• Anonym (lelle)

    Är jag dömande eller är min släkt korkad?

    Well, som rubriken lyder. Stora delar av min släkt känns ibland skrämmande korkad. Nu undrar jag om det verkligen är så, eller om det här är anses som ?normalt?:


    De har ingen koll på saker utanför deras värld. Jag begär inte att alla ska vara väldigt allmänbildade, men de saknar de mest grundläggande kunskaper som man borde få av nioårig grundskola och av att surfa runt på Aftonbladet ett par gånger i veckan. Någon av dem visste t ex inte vem Annie Lööf var. Någon annan verkade ha väldigt vag uppfattning om vad andra världskriget var (?var Hitler rasist??).



    De tror på allsköns konspirationsteorier. Som att Systembolaget häller kräkmedel i spriten de säljer. Därför är det bäst att köpa av kusinen som bränner hemma.



    De tar allt väldigt bokstavligt och verkar ha VÄLDIGT svårt att förstå ironi eller vad som är ?på riktigt?. Samma person som varnar för Systemetspriten trodde t ex också att the Blair Witch Project var en dokumentärfilm, eftersom ?det stod så i förtexterna?.



    De går hellre till typ deras morsa som kan förorda någon skadlig huskur eller kör på enligt ?trial and error?-principen i stället för att konsultera en auktoritet på något område som en veterinär eller läkare. De kan uppenbarligen hantera en dator med internetuppkoppling, då de läser på Flashback och diverse konspirationsforum, så jag förstår inte varför det aldrig går att surfa in på t ex vårdguiden för att hämta information.



    Ingen har mig veterligen något begåvningshandikapp. Jag tror inte heller det är en klassfråga, då jag känner många med ungefär samma jobb och utbildning som är betydligt vettigare.


    Anledningen till att jag skriver det här är dels att jag behöver lufta många år av frustration. Inte bara för att de är korkade utan också för att de ofta får det att framstå som om det är mig det är fel på. (?snobbig?, ?överbeläst?, ?pjåskig? o s v). Men också för att jag faktiskt funderar på hur mycket jag vill ha de här människorna i mitt liv. Jag har uppriktigt sagt börjat tvivla på om jag vill utsätta mina barn för dem som barnvakter eller vid släktmiddagar.

  • Svar på tråden Är jag dömande eller är min släkt korkad?
  • Anonym (Ja)

    "Sedan är kanske fl INTE det bästa stället för din fråga" skulle det vara förståss!

  • Mylla

    Det finns uppenbarligen fler korkskallar än din släkt.

    Om de inte är elaka tycker jag inte det gör nåt att utsätta barn för dem. Barn mår inte dåligt av korkade släktingar. Däremot får du väl diskutera det med barnen när barnen blivit smartare än släktingarna.

  • Anonym (Hanna)

    Åh de låter exakt som min släkt... Orkar inte ens gå in på hur de är men du är inte ensam!

  • Anonym (+1)

    Yepp, dom är korkade. har en del av min släkt som är likadan. Jag har slutat att "rätta" dom. Sitter hellre tyst och biter mig i tungan.

    Den ena trodde att gallan satt i njurarna t ex. Och jo, på allvar försökte han övertyga mig med gallproblem om att gallan sitter i njurarna. Och att det var njursten jag hade och inte gallsten.

    Det är den nivån när det gäller ett gäng i min släkt.  Men som sagt, att bita ihop och bara le kan rädda mycket frustration.

  • Anonym (Jo)

    Min sambos familj är ungefär likadan. De minns inget av den allmänkunskap som de borde ha fått i skolan. De är inte intresserade av att följa några nyheter. Jag tror inte att de är korkade utan bara ointresserade av världen utanför deras snäva intresseområde.

  • Anonym (lelle)

    jo: Delvis tror jag det är så med mina släktingar också. Det är bara så ironiskt att när de faktiskt intresserar sig för något utöver typ festande och släktintriger så är det oftast något helt vrickat.

    +1: Jag står inte ut med att inte rätta dem. Dessutom har det ibland hänt när jag faktiskt inte orkat förklara något väldigt basic för dem att de upprepat samma sak för någon annan som då rättat dem. Varpå de förundrat sagt något i stil med "tänk jag pratade om det med Lelle och ingen av oss hade en aning om det där". Skäms

    Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall (även om det är tråkigt att andra också har jobbiga släktingar). 

  • Anonym (ha)

    De låter lite korkade ja.

    Min mor var åt det hållet, hon blev en gång asförbannad och anklagade mig för att förstört hennes dator. Enbart för att startsidan hade ändrats. Det blev lite komiskt.

  • Rödaskor

    Vill du fortsätta umgås med dem får du väl prata lätta saker med dem eller vad man säger. 

    Fråga om äppelträden blommar i år eller om de sett den nya filmen som visas på bio m.m.

  • Anonym (Tja)

    TS, jag känner igen en del av det du skriver och jag associerar till arbetarklass i en liten håla. Är det så?

  • Anonym
    Anonym (lelle) skrev 2014-09-01 22:28:26 följande:

    jo: Delvis tror jag det är så med mina släktingar också. Det är bara så ironiskt att när de faktiskt intresserar sig för något utöver typ festande och släktintriger så är det oftast något helt vrickat.

    +1: Jag står inte ut med att inte rätta dem. Dessutom har det ibland hänt när jag faktiskt inte orkat förklara något väldigt basic för dem att de upprepat samma sak för någon annan som då rättat dem. Varpå de förundrat sagt något i stil med "tänk jag pratade om det med Lelle och ingen av oss hade en aning om det där". Skäms

    Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall (även om det är tråkigt att andra också har jobbiga släktingar). 


    Jag ser vad du skriver, och jag förstår dina tankar. Men du kan inte bli av med släkten. Men du kan bli av med dom.

    Inget säger att du måste vara där dom bor. Du kan flytta till andra änden av stan, eller till en annan stad, när helst du vill. Det finns ingen lag som säger att du måste umgås med dom.

    Men om du väljer att umgås med dom så måste du vänja dej att inte störa dej på dom. Fäll nån ironisk kommentar ("Hitler, rasist? Är du säker?") eller byt samtalsämne eller var bara tyst och titta ut genom fönstret.

    För du har smartare vänner. Umgås med dom. Fyll ditt liv med meningsfullheter och låt inte meningslösheter dra ned dej. Det är ditt liv, och du bestämmer över ditt liv. Det är det som gäller.
  • Anonym (B)

    De är dumma. Du är nog dömande också, men jag tycker inte att det är så himla fel att vara dömande om man själv är medveten om det och har goda och ärliga skäl. Att vara dömande kan också betyda att man har gott omdöme och att man vägrar acceptera ett oacceptabelt beteende. Det är dåligt att vara dömande bara om man dömer folk för småsaker, eller om man hittar på ad hoc-motiveringar till varför man inte gillar en person.

    Nu så säger du att dina släktingar är korkade. Det får man vara. Hälften av befolkningen har lägre intelligens än medel. Det är inte moraliskt klandervärt att vara korkad. Så, det kanske är dömande, men jag ser inget fel i det, så länge som du inte tilldelar dem ytterligare egenskaper (att de skulle vara egoistiska eller trångsynta, t.ex.) som du inte har belägg för.

  • Anonym (Moonshiners)

    Haha, de låter som dårarna i programmet "Moonshiners". Dina släktingar kanske också har druckit alldeles för mycket hembränt så hjärnan blivit bortfrätt. 


    Riktigt trailer trash, swomp-people, som bor i någon liten håla ute i bushen, right? 

  • Elwan

    Åh vad jag känner igen det där. Var tillsammans med en kille vars familj kom från "Slätta" som de sa själv. (Västgöraslätten. Götene och Falköping) På familjemiddagarna kunde man höra hur den ena berättade den mer spännande historien efter den andra och alla häpnade.

    "Jag rullade fint ihop hörlurarna i fickan och när jag tog upp dem var det en knut på tråden!!!"

    "Det där med Hitler...det tror jag inte på!"

    "Min jobbarkompis hade med sig en vanlig matlåda till jobbet men vet ni...han hans fru hade haft den i frysen i tre dagar och nu skulle han värma den och äta den. Det finns ju ingen näring i maten längre nu när hans fru hade frusit den!"

    "Julen är du lite samma som påsken, den kommer inte samma datum varje år"

    Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Glad att jag slipper dem i alla fall. Jag föredrar att umgås med likasinnade. Men man lär ju sig att alla inte är som en själv och det är ju bra.

  • Anonym (m)

    jag har också några släktingar som skulle passa in här, dock inte hela min släkt.

    Framför allt en person. som det går jättebra att prata tex hundar och barn med men det är ungefär det. Politik, litteratur, världsläget, sånt förstår den här personen helt enkelt inte. 

    När denna person sa att favoritfilmen var "Mimmi och Reine i fjällen" höll jag på att dö! (detta är en vuxen person alltså) Jag som är en stor filmfantast insåg att även filmområdet kunde vi skippa att prata om när vi ses Glad

  • Konservativ

    Efter att ha funderat lite tror jag inte att de är korkade. Snarare har de inte lika mycket bildning eller allmänbildning som du. Men oroa dig inte, antagligen finns det många som har mer bildning än du själv. Du får väl prata om annat än Nietsche, relativitetsteori, Markovkedjor, Frankfurtskolan, den språkliga vändningen eller förhållandet mellan Jung och Freud. Har ni ingenting gemensamt?

  • Anonym (Tja)
    Konservativ skrev 2014-09-03 07:30:06 följande:

    Efter att ha funderat lite tror jag inte att de är korkade. Snarare har de inte lika mycket bildning eller allmänbildning som du. Men oroa dig inte, antagligen finns det många som har mer bildning än du själv. Du får väl prata om annat än Nietsche, relativitetsteori, Markovkedjor, Frankfurtskolan, den språkliga vändningen eller förhållandet mellan Jung och Freud. Har ni ingenting gemensamt?


    Jag tänker samma sak. De jag känner som är som TS släkt har ingen bildning alls. De har gått gymnasiet i bästa fall, en del bara 2-åriga program på den tiden de fanns. De tittar aldrig på nyheterna eller på samhällsprogram utan bara på såpor, sport och filmer. De läser på sin höjd en kvällstidning eller två per år. Om de köper tidningar annars är det av typen "Se och hör" eller tidningar om motorsport. Människor är olika.
  • Anonym (::--::)
    Anonym (lelle) skrev 2014-09-01 16:16:13 följande:

    Well, som rubriken lyder. Stora delar av min släkt känns ibland skrämmande korkad. Nu undrar jag om det verkligen är så, eller om det här är anses som ?normalt?:

    De har ingen koll på saker utanför deras värld. Jag begär inte att alla ska vara väldigt allmänbildade, men de saknar de mest grundläggande kunskaper som man borde få av nioårig grundskola och av att surfa runt på Aftonbladet ett par gånger i veckan. Någon av dem visste t ex inte vem Annie Lööf var. Någon annan verkade ha väldigt vag uppfattning om vad andra världskriget var (?var Hitler rasist??).

    De tror på allsköns konspirationsteorier. Som att Systembolaget häller kräkmedel i spriten de säljer. Därför är det bäst att köpa av kusinen som bränner hemma.

    De tar allt väldigt bokstavligt och verkar ha VÄLDIGT svårt att förstå ironi eller vad som är ?på riktigt?. Samma person som varnar för Systemetspriten trodde t ex också att the Blair Witch Project var en dokumentärfilm, eftersom ?det stod så i förtexterna?.

    De går hellre till typ deras morsa som kan förorda någon skadlig huskur eller kör på enligt ?trial and error?-principen i stället för att konsultera en auktoritet på något område som en veterinär eller läkare. De kan uppenbarligen hantera en dator med internetuppkoppling, då de läser på Flashback och diverse konspirationsforum, så jag förstår inte varför det aldrig går att surfa in på t ex vårdguiden för att hämta information.

    Ingen har mig veterligen något begåvningshandikapp. Jag tror inte heller det är en klassfråga, då jag känner många med ungefär samma jobb och utbildning som är betydligt vettigare.

    Anledningen till att jag skriver det här är dels att jag behöver lufta många år av frustration. Inte bara för att de är korkade utan också för att de ofta får det att framstå som om det är mig det är fel på. (?snobbig?, ?överbeläst?, ?pjåskig? o s v). Men också för att jag faktiskt funderar på hur mycket jag vill ha de här människorna i mitt liv. Jag har uppriktigt sagt börjat tvivla på om jag vill utsätta mina barn för dem som barnvakter eller vid släktmiddagar.


    exakt så känner jag för personer som inte klarar av teoriprovet när dom ska ta körkortet. då man efter år 2000 anpassat testet så även mindre intelligenta bör klara det på första försöket.. 2 st i min fam gjorde om testet och i mina ögon är dom stämplade som korkade för all framtid
Svar på tråden Är jag dömande eller är min släkt korkad?