• Anonym (The Wife)

    Äktenskapets vara eller inte vara. Hjälp mig.

    Livet som gift med barn. Är det så här det ska vara?

    Vi har levt ihop i 14 år. Gifte lite mer än hälften av tiden. Två barn. De är mellan 6-12 år gamla. Vi jobbar båda två. Han heltid och jag deltid. Vi har våra intressen. Barnen har sina. När jag pratar om våra intressen är de inte gemensamma.

    Läget som är nu är att det är en enorm tristess. Vi pratar knappt med varandra längre. Mest om praktiska ting kring hem och barn. Vem som gör vad och när. Vi pratar inte om oss eller drömmar, planer eller annat. Vi umgås knappt med varandra.
    Han är fastklistrad med sin telefon och surfplatta. Jag drar mig undan. Gör mitt.

    Jag har påtalat tusen ggr att jag vill gå på dejt. Att vi gör inget kul längre. Vi har haft samtal till och från gällande vår relation. Senaste gången var allt bra i cirka en vecka och sedan föll det tillbaka i gamla hjulspår. Jag känner mig så ensam och oattraktiv. Oönskad och oälskad.
    Jag tycker att vår samvaro är så fruktansvärt tråkig att jag snart skriker i högan sky eller hittar på nåt som inte går att ångra.

    Vad det gäller barnen så visar han ett svagt intresse där oxå. Jag gör allt med barben. Ser till att de har fritidssysselsättning. Hjälper till som förälder. Skjutsar till alla träningar och matcher. Är med dem på allt. Alltid. Nån gång har mannen varit tvungen att ställa upp. Då visar han tydligt hur han ogillar det.

    Min äldsta märker det och gör hen väldigt ledsen. Men är glad att jag engagerar mig.

    Min man tränar och tycker att hans träning är viktigast. Jag får hitta tid där det blir över och passa på då. Eftersom jag sköter barnens aktiviteter.

    Vi rör knappt vid varandra. Sex tänker jag inte ens ställa upp för. Bara för att han tycker att han ska "tömma påsen" när det passar honom. Och allt är över på 30 sekunder. Sexet är detsamma. Samma procedur. Varje gång.

    Eftersom vi inte kan uppskatta varandra, se varandra och röra varandra ser jag inte anledningen till att jag ska sära på benen. Inte en chans. Han frågar inte ens efter sex. Det var nu ett par månader sen sist. Och jag saknar det.

    Han visar sånt ointresse för vår relation och med det dör mina känslor. Är det så här det ska vara? Är detta äktenskap? Är det detta som är i nöd och lust?
    Ska det vara så här tråkigt? Kärlekslöst, inget engagemang ingen uppskattning?

    Jag finner inte honom attraktiv längre, för det mesta eftersom han pruttar i tid och otid. Helt ohämmat. Hemma som borta. Rapar och har sig. Det är fanimej inte sexigt nånstans.

    Jag vet inte längre. Någon som vet vad man kan göra. Prata fungerar sådär eftersom vi gjort det tusen ggr. Och det leder uppenbarligen ingenstans längre. Inte till något konstruktivt.

    Funderar på om jag kan göra något rent konkret för att få hans uppmärksamhet. Jag har örjat träna och ska tappa en 10 kg. Och detta gör jag för mig själv. Tänkte skaffa mig en ny garderob när jag nått målvikten. Göra mig fin för mig igen.
    Ibland undrar jag om jag ska få honom att fundera genom att göra honom sotis. Men det är väl inte konstruktivt?

    Snälla någon annan som har det som jag, eller haft eller bara har input. Jag ger snart upp och lämnar äktenskapsskeppet.

  • Svar på tråden Äktenskapets vara eller inte vara. Hjälp mig.
  • Johan75
    Anonym (The Wife) skrev 2014-09-22 18:23:24 följande:
    Jag önskar att jag kunde göra det. Men jag tror inte att han skulle uppskatta det särskilt, även om jag har rätt i sak. Han är ingen believer av att ventilera sig på forum. Allra minst familjeliv. Han har sin bestämda åsikt om klientelet här.

    Önskar däremot att jag kunde det. Dels för att han skulle få höra från andra än mig. För han tar sällan till sig av det jag säger. 

    Känner mig ibland som ett stort ingenting som inte har något klokt att komma med. 
    Skriv om det då? Skriv ett brev till honom där det tydligt framgår att du funderar på att lämna honom och varför.
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (The Wife)

    Jag får fundera på det där med att skriva. Just nu är vår kommunikation noll. Vi pratar inte om saker. Inget viktigt i alla fall. Mest företaget här hemma, med att få allt att fungera. Mer eller mindre, hur jag ska få allt att fungera.

  • Mrs Kaffelatte

    Var i din sits. Fast 17 års förhållande och 1 barn. Jag har precis gått. Mår sååå fruktansvärt bra! Ångrar mig inte en sekund. Nu lever jag livet, inte bara hänger med i det.

    Jag bestämde mig för att inte sitta på ålderns höst och ångra att jag levde som jag gjorde.

    Anser att livet borde ha mer att erbjuda än bara det beiga liv jag levde.

    Visst är det jobbigt med att starta ett nytt liv utan honom vid min sida. Men den inre styrkan och självrespekten jag fått på dessa 2 veckor som gått sen jag flyttade, är såå värt det!

    Bättre att ångra något man gjorde än något man inte gjorde.

  • Anonym (The Wife)
    Mrs Kaffelatte skrev 2014-09-23 06:59:23 följande:

    Var i din sits. Fast 17 års förhållande och 1 barn. Jag har precis gått. Mår sååå fruktansvärt bra! Ångrar mig inte en sekund. Nu lever jag livet, inte bara hänger med i det.

    Jag bestämde mig för att inte sitta på ålderns höst och ångra att jag levde som jag gjorde.

    Anser att livet borde ha mer att erbjuda än bara det beiga liv jag levde.

    Visst är det jobbigt med att starta ett nytt liv utan honom vid min sida. Men den inre styrkan och självrespekten jag fått på dessa 2 veckor som gått sen jag flyttade, är såå värt det!

    Bättre att ångra något man gjorde än något man inte gjorde.


    Håller helt och fullt med dig. Därav har jag sagt fram till sommaren. Sen är det bra. Om inte läget har förändrats. 
    Glad för din skull att det gått så bra och att du känner dig levande igen. Det saknar jag. Att leva. 
    Strongt av dig och jag hoppas innerligt att livet vill dig väl.

    Egentligen kanske det inte är så att jag ger min man en ärlig chans till eftersom jag inte säger något. Det är kanske inte det mest rättvisa. Men jag har haft detta samtalet med honom tusen och en gånger. Men han har sagt tusen ggr att han inte tänker förändra sig. Han är den han är. Så med det har han väl sagt att han inte tänker ändra på något medan det förväntas att jag ska göra det. Förstår inte ekvationen.

    Vad han inte inser är att han förändrats till en gaggig gubbe i förtid. Sorgligt i mina ögon. 

    Han försöker även lägga sig i vad jag kan och inte kan skriva i min blogg och mitt bokprojekt. Min blogg handlar om mig. Skriver inget om min man där eftersom han inte vill figurera där. Det respekterar jag fullt och helt. Hänger heller inte ut mina barn där. Det handlar helt och hållet om mig. 
    Jag håller även på med ett bokprojekt, bollat lite med honom om vad jag vill skriva, en historia ur mitt liv blandat med fiktion. Men nä, så kan man ju inte skriva. Han hämmar mig på så många plan att det ibland inte är klokt. 
    Dessutom finner jag inte tid för skrivandet som livet ser ut nu. 

    Hua, visst vaknat på fel sida av sängen idag.
  • LaLola

    Tror du att det finns en chans att få tillbaka allt?

    Jag skilde mig eftersom jag inte längre stod ut med att leva med en man som blivit gubbe i förtid.
    Jag tände inte på honom o ville inte ens kramas till slut.
    Han var snäll o vi funkade i vardagen men livet var så sjukt tråkigt.

    Som du skriver; du har bara det här livet.
    Slösa inte bort det på att jaga en dröm som kanske aldrig slår in.

  • Anonym (samma)

    Jag levde i samma situation och stog ut i nästan 3 år två år innan jag skilde mig, jag ställde mig i bostadskö två år innan jag skilde mig.
    Min tanke var: Ska jag leva så här i resten av mitt liv??
    Nej det skulle jag inte och det var det bästa jag har gjort. Nu 14 år senare så är jag lyckligt omgift och mår jätte bra. Tiden efter skiljsmässan var helt underbart befriande!

  • Anonym (Neeej)

    Inte exakt samma sak men när jag var föräldraledig gjorde jag allt hemma min man höll på att starta upp sitt företag. Jag bad honom jobba mindre men det vägrade han men han sa att om du vill göra något konkret då får vi lösa det, då flyttar jag på mig. Fundera på vad du vill som dansen, byta jobb, jobba mer eller yoga. Ta mer plats!

  • Anonym (The Wife)

    Frågan är om det är ett luftslott jag jagar. Det kan jag ju inte med säkerhet veta riktigt än.

    Känner igen mig med att livet är sjukt tråkigt. Riktigt trist är det. Vad hände?

    Vi rör inte vid varandra särskilt mycket. Jag tar inga initivativ till en spontan kram även om det är typ det jag längtar efter mest. Att få kramas. Ligga och hålla om och bli omhållen. Hålla handen när man är ute. Få blickar. Men nä, inget, nada, niente. Absolut ingenting.

    Jag kan inte lägga all skuld på min man, eftersom vi är två. Jag tycker dock att jag påtalat att jag saknar vissa element i livet, i vår relation. Och han håller med. Tycker att jag har så rätt så...men varför händer då inget??

    Så då undrar jag om han verkligen älskar mig. Det var länge sedan någon av oss sa de där orden till varann. Förmågan har vi båda eftersom barnen får höra det varje dag från mig. Lite då o då från pappan sin.

    Jag vill att han ska reagera innan det är försent. För tiden rinner ut. Och jag vet om och om igen att det mest rättvisa hade varit att informera om spelreglerna. Att om ingen förändring i relationen sker innan sommaren börjar drar jag. Men jag känner ju honom. Han kommer slå bakut och känna sig pressad och inget kommer att hända. Inget alls.

    Nä, jag får nog ändra på mig. Ta plats. Köra mitt race och se om han hakar på eller vad fasen han gör. Han vet ju oxå att det här som är nu, kan driva mig rakt i armarna på en annan. Eller att han drivs i armarna på någon. Som finns där och ger honom uppskattning.

  • Anonym (En annan)

    Känner igen mig till vissa delar. Vi delar lite mer på hemmet och barnen än vad ni verkar göra men annars känenr jag igen mig. Vi har det SÅ tråkigt och jag har också påtalat att jag vill att vi går ut på date bara han och jag. Vi har sällan möjlighet till barnvakt och när vi väl har det och skulle kunna gå ut bara han och jag så vill han inte.

    Tyvärr är det nog som du skriver, män är lite tröga när det komemr till sådana här saker och man måste vara övertydlig med att man inte är nöjd.

    Jag har börjat ta hand om mig själv för att må bra; jag har gått ner mycket i vikt, köper nya kläder, piffar mig och mår så bra i det. Tyvärr får jag inte annat än pikar av min man, INTE uppskattning. Jag har börjat få uppskattning på annat håll och jag lovar, det är SÅ svårt att stå emot tyvärr.

    Just nu är min enda anledning till att stanna i detta våra barn. Jag vill INTE att mina barn ska behöva växa upp med skilda föräldrar men samtidigt vill jag ju inte att de ska växa upp i ett kärlekslöst och respektlöst förhållande.

    Som du hör, jag har inget vettigt att komma med men jag vill bara att du ska veta att du inte är ensam!

  • LaLola
    Anonym (En annan) skrev 2014-09-23 14:59:37 följande:

    Just nu är min enda anledning till att stanna i detta våra barn. Jag vill INTE att mina barn ska behöva växa upp med skilda föräldrar men samtidigt vill jag ju inte att de ska växa upp i ett kärlekslöst och respektlöst förhållande.


    Näe stanna inte för barnens skull....Man får vara mer ego än så o faktiskt önska sig kärlek o lycka som mamma/pappa.
Svar på tråden Äktenskapets vara eller inte vara. Hjälp mig.