• Anonym (omöjligt)

    Helt omöjligt att få jobb!!

    Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

    Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

    Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

  • Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (Af)

    Skicka intresseanmälan till firmor i ditt närområde, erbjud dig att hoppa in som vikarie tills du är klar med utbildningen. Lyft fram det som är relevant från dina tidigare erfarenheter inom butik och restaurang. Se till att anpassa din ansökan till det jobb du söker! Lycka till!!

  • Anonym (Engagera dig)

    Gå med som kassör/ekonomiansvarig i en styrelse, t.ex. i Röda Korset lokalt (ser bra ut på CVt) och hux flux du har någon slags erfarenhet och du visar att du brinner för något.

  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 22:46:34 följande:
    Ja så kanske det är. Har sökt jobb där de krävt något år i erfarenhet också, men från de jobben har jag inte hört något av. Jag hamnar ju längst ner i högen på sådana jobb, så fort någon har erfarenhet i 1 månad så lär hen gå före, speciellt då jag är kvinna också. Företag föredrar ju att anställa män tyvärr =(
    När tar du din examen? Är det efter jul så drar nog en del arbetsgivare öronen åt sig idag och föredrar de som är klara och kan börja nu.


  • Dixie
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 22:46:34 följande:
    Ja så kanske det är. Har sökt jobb där de krävt något år i erfarenhet också, men från de jobben har jag inte hört något av. Jag hamnar ju längst ner i högen på sådana jobb, så fort någon har erfarenhet i 1 månad så lär hen gå före, speciellt då jag är kvinna också. Företag föredrar ju att anställa män tyvärr =(
    fast med den inställningen kommer du ju aldrig få jobb - även om du blir kallad till en intervju skulle du tyvärr inte gå långt, du ber ju om ursäkt för dig själv hela tiden - ta istället för dig och visa vad du är bra på!!! 
  • Anonym (yjuki)

    Sök inte bara lediga jobb, sök jobb du vill ha. Vänd dig till företag där du vill arbeta, även om de inte annonsera om en ledig tjänst.

    Det är inte ett dugg omöjligt att få arbete, men det krävs att man ligger i. ingen kommer att ge dig ett jobb, du får jaga/skaffa dig ett.

    Blev arbetslös för ett år sen, företaget jag arbetade på gick i konkurs. 4 månader senare hade jag ett nytt jobb på mer timmar och väldigt mycket mer betalt - i en bransch jag hade noll erfarenhet av

  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-03 13:48:13 följande:
    Sök inte bara lediga jobb, sök jobb du vill ha. Vänd dig till företag där du vill arbeta, även om de inte annonsera om en ledig tjänst.

    Det är inte ett dugg omöjligt att få arbete, men det krävs att man ligger i. ingen kommer att ge dig ett jobb, du får jaga/skaffa dig ett.

    Blev arbetslös för ett år sen, företaget jag arbetade på gick i konkurs. 4 månader senare hade jag ett nytt jobb på mer timmar och väldigt mycket mer betalt - i en bransch jag hade noll erfarenhet av
    Men gud hur fick du det jobbet då? Helt galet vad folk verkar ha tur att få jobb, förstår verkligen inte vad som gör att jag inte får något jobb.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (Engagera dig) skrev 2014-09-03 10:07:04 följande:
    Gå med som kassör/ekonomiansvarig i en styrelse, t.ex. i Röda Korset lokalt (ser bra ut på CVt) och hux flux du har någon slags erfarenhet och du visar att du brinner för något.
    Kan man bara gå med där och jobba som kassör/ekonomiansvarig? De vill väl också ha folk med erfarenhet?
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (Af) skrev 2014-09-02 22:48:48 följande:
    Skicka intresseanmälan till firmor i ditt närområde, erbjud dig att hoppa in som vikarie tills du är klar med utbildningen. Lyft fram det som är relevant från dina tidigare erfarenheter inom butik och restaurang. Se till att anpassa din ansökan till det jobb du söker! Lycka till!!
    Hmm ja jag försöker verkligen lyfta fram det som är relevant i mitt personliga brev, försöker alltid anpassa mitt personliga brev till det jobb jag söker, skriver om det litegrann och så. Är du bra på att skriva personliga brev, du kanske vill granska mitt brev och se vad som behövs ändras på?
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-03 10:15:49 följande:
    När tar du din examen? Är det efter jul så drar nog en del arbetsgivare öronen åt sig idag och föredrar de som är klara och kan börja nu.


    Jag söker deltidsjobb då jag studerar på deltid för tillfället. Har bara examensarbetet kvar. Precis tar examen strax efter jul.
  • Anonym (omöjligt)
    Dixie skrev 2014-09-03 11:56:16 följande:
    fast med den inställningen kommer du ju aldrig få jobb - även om du blir kallad till en intervju skulle du tyvärr inte gå långt, du ber ju om ursäkt för dig själv hela tiden - ta istället för dig och visa vad du är bra på!!! 
    Ja det är väl mitt största problem att jag har NOLL självförtroende. Ber om ursäkt för mig själv jämt som du säger och skäms för mig själv. Jag tycker inte själv att jag är bra på något :/
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!