• Anonym (snart 40)

    Börja studera vid 40, erfarenheter och tips sökes!

    Är inte riktigt 40 men snart är jag där.
    Har tröttnat på att ha tråkiga arbetsuppgifter och dålig lön. Tidigare har jag arbetat i kortare perioder och sen rest mycket. Nu har jag barn, tvillingar, och prioriteringarna har ändrats milt sagt.
    Trivs med att organisera och trivs bäst med ett övergripande ansvar. Jobbar bäst när jag får sköta mitt även om jag är väldigt social och ofta får höra att jag är en uppskattad kollega.

    Nåväl, är det någon idé att gå en längre utbildning för att sedan konkurrera med yngre förmågor på en tuff arbetsmarknad, vilken i sånt fall?
    Alternativet är att gå en mer yrkesinriktad utbildning- men får man verkligen jobb sen och så var det ju det där med lönen.

  • Svar på tråden Börja studera vid 40, erfarenheter och tips sökes!
  • Anonym (snart 40)

    Åh vad kul att ni delar med er. Jag har en ekonomibqkgrund och har väl mest arbetat som administratör ek.ass bl.a.

    Vill ev. läsa mer inom ekonomi som t ex verksamhetsutveckling, inköp eller varför inte socionom, psykolog men där avskräcker löneläget och utbildningstiden mig.


    Anonym (Nja) skrev 2014-09-23 13:50:29 följande:

    Förstår det. Jag själv började plugga i 40 års åldern till socionom. Jobbar nu med ensamkommande flyktingbarn. Och jag trivs. Tyvärr är det svårt att svara adekvat på ts. Fattas lite mer information för min del eller så har jag helt fel.


    Det låter som du har ett stimuletande jobb men jag är rädd att jag skulle "ta med mig jobbet hem" så att säga. Har blivit så "blödig" sen jag blivit mamma.
    Litet My skrev 2014-09-23 11:51:00 följande:

    Jag tror du har goda chanser, när jag jobbade inom socialpsykiatrin anställde man hellre äldre personer med en färsk utbildning än en 20 åring tex. Många yrken värderar livserfarenhet, några år på nacken och att småbarnsåren är över högt.


    Vad glad jag blir över att läsa det du skriver!
    Litet My skrev 2014-09-23 13:05:48 följande:

    Anonym(nja): Det står ingenstans vad TS vill läsa till. Många som anställdes på min fd arbetsplats hade börjat läsa YH eller till socionom eller beteendevetare på äldre år och gjort nåt helt annat i 20 år innan de "sadlade om".


    Vilken YH- utbildninghandlar det om?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (snart 40) skrev 2014-09-23 16:39:30 följande:

    Åh vad kul att ni delar med er. Jag har en ekonomibqkgrund och har väl mest arbetat som administratör ek.ass bl.a.

    Vill ev. läsa mer inom ekonomi som t ex verksamhetsutveckling, inköp eller varför inte socionom, psykolog men där avskräcker löneläget och utbildningstiden mig.


    Det låter som du har ett stimuletande jobb men jag är rädd att jag skulle "ta med mig jobbet hem" så att säga. Har blivit så "blödig" sen jag blivit mamma.
    Litet My skrev 2014-09-23 11:51:00 följande:

    Jag tror du har goda chanser, när jag jobbade inom socialpsykiatrin anställde man hellre äldre personer med en färsk utbildning än en 20 åring tex. Många yrken värderar livserfarenhet, några år på nacken och att småbarnsåren är över högt.


    Vad glad jag blir över att läsa det du skriver!Vilken YH- utbildninghandlar det om?
    Nu tjänar väl varje psykolog eller socionom mer än du.
    Pratar vi gymnasieutbildning nu? Finns ekonomilinjen på ditt komvux också, antar jag.
  • Anonym (snart 40)
    Anonym (Nja) skrev 2014-09-23 17:10:38 följande:

    Nu tjänar väl varje psykolog eller socionom mer än du.

    Pratar vi gymnasieutbildning nu? Finns ekonomilinjen på ditt komvux också, antar jag.


    Jag har ekonomiutbildning på gymnasienivå. Men utbildningstiden för att bli leg.psykolog är ju ganska lång. Socionomer jag känner klagar ofta över lönen.

    Jag tjänar ca 26' idag så vill ju att det ska hinna löna sig med utbildning. Men lika viktigt är det att kunna få ett stimulerande arbete.

    Var det svårt för dig att börja studera till socionom. Är du nöjd idag?
  • Anonym (Soc)

    Min bror är socionom och tjänar som helt nyutexaminerad ca 27 000 kr. Det är ju i din nivå. En nyexad psykolog jag känner tjänar 27500kr under sin ptp-tjänst. Själv är jag tandläkare och gick in på 32 000kr direkt efter examen.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (snart 40) skrev 2014-09-23 20:18:02 följande:
    Jag har ekonomiutbildning på gymnasienivå. Men utbildningstiden för att bli leg.psykolog är ju ganska lång. Socionomer jag känner klagar ofta över lönen.

    Jag tjänar ca 26' idag så vill ju att det ska hinna löna sig med utbildning. Men lika viktigt är det att kunna få ett stimulerande arbete.

    Var det svårt för dig att börja studera till socionom. Är du nöjd idag?
    Nöjd med yrket eller min lön? Ja, det var svårt för mig att plugga till socionom. 
    Jag är mer än nöjd med mitt jobb och jag tjänar mer än tidigare.
    Du känner dig som lågavlönad med ca 26 000? Du trollar lite?
  • Farah Vidal
    Anonym (snart 40) skrev 2014-09-23 20:18:02 följande:
    Jag har ekonomiutbildning på gymnasienivå. Men utbildningstiden för att bli leg.psykolog är ju ganska lång. Socionomer jag känner klagar ofta över lönen.

    Jag tjänar ca 26' idag så vill ju att det ska hinna löna sig med utbildning. Men lika viktigt är det att kunna få ett stimulerande arbete.

    Var det svårt för dig att börja studera till socionom. Är du nöjd idag?
    Ha, ha, ha, den var bra du. Du tjänar 26`och känner dig lågavlönad? Jadu, börja plugga.
  • Litet My

    TS: Boendepedagog, behandlingspedagog, sedan finns en socialpsykiatrisk högskoleutbildning med osv men det finns många andra också. Dock är väl lönen inte så mycket att hänga i granen.

  • Anonym (snart 40)
    Anonym (Nja) skrev 2014-09-23 20:34:04 följande:

    Nöjd med yrket eller min lön? Ja, det var svårt för mig att plugga till socionom. 

    Jag är mer än nöjd med mitt jobb och jag tjänar mer än tidigare.

    Du känner dig som lågavlönad med ca 26 000? Du trollar lite?


    Verkligen inget troll. Bruttolönen är 26' och det är väl för tusan inget att skryta med.

    Har jobbat sen jag gick på gymnasiet.

    Jag menade om du var nöjd med allt sammantaget. Det verkar så, bra för dig.
  • Anonym (snart 40)
    Farah Vidal skrev 2014-09-23 20:38:48 följande:

    Ha, ha, ha, den var bra du. Du tjänar 26`och känner dig lågavlönad? Jadu, börja plugga.


    Utveckla dig mer seriöst eller droppa sarkasmen!
  • Anonym (snart 40)
    Litet My skrev 2014-09-23 20:42:22 följande:

    TS: Boendepedagog, behandlingspedagog, sedan finns en socialpsykiatrisk högskoleutbildning med osv men det finns många andra också. Dock är väl lönen inte så mycket att hänga i granen.


    Ska kolla upp det. Det viktigaste är ju att jag får känna att det är någon mening med att gå till jobbet, mer än att få lön. Men ska jag vidareutveckla mig så känns lönen som en viktig faktor.

    Tack för tipset!
Svar på tråden Börja studera vid 40, erfarenheter och tips sökes!