• Anonym (Lillasyster)

    Bli tillsammans med systers expojkvän?

    Min syster har brutit upp med sin pojkvän och sambo då hon träffade en annan. Jag har alltid gillat hennes kille och de var ihop flera år. Runt 5 år kanske. inga barn inblandat eller så. Jag var inte kär i honom då, men gillade honom jättemycket. Nu när inte de är ett par längre känner jag mig förälskad i honom.

    Vi har träffats några gånger ute och jag har ringt några gånger bara för att prata lite så vi har kontakt. Skulle det vara helt fruktansvärt fel av mig om vi blev tillsammans? Helst vill jag att han skall bli min pojkvän.

    Nu vet jag inte ens om han vill det så det är bara en idé. Men vill han så blir jag världens lyckligaste!

  • Svar på tråden Bli tillsammans med systers expojkvän?
  • molly50
    Anonym (Syster) skrev 2014-09-24 12:27:32 följande:

    Jag är en sån som blivit ihop med min systers ex. Det är 30 år sedan dem var tillsammans så det är väldigt länge sedan. Både han, hon och jag har haft relationer emellan. Min syster säger att det är okej. Hade hon inte gjort det hade jag ändå inte lyssnat på henne. Jag tycker inte det är äckligt heller som vissa skriver. Varför skulle vi behöva stå över vår kärlek till varandra för att dem var ett par i tonåren?


    Som någon skrev ovan,det är ju en viss skillnad på om det har gått så lång tid och om ens syster är ok med det,mot om man kastar sig över systerns ex så fort det tagit slut,så som TS har gjort.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Syster)
    molly50 skrev 2014-09-24 14:36:23 följande:
    Som någon skrev ovan,det är ju en viss skillnad på om det har gått så lång tid och om ens syster är ok med det,mot om man kastar sig över systerns ex så fort det tagit slut,så som TS har gjort.
    Det finns de som skrivit i tråden att det aldrig är okej och dessutom tycker det är äckligt. Det var mer det jag syftade på.

  • molly50
    Anonym (Syster) skrev 2014-09-24 15:57:23 följande:
    Det finns de som skrivit i tråden att det aldrig är okej och dessutom tycker det är äckligt. Det var mer det jag syftade på.
    Ok.

    Jag tycker väl egentligen inte heller att det är ok. Personligen så skulle jag tycka att det skulle kännas konstigt att ha tagit över en gammal pojkvän från min syster.
    Men det är jag det.

    Men om det gått en längre tid och ens syster är ok med det så är det väl lite annorlunda.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Syster)
    molly50 skrev 2014-09-24 16:05:38 följande:
    Ok.

    Jag tycker väl egentligen inte heller att det är ok. Personligen så skulle jag tycka att det skulle kännas konstigt att ha tagit över en gammal pojkvän från min syster.
    Men det är jag det.

    Men om det gått en längre tid och ens syster är ok med det så är det väl lite annorlunda.
    Alltså 30 år är väldigt lång tid. Mycket händer under så lång tid. Min syster var 17-18 år och de var tillsammans ca 1,5 år. Det är ingen jag har umgåtts med eller gått och funderat på under årens lopp utan vi råkade springa på varandra en dag. Man kan ju inte styra över sina känslor och det vore ju synd om två personer som älskar varandra skulle behöva avstå från ett fantastiskt liv tillsammans. Skulle min syster sura över detta efter så lång tid har hon nog mer problem att ta tag i än detta.  
  • Tecum
    Centurione skrev 2014-09-24 14:07:40 följande:
    Jag ser som sagt inte hur det kan ha varit legitimt att gifta om sig med makens syster, när sex mellan dessa släktled som sagt räknades som blodskam. Ja, straffen mildrades med tiden, men jag VET att sex med svägerska, svåger, svärmor eller svärfar räknades som blodskam ännu kring sekelskiftet 1900. Även om det inte längre var belagt med dödsstraff.

    Och NEJ såklart vill jag inte ha Mose lagar, bokstavligt tolkade, som vår lagbok idag! Men jag tycker att man ska ha respekt för gamla lagar och levnadsregler, OM de varit vitt spridda över alla eller nästan alla jordens folk, och gällt under hundratals, tusentals år. För då är de inte resultatet av en tillfällig religiös villfarelse, utan grundar sig i allmänna mänskliga erfarenheter...

    Man har helt enkelt fattat, att ett samhälle inte fungerar om människor ägnar sig åt vissa saker.
    Jag tror att du har svaret i sista meningen, samhället måste fungera. Därför måste man ibland vara pragmatisk istf dogmatisk. Eftersom det inte fanns preventivmedel kunde man inte låta folk ha sex hur som helst. Släkten levde ofta nära varann och trångt och männen styrde, de som var mest "sexgalna". Så de fick tvingas genom lag att hålla sig borta från ogifta svägerskor osv.

    Men å andra sidan har vi klassamhället. Det gick inte an för en bondes änka att gifta sig med en dräng. Utom i nödfall när pest och krig gjort mansbristen akut. Men gården måste ju skötas och makens bror var också bondson... Så man såg genom fingrarna eftersom samhället måste fungera. 
  • molly50
    Anonym (Syster) skrev 2014-09-24 16:38:45 följande:
    Alltså 30 år är väldigt lång tid. Mycket händer under så lång tid. Min syster var 17-18 år och de var tillsammans ca 1,5 år. Det är ingen jag har umgåtts med eller gått och funderat på under årens lopp utan vi råkade springa på varandra en dag. Man kan ju inte styra över sina känslor och det vore ju synd om två personer som älskar varandra skulle behöva avstå från ett fantastiskt liv tillsammans. Skulle min syster sura över detta efter så lång tid har hon nog mer problem att ta tag i än detta.  
    Som jag skrev ovan så i ett sådant fall så tycker jag det är ok. Framförallt om din syster är ok med det också.
    Men om man som i TS fall kastar sig över systerns ex så fort det tagit slut så äär det inte ok.
    Då tycker jag att man kan försöka tygla sig litegrann.
    Man kan inte rå för sina känslor,men man kan välja hur man ska handla.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Lillasyster)
    molly50 skrev 2014-09-24 19:24:48 följande:
    Som jag skrev ovan så i ett sådant fall så tycker jag det är ok. Framförallt om din syster är ok med det också.
    Men om man som i TS fall kastar sig över systerns ex så fort det tagit slut så äär det inte ok.
    Då tycker jag att man kan försöka tygla sig litegrann.
    Man kan inte rå för sina känslor,men man kan välja hur man ska handla.
    Det tog slut för tre månader sedan så det är inte för snabbt.
  • molly50
    Anonym (Lillasyster) skrev 2014-09-24 19:27:12 följande:
    Det tog slut för tre månader sedan så det är inte för snabbt.
    3 månader är väl ingenting. Och du vet ju inte ens om din syster är okej med det. Hon vet väl inte ens om att du går omkring och trånar efter hennes ex.
    Mattias och Hannah.
  • Fool
    Anonym (Syster) skrev 2014-09-24 16:38:45 följande:
    Alltså 30 år är väldigt lång tid. Mycket händer under så lång tid. Min syster var 17-18 år och de var tillsammans ca 1,5 år. Det är ingen jag har umgåtts med eller gått och funderat på under årens lopp utan vi råkade springa på varandra en dag. Man kan ju inte styra över sina känslor och det vore ju synd om två personer som älskar varandra skulle behöva avstå från ett fantastiskt liv tillsammans. Skulle min syster sura över detta efter så lång tid har hon nog mer problem att ta tag i än detta.  
    Ok , om din syrra och hennes ex hade gjort slut för 3 månader sen hade du tyckt det var ok då med ?

    Möjligen kan man inte styra över sina känslor men däremot kan man väl styra över sina handlingar ?
  • Anonym (beror på)

    Jag tycker det kan vara okej, beroende på hur och varför dom gjorde slut. Massa bråk och gammalt groll klarar man ju sig utan!

    Sen hade jag pratat med syrran, att ni hörts av och setts och fått känslor så hon vet om det tidigt. Så ni inte smyger med det, det hade varit värre!

  • Fool
    Anonym (beror på) skrev 2014-09-24 19:38:15 följande:

    Jag tycker det kan vara okej, beroende på hur och varför dom gjorde slut. Massa bråk och gammalt groll klarar man ju sig utan!

    Sen hade jag pratat med syrran, att ni hörts av och setts och fått känslor så hon vet om det tidigt. Så ni inte smyger med det, det hade varit värre!


    Låter vettigt , men vad händer om syrran inte är ok med det ?
  • Anonym (Lillasyster)

    Jag vet inte hur jag skall göra, jag får tunghäfta. Jag vet inte hur jag skall säga eller göra.

    Jag funderar på att ringa på hemma hos honom, gå in i lägenheten och bara klä av mig naken och se vad som händer.  

  • molly50
    Anonym (beror på) skrev 2014-09-24 19:38:15 följande:

    Jag tycker det kan vara okej, beroende på hur och varför dom gjorde slut. Massa bråk och gammalt groll klarar man ju sig utan!

    Sen hade jag pratat med syrran, att ni hörts av och setts och fått känslor så hon vet om det tidigt. Så ni inte smyger med det, det hade varit värre!


    Fast bråk och groll riskerar man ju att det blir ändå om man blir ihop med sin systers ex.
    Framförallt om man inte är ärlig med vad man känner för systerns ex eller att man har börjat träffa exet,för sin syster.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Mumin)

    Eftersom mina syskon betyder så mycket för mig hade jag talat med min syster innan jag gjorde något om jag var du TS. Hade aldrig riskerat relationen med ett av mina syskon för en mans skull. Dessutom vet du inte hur han kommer reagera. Om han inte är det minsta intresserad, men berättar för din syster har du kanske skadat din relation med din syster utan att få något för det.

    3 månader är ingenting i sammanhanget och att hon inte vill ha honom betyder inte att hon är ok med att du blir tillsammans med honom. Prata med din syster först är min uppmaning.

  • molly50
    Anonym (Mumin) skrev 2014-09-25 18:01:13 följande:

    Eftersom mina syskon betyder så mycket för mig hade jag talat med min syster innan jag gjorde något om jag var du TS. Hade aldrig riskerat relationen med ett av mina syskon för en mans skull. Dessutom vet du inte hur han kommer reagera. Om han inte är det minsta intresserad, men berättar för din syster har du kanske skadat din relation med din syster utan att få något för det.

    3 månader är ingenting i sammanhanget och att hon inte vill ha honom betyder inte att hon är ok med att du blir tillsammans med honom. Prata med din syster först är min uppmaning.


    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Lillasyster) skrev 2014-09-25 17:44:47 följande:

    Jag vet inte hur jag skall göra, jag får tunghäfta. Jag vet inte hur jag skall säga eller göra.

    Jag funderar på att ringa på hemma hos honom, gå in i lägenheten och bara klä av mig naken och se vad som händer.  


    Till att börja med så tycker jag du ska prata med din syster om det här och fråga om hon är okej med att du raggar på hennes ex.
    Om hon inte är det så borde du backa.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Bli tillsammans med systers expojkvän?