• JustOneQuestion

    Vem ska få rummet?

    Så här ligger det till hemma hos oss:

    - Den ene har en 6-åring, den andre har en 14-åring.
    - Sexåringen bor på heltid, 14-åringen bor varannan vecka.

    Då det råder bostadsbrist där vi bor och vi inte har råd att köpa en lägenhet, så fick vi ta denna lägenhet. Den förra, en fyra, fick en chockhöjning på hyran efter att hyran legat still några år samt efter stambyte och totalrenovering av hela fastigheten. - Vi hade inte råd att bo kvar!
    Lägenheten vi nyss har flyttat till har tre rum, - öppen planlösning mellan kök och vardagsrum (riktigt kass planlösning där), ett sovrum för oss vuxna, samt ett barnrum.

    Nu är frågan; vilket av barnen ska få barnrummet? (Och nej, av olika omständigheter så kan de inte dela rum med varann).
    Vi argumenterar lika starkt båda två, för våra respektive barn.

    Argumenten lyder:

    6-åringen bor i bostaden på heltid.
    6-åringen har leksaker i överflöd och behöver ett rum för dessa, då leksakerna inte får plats någon annanstans i lägenheten.

    14-åringen bor trots allt halva sin tid i bostaden.
    14-åringen är tonåring och i stort behov av ett eget rum med dörr att stänga om sig.

    Ja, vi har kört fast, som ni kanske märker.
    Så, hur gör vi nu? - Vem ska få rummet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-21 00:27
    På grund av den urusla planlösningen i kök-vardagsrum, så fungerar det inte för mig och den andra vuxna att flytta ut vår säng till vardagsrummet. Den får helt enkelt inte plats.
    Bäddsoffa är uteslutet då en av oss har dålig rygg.
    Frågan kvarstår: vilket av barnen ska få barnrummet?

  • Svar på tråden Vem ska få rummet?
  • Ess
    Papito skrev 2014-09-21 12:28:22 följande:
    Att det lyser igenom i dina hårda kommentarer. Det är ju en sak att du kan tycka att sexåringen ska ha rummet men den där take-it-or-leave-it-mentaliteten är ganska hård och ska helst undvikas i en familj som vill ha en trevlig miljö och ton hemma.

    Är det biologiska syskon kan jag tycka att det inte är idealiskt men håller med dig om att det kan få bli att de delar rum ett tag.

    Är det inte biologiska syskon så tycker jag inte att det är schysst att tvinga ihop dem om det inte är ett önskemål från båda.

    En fjortonåring behöver ett ställe att kunna vara själv på, hade de varit närmare i ålder hade det kanske funkat ändå men med åldersskillnaden tror jag att det bästa är att de vuxna försöker hitta en annan boendeform. Antingen att vara särbos ett tag eller hitta en större lägenhet.
    Oavsett hur de löser det kommer alla att påverkas av den uppkomna situationen.
    Nu har dom det boendet dom sitter i och då får alla leva med att det är så.
    Alltså, barnen får dela rum med en våningssäng. Troligen så letar dom redan större boende för en rimlig summa.
    Passar det inte det stora barnet, så har detta ett val att i så fall bo mer hos mamman. Om mamman tycker det är ok, annars får även det barnet rätta in sig i ledet och ta vad som erbjuds.

    Jag anser inte att barnen har så mycket att säga till om. Det är de vuxna som betalar, och har dom inte råd så har dom inte. Hade barnet varit över 18 så hade det haft ett val att börja jobba och hjälpa till att betala för att få ett eget rum, men nu är det inte så............
  • Penida

    Om det går att skärma av någonstans så att 6-åringen får en egen hörna skulle jag göra det. Det känns självklart, tycker jag, att en 14-åring ska ha ett eget rum.


    Avskyr CIO-metoder
  • Papito
    Ess skrev 2014-09-21 17:34:55 följande:
    Nu har dom det boendet dom sitter i och då får alla leva med att det är så.
    Alltså, barnen får dela rum med en våningssäng. Troligen så letar dom redan större boende för en rimlig summa.
    Passar det inte det stora barnet, så har detta ett val att i så fall bo mer hos mamman. Om mamman tycker det är ok, annars får även det barnet rätta in sig i ledet och ta vad som erbjuds.

    Jag anser inte att barnen har så mycket att säga till om. Det är de vuxna som betalar, och har dom inte råd så har dom inte. Hade barnet varit över 18 så hade det haft ett val att börja jobba och hjälpa till att betala för att få ett eget rum, men nu är det inte så............
    Som sagt...det lyser igenom...
  • Ess
    Papito skrev 2014-09-21 17:44:16 följande:
    Som sagt...det lyser igenom...
    Tja, var och en läser in vad dom känner för, så är det ju på forum.
  • PrinsessanL

    I vardagsrummet kan ni ha två 90 sängar på hjul (låsbara). Nattetid för ni ihop dem och på dagen används de i vinkel som soffa

  • FrauCasio

    14-åringen får rummet och när han inte är där kan sexåringen leka och sova i det rummet, annars sover han hos er.

  • FrauCasio

    Eller ännu bättre sexåringen får rummet som delas med 14-åringen när han bor där också. Dela av rummet om det går eller med tvåvåningssäng! Folk har bott trängre än så i alla tider. Det är lyx att få eget rum egentligenoch inget krav!

  • Tjofaderittan hambo

    Sälj sängarna. Ge barnen varsitt rum och skaffa en sån här eller någon liknande till vardagsrummet:



    Många kuddar i så fungerar det utmärkt som soffa.


    Nattetid har ni en dubbelsäng.

  • Tjofaderittan hambo
    PrinsessanL skrev 2014-09-21 20:46:55 följande:

    Med dålig rygg skulle jag hellre välja en säng med resårbotten.


    Om du syftar på mitt inlägg så kan man välja resårmadrass i den där.
Svar på tråden Vem ska få rummet?