• Anonym (Ångesttjejen)

    Hur länge kan jag äta Xanor utan att bli beroende?

    Någon här som har ätit Xanor?

    Jag har fått Xanor 0,25 som jag får ta vid behov. Tog min första tablett idag och jag måste säga att de hjälper otroligt bra, nästan lite för bra.

    Har ätit Oxascand vid behov innan, men tycker inte de hjälper så bra, inte tillräckligt fort.

    Nu till min största oro, hur lång tid tar det att bli beroende?

    Tar dock bara vid behov, vilket blir 2-3 ggr i veckan.

  • Svar på tråden Hur länge kan jag äta Xanor utan att bli beroende?
  • Anonym (Ångesttjejen)
    Anonym (äter stesolid) skrev 2014-08-27 10:16:40 följande:
    det låter inte som skrämselpropaganda i mina öron det anonym( psykpersonal) skriver . jag önskar nån varnat mig, jag är starkt tillvand stesolid o det är mer än ett helvete att sluta det kan inte nån veta som inte varit där.och då sägs xanor vara snäppet starkar o värre än stesolid.... och 0,25 mg är inte alls så lite det mosvarar 5 mg stesolid. jag började på 2 mg stesolid o fick god effekt av det.
    Jo men jag kan sköta mitt benso ätande. Jag tillåter mig att äta benso max 3 ggr i veckan och de dagarna får inte vara i följ, utan jag kanske tar en på måndagen, sedan onsdagen och sist lördagen. Jag har stor respekt och rädsla för att bli beroende!
  • Anonym (äter stesolid)
    Anonym (Ångesttjejen) skrev 2014-08-27 10:20:30 följande:
    Jo men jag kan sköta mitt benso ätande. Jag tillåter mig att äta benso max 3 ggr i veckan och de dagarna får inte vara i följ, utan jag kanske tar en på måndagen, sedan onsdagen och sist lördagen. Jag har stor respekt och rädsla för att bli beroende!
    jag trodde också att jag kunde sköta mitt "benzoätande" o hade stor respekt med... dessutom har jag aldrig ätit några höga doser stesolid, utan blivit lågdosberoende...  men som (nolla) skriver så är benzo mkt br ångestdämpand om man äter de sparsamt o inte ofta... hoppas det går bra
  • Anonym (nolla)
    Anonym (Ångesttjejen) skrev 2014-08-27 08:20:51 följande:
    Är det så svag dos? Jag får ju ta fler än 1 tablett per dygn. Med tanke på beroenderisken ville väl läkaren börja försiktigt.
    Ja alltså de flesta skulle nog tycka att det är en svag dos, men det är väldigt individuellt. om du kan hålla dig till att äta lite xanor 2-3 gånger i veckan så är det inte farligt. Men de som skriver om beroende härinne har rätt också, Xanor är den farligaste av alla bensodiazepiner att bli beroende av. Men att äta så låga doser så få gånger är inte farligt. tro mig jag har själv ätit bensodiazepiner på det sättet i flera år och aldrig blivit beroende. Men det gäller som sagt att "hålla upp" annars åker du dit, och det är ett helvete.

    Fast jag vill klargöra att jag tycker det bästa är om du kan vara utan men ibland är bensodiazepiner de bästa mediciner en människa kan ta, det förstår inte alla. Hoppas du får ordning på din ångest, jag fick det och jag var djupt nere i avgrunden, det går!
  • Anonym (Ångesttjejen)
    Anonym (nolla) skrev 2014-08-27 10:57:00 följande:
    Ja alltså de flesta skulle nog tycka att det är en svag dos, men det är väldigt individuellt. om du kan hålla dig till att äta lite xanor 2-3 gånger i veckan så är det inte farligt. Men de som skriver om beroende härinne har rätt också, Xanor är den farligaste av alla bensodiazepiner att bli beroende av. Men att äta så låga doser så få gånger är inte farligt. tro mig jag har själv ätit bensodiazepiner på det sättet i flera år och aldrig blivit beroende. Men det gäller som sagt att "hålla upp" annars åker du dit, och det är ett helvete.

    Fast jag vill klargöra att jag tycker det bästa är om du kan vara utan men ibland är bensodiazepiner de bästa mediciner en människa kan ta, det förstår inte alla. Hoppas du får ordning på din ångest, jag fick det och jag var djupt nere i avgrunden, det går!
    Jag undrar hur man får ordning på ångesten, jag har testat det mesta men inget har funkat så bra som benso. Med benso kan jag slappna av, träffa människor utan att bli vettskrämd, vara en bra mamma till mitt barn, slipper oron och nervositeten. Lamotrigin har tagit bort mycket av ångesten, men jag är långt ifrån ångestfri.

    Det värsta tycker jag är när jag har ångest som ger mig självmordstankar, då finns det inte så mycket alternativ än att ta benso. Som min läkare sa, bättre att du tar en beroendeframkallande tablett än att du skadar dig själv.
  • Anonym (nolla)
    Anonym (Ångesttjejen) skrev 2014-08-27 11:13:43 följande:
    Jag undrar hur man får ordning på ångesten, jag har testat det mesta men inget har funkat så bra som benso. Med benso kan jag slappna av, träffa människor utan att bli vettskrämd, vara en bra mamma till mitt barn, slipper oron och nervositeten. Lamotrigin har tagit bort mycket av ångesten, men jag är långt ifrån ångestfri.

    Det värsta tycker jag är när jag har ångest som ger mig självmordstankar, då finns det inte så mycket alternativ än att ta benso. Som min läkare sa, bättre att du tar en beroendeframkallande tablett än att du skadar dig själv.
    Ja det är klart som fan att det är bättre att du tar en beroendeframkallande tablett än att du skadar dig själv, men bensodiazepiner, precis som alkohol botar inte grundproblemet, det lägger bara logget på för stunden och om du inte jobbar med grundproblemet så kommer det att ligga kvar där.
  • Anonym (stesolid?)
    Anonym (nolla) skrev 2014-08-27 11:21:32 följande:
    Ja det är klart som fan att det är bättre att du tar en beroendeframkallande tablett än att du skadar dig själv, men bensodiazepiner, precis som alkohol botar inte grundproblemet, det lägger bara logget på för stunden och om du inte jobbar med grundproblemet så kommer det att ligga kvar där.
    Bipolärt syndrom går inte att bota och beror inte på nån speciell händelse i livet, det är en ärftlig sjukdom. Antar att det därför kan vara svårt att hitta nåt grundproblem. Men det går absolut att lära sig hantera ångesten, KBT är bra. Stämningsstabiliserande behövs oftast. Benso är absolut det bästa alternativet om man har självmordstankar, håller med.

    Är själv bipolär 2.
  • Anonym (se upp för benzo)
    Anonym (stesolid?) skrev 2014-08-27 18:54:25 följande:
    Bipolärt syndrom går inte att bota och beror inte på nån speciell händelse i livet, det är en ärftlig sjukdom. Antar att det därför kan vara svårt att hitta nåt grundproblem. Men det går absolut att lära sig hantera ångesten, KBT är bra. Stämningsstabiliserande behövs oftast. Benso är absolut det bästa alternativet om man har självmordstankar, håller med.

    Är själv bipolär 2.
    Men man behöver inte ha ångest för att man är bipolär. Det kanske inte var så du menade? Ångest ingår ju inte i kriterierna så att säga. Men man kan ju ha flera sjukdomar oberoende av varandra, eller ha s.k. samsjuklighet.

    Du har rätt i att bipolär sjukdom inte går att bota, men ångest kan nog behandlas bort för många genom terapi och egenvård.
  • Anonym (stesolid?)
    Anonym (se upp för benzo) skrev 2014-08-28 00:06:49 följande:
    Men man behöver inte ha ångest för att man är bipolär. Det kanske inte var så du menade? Ångest ingår ju inte i kriterierna så att säga. Men man kan ju ha flera sjukdomar oberoende av varandra, eller ha s.k. samsjuklighet.

    Du har rätt i att bipolär sjukdom inte går att bota, men ångest kan nog behandlas bort för många genom terapi och egenvård.
    Nej, tror inte att man behöver ha ångest bara för att man är bipolär. Menar bara att anledningen kanske blir svårare att hitta om man är bipolär och har ångest.

    Terapi är bra mot ångest. Jag har lärt mig att acceptera ångesten och stå ut med den utan att tro att jag ska dö.
  • Anonym (Ångesttjejen)
    Anonym (stesolid?) skrev 2014-08-27 18:54:25 följande:
    Bipolärt syndrom går inte att bota och beror inte på nån speciell händelse i livet, det är en ärftlig sjukdom. Antar att det därför kan vara svårt att hitta nåt grundproblem. Men det går absolut att lära sig hantera ångesten, KBT är bra. Stämningsstabiliserande behövs oftast. Benso är absolut det bästa alternativet om man har självmordstankar, håller med.

    Är själv bipolär 2.
    Äter du också Lamotrigin? Om du äter några andra tabletter, vilka? Fungerar de bra?

    Jag har också OCD, tvångstankar och ibland blir de så jobbiga och skapar så mycket ångest att jag måste ta benso för att få vila lite.
  • Anonym (äter stesolid)

    ni som har ångest.. tror ni ofta ni ska dö av den? när den blir stark få jag ofta andnöd o tror ofta jag ska dö... är det fler som får andningsproblem??

Svar på tråden Hur länge kan jag äta Xanor utan att bli beroende?