• RamboMannen

    Guns N' Roses eller Metallica?

    Vilket av dom här två banden gillade du bäst när det begav sig? Vilka håller sig bäst idag?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Guns N' Roses eller Metallica?
  • RamboMannen

    "But now the damage's done
    And we're back out on the run
    Fun how ev'rything was roses
    When we held on to the guns
    Just because you're winnin'
    Don't mean you're the lucky ones"

                                                     Rose - "Breakdown" 1991

  • puss
    RamboMannen skrev 2014-08-26 11:38:45 följande:

    "But now the damage's done
    And we're back out on the run
    Fun how ev'rything was roses
    When we held on to the guns
    Just because you're winnin'
    Don't mean you're the lucky ones"

                                                     Rose - "Breakdown" 1991


    Skitbra.
  • Anonym

    Orginal sättningen av Guns n Roses.

    När Appetite kom så lät det så mycket skitigare och råare än allt annat i genren

    Sen om man ska vara nogräknad så går det inte att jämnföra dessa två band då de inte spelar samma typ av musik

  • In trouble

    Blev fel när jag skrev ovanstående, är inte anonym

  • RamboMannen
    Anonym skrev 2014-08-26 11:52:07 följande:

    Orginal sättningen av Guns n Roses.

    När Appetite kom så lät det så mycket skitigare och råare än allt annat i genren

    Sen om man ska vara nogräknad så går det inte att jämnföra dessa två band då de inte spelar samma typ av musik


    Visst är det olika typer av musik, men det fanns en viss rivalitet, jag minns till och med att man kunde köpa tröjor på marknader med Guns n roses - fuck metallica och tvärtom. Så ville bara kolla som kul grej vilka folk tyckte bäst om :) Personligen tyckte jag inte alls om metallica utan det var Gn'r all the way!





    ganska roligt klipp :)
  • puss
    RamboMannen skrev 2014-08-26 12:02:36 följande:
    Visst är det olika typer av musik, men det fanns en viss rivalitet, jag minns till och med att man kunde köpa tröjor på marknader med Guns n roses - fuck metallica och tvärtom. Så ville bara kolla som kul grej vilka folk tyckte bäst om :) Personligen tyckte jag inte alls om metallica utan det var Gn'r all the way!





    ganska roligt klipp :)
    Gillar du inte ens master of puppets-skivan?
  • In trouble
    RamboMannen skrev 2014-08-26 12:02:36 följande:

    Visst är det olika typer av musik, men det fanns en viss rivalitet, jag minns till och med att man kunde köpa tröjor på marknader med Guns n roses - fuck metallica och tvärtom. Så ville bara kolla som kul grej vilka folk tyckte bäst om :) Personligen tyckte jag inte alls om metallica utan det var Gn'r all the way!





    ganska roligt klipp :)


    Metallica hatade hela sunset strip scenen på den tiden (förmodligen för att de inte fick några gig :P) Därför flyttade bandet också till San Francisco.

    Tror det var där någon kom på idéen med tröjorna hahaha
  • RamboMannen
    puss skrev 2014-08-26 12:04:57 följande:
    Gillar du inte ens master of puppets-skivan?
    njäe.. Fastnade aldrig för thrash alls egentligen, Megadeth är väl dom jag tycker bäst om av dom där i så fall. Fast jag tycker inte att det är dålig musik. Men inget jag lyssnar på.
  • Anonym
    In trouble skrev 2014-08-26 12:15:44 följande:
    Metallica hatade hela sunset strip scenen på den tiden (förmodligen för att de inte fick några gig :P) Därför flyttade bandet också till San Francisco.

    Tror det var där någon kom på idéen med tröjorna hahaha
    Det är ganska väldokumenterat att bandet flyttade till SF för att Cliff Burton bodde där, och ville inte flytta. Så dom fick flytta dit.

    Sen var ju trashen också en reaktion på bland annat glamen från Sunset, det finns flera intervjuer med bland annat Hetfield där han pratar om just det. Att man ville spela hårdare och brutalare än "fjantarna med smink"
  • In trouble
    Anonym skrev 2014-08-26 13:10:58 följande:

    Det är ganska väldokumenterat att bandet flyttade till SF för att Cliff Burton bodde där, och ville inte flytta. Så dom fick flytta dit.

    Sen var ju trashen också en reaktion på bland annat glamen från Sunset, det finns flera intervjuer med bland annat Hetfield där han pratar om just det. Att man ville spela hårdare och brutalare än "fjantarna med smink"


    Sant. De hade väl funderat på det innan eftersom de fick så bra mottagande när de varit där och spelat. Men som du säger så var Cliff den avgörande faktorn :)
  • everest

    Guns N´Roses, dock det gamla bandet tom 93.

  • puss
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-08-26 13:06:52 följande:
    Har alltid gillat dig puss...
  • Troglodyte

    Metallica var skitbra till och med "Master of puppets" då motorn dog på en regnvåt landsväg i Småland. Därefter följde två hyfsade skivor, dock finns det brister i dessa alster. Bland annat kan den totala avsaknaden av bas på "...and justice for all" nämnas.

    Guns n' roses debut är helt klart bland världens bästa album. Följande GnR lies" är en hygglig platta om man ser till att den nog mest köpte lite tid inför kommande. "Use your illusion 1 & 2" är inga omvälvande skivor, men båda har sina guldkorn. Jag saknar lite av groovet som fanns på debuten. Matt är förvisso en långt mer teknisk trummis än Steven, men ingen med hörsel och taktkänsla kan förneka att Stevens spel svänger mer.

    I mina ögon så försvann båda dessa band från kartan efter släpper som skedde 1991.


    écrasez l'infâme
  • Jennie med ie

    Metallica håller absolut bäst, Guns största hitar håller rent nostalgiskt men Metallica har större bredd och fler bra låtar även bland de som inte är så jättekända. Jag hade en kort period där Guns var större favoriter men totalt sett har jag gillat Metallica mer förr också.

Svar på tråden Guns N' Roses eller Metallica?