2000:- då jag inte har råd?


    Finns det lediga billiagre bostäder så flytta snabbt för att få ner kostnaderna.
  • Tirem
    Anonym (TS) skrev 2014-08-21 11:55:35 följande:

    Skrev tidigare att jag söker arbete. Finns inte så många arbeten här.

    Inneboende? Det går inte. Finns inte den efterfrågan här. De hyr inte ens ut alla lägenheten som finns.

    Hur ska jag kunna acceptera deras avbetalning på 2000:- då jag inte har råd?


    Om du inte accepterar planen, vad har du för lösning då?
  • Anonym (tant gräddelin)

    Alltså hyran är ju det FÖRSTA man alltid betalar varje månad när man får in pengar. Allt annat får komma sen men är man fattig/har begränsade medel är det hyra och försäkringar man ska prioritera. Det borde dina föräldrar lärt dig men nu har du lärt dig det the hard way så från och med nu bör du omprioritera. Låt hellre andra räkningar går till inkasso än just hyran för har man inte tak över huvudet är det ju skit samma om man har prylar/tv/internet mm.

    Som framtida tips är tyvärr det enda du kan göra att betala av så mycket som möjligt, söka alla och då menar jag alla jobb som finns , panta burkar ja vad som är bättre än att låta månaderna gå. Skulle du hitta ett jobb som gör att du kommer över brytpunkten i år är det ju toppen för då fortsätter du med det jobbet tills du betalat av alla lån (hoppa av studierna tillfällig eller gå utan studiemedel om det behövs) du behöver försörja dig och få in pengar och det ska du prioritera.

  • Anonym (TS)

    Mailade Prioritet och fodringsägaren godkände 500:-/mån.

    Där jag bor just nu finns inga andra lägenheter än detta hus. Jag bor i en alldeles för stor lägenhet. Men finns ingen annan att bo i. De är inte i skick att bo i. Det är väl egentligen inte min lägenhet heller men det är den enda bostaden jag har. Jag söker lägenhet i annan kommun där det finns större möjlighet till jobb också men det är ganska tungrott.

  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2014-08-22 01:19:30 följande:

    Mailade Prioritet och fodringsägaren godkände 500:-/mån.

    Där jag bor just nu finns inga andra lägenheter än detta hus. Jag bor i en alldeles för stor lägenhet. Men finns ingen annan att bo i. De är inte i skick att bo i. Det är väl egentligen inte min lägenhet heller men det är den enda bostaden jag har. Jag söker lägenhet i annan kommun där det finns större möjlighet till jobb också men det är ganska tungrott.


    I inlägg #15 skriver du att det finns outhyrda lägenheter där du bor.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-22 01:19:30 följande:

    Mailade Prioritet och fodringsägaren godkände 500:-/mån.

    Där jag bor just nu finns inga andra lägenheter än detta hus. Jag bor i en alldeles för stor lägenhet. Men finns ingen annan att bo i. De är inte i skick att bo i. Det är väl egentligen inte min lägenhet heller men det är den enda bostaden jag har. Jag söker lägenhet i annan kommun där det finns större möjlighet till jobb också men det är ganska tungrott.


    Vad skönt.

    Precis som Kjell nämnde, finns det inga mindre/billigare lägenheter hos samma värd? De verkar ju ändå vara måna om att kunna behålla dig som hyresgäst så chansen kanske finns att byta lägenhet?
  • Anonym (Xander)

    Var bor du om det inte finns lägenheter under 6000:- och varför flyttar du inte?

Svar på tråden Prioritet Inkasso - Vad ska jag göra?