• Anonym (bagerskan)

    Om man bakar tårta och tar med till jobbet, ska man lämna den där sen?

    Hej!

    Jag bakade en tårta och tog med till jobbet idag. Alla kollegor åt och halva tårtan var sedan kvar.

    I helgen ska en enda kollega jobba och jag skar halva kvarvarande tårtan i två bitar. Lämnade ena halvan till helgkollegan och tog andra halvan med mig hem till min dotter som surade hela morgonen för att hon inte skulle få smaka något.

    Nu känner jag mig snål. Borde jag lämnat hela? Jag slutade jobba kl 15 nämligen och de andra slutade kl 16 och var tydligen hemskt sugen på eftermiddagsfika vid 15.30 så de åt upp hela tårtbiten.

    Borde jag lämnat hela? Hur gör ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-29 19:21
    Uttryckte mig konstigt: Jag tog alltså hem 25% av tårtan och lämnade 25% till helgkollegan.

  • Svar på tråden Om man bakar tårta och tar med till jobbet, ska man lämna den där sen?
  • Anonym (städaren)

    Med tanke på hur många förtorkade tårtor jag hittat stående på personalköksbänkar på måndagmorgnar så tycker jag att det är smart att inte lämna kvar en massa tårta sent en fredag eftermiddag. Synd att låta mat (i synnerhet mumsiga bakverk) förfaras!

  • Anonym
    Sorbus skrev 2014-08-29 19:45:52 följande:

    Eftersom det är inför en helg så tycker jag det är rimligt att ta med sig sådant som blivit över och som annars skulle ha blivit dåligt över helgen. Det var trevligt tänkt att lämna till kollegan som skulle jobba helg så det jag tycker det var rätt sniket av kollegorna som redan fått tårta att upp helgkollegans bit faktiskt.


    "sniket av kollegorna som redan fått tårta att äta upp kollegans bit" skulle det stå
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-29 19:50:15 följande:
    "sniket av kollegorna som redan fått tårta att äta upp kollegans bit" skulle det stå
    Bättre än att de åt upp kollegan.
  • Ms H

    Jag har städat ur kylskåp i lunchrum så många gånger att jag förespråkar "ta hem", förutsatt att det inte är så att ett gäng som hade sin fikarast schemalagd efter att du gick hem och de inte hade fått möjlighet att äta tårta på en tidigare fikarast.

  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-29 19:52:10 följande:
    Bättre än att de åt upp kollegan.
    *fniss fniss*
  • Hejo Svejo

    Äsch, jag tycker du får göra vad faen du vill med tårtan. Det var ju du som bakat den. Herregud, jag hade aldrig funderat en sekund över en kollega som agerat som du. Däremot hade jag nog själv lämnat hela tårtan, men nog mest för att det skulle vara jobbigt att släpa tillbaka den hem igen. *lat

  • Anonym (bagerskan)

    Ok

    Ja halva tårtan hade ju förfarits om jag låtit den stå över helgen, trodde jag i alla fall. Men med facit i hand gick det ju åt mer än jag trodde.

    *känner mig snål*

  • Lena

    Jag tar hem ibland och ibland inte. Fikar de inte när de erbjuds får de skylla sig själva.

  • TigerLilySwe

    Ah, strunt i det nu. Min yngste son hade också surat och velat ha en bit. Och en liten bit hade han fått. 25% kanske var aningens mycket att ta hem om det nu var en sån strykande åtgång. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok, du kunde ju inte veta. Ah, strunt i det.

  • Anonym (bagerskan)
    TigerLilySwe skrev 2014-08-29 20:50:53 följande:

    Ah, strunt i det nu. Min yngste son hade också surat och velat ha en bit. Och en liten bit hade han fått. 25% kanske var aningens mycket att ta hem om det nu var en sån strykande åtgång. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok, du kunde ju inte veta. Ah, strunt i det.



    Men alltså alla fick en redig bit efter maten. Räcker inte det? Måste de gå och nalla senare också? Är det en rättighet bara för att man tagit med en tårta?
  • uglygodcilla81

    Äsch har också tagit med hem! Alltså en liten bit till min 4-åring iaf när hon har sett att jag bakat. Tycker det är helt okej! Men i normala fall brukar jag lämna resterna på jobb. Finns folk dygnet runt som gärna smaskar i sig rester :)

  • Anonym (bagerskan)
    uglygodcilla81 skrev 2014-08-29 20:59:11 följande:

    Äsch har också tagit med hem! Alltså en liten bit till min 4-åring iaf när hon har sett att jag bakat. Tycker det är helt okej! Men i normala fall brukar jag lämna resterna på jobb. Finns folk dygnet runt som gärna smaskar i sig rester :)



    Sonen hjälpte mig att baka tårtan t.o.m.

    Men hur som helst, huvudanledningen att ta hem var att jag trodde den skulle förfaras över helgen
  • Anonym (städaren)
    Anonym (bagerskan) skrev 2014-08-29 20:58:18 följande:
    Men alltså alla fick en redig bit efter maten. Räcker inte det? Måste de gå och nalla senare också? Är det en rättighet bara för att man tagit med en tårta?

    Finns det tårta kvar är det väl klart att man får ta! De kanske också tänkte att tårtan annars skulle förfaras, eller så var de bara tårtsugna vilket är skäl nog. Det är inte hela världen att den som jobbade helg inte fick en tårtbit att mumsa på i sin ensamhet, även om det såklart hade varit trevligt. Hamnar du i samma situation någon mer gång så skriv en liten lapp om att de ska lämna kvar en bit till helgjobbaren!
  • nevermind
    Anonym (städaren) skrev 2014-08-29 19:48:19 följande:

    Med tanke på hur många förtorkade tårtor jag hittat stående på personalköksbänkar på måndagmorgnar så tycker jag att det är smart att inte lämna kvar en massa tårta sent en fredag eftermiddag. Synd att låta mat (i synnerhet mumsiga bakverk) förfaras!


  • Anonym (Lotta)

    Om jag vet att mina kollegor kommer att fika efter att jag går hem så lämnar jag tårtan. Men om jag är sist hem en fredag så tar jag hem resterna eftersom de annars förfars.

  • Mascaraklumpar

    Med facit i hand hade du ju kunnat ta en åttondel istället för en fjärdedel, så att det hade blivit en bit över till helgkollegan. Men du kunde ju självklart inte veta att de andra skulle sätta i sig hela biten så fort du gått. 

Svar på tråden Om man bakar tårta och tar med till jobbet, ska man lämna den där sen?