• Anonym (Ena bilisten)

    Vem hade rätt i trafiken - bild

    Höger-regel eller inte?

    Hm... Tänkte lägga in en fin skiss här som jag ritat i word. Så att ni enkelt kunde se problematiken. Kan nån hjälpa mig hur jag gör det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-01 11:28
    Lugn lugn, jobbar på att få in bilden. vet inte om datorn bara är seg. Blir bara vitt när jag klickar på att infoga bil :) .

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-01 11:51
    Såja nu kom bilden på plats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-02 10:44
    Google maps-bilder finns nu i inlägg #55. Så blir det lite tydligare.

  • Svar på tråden Vem hade rätt i trafiken - bild
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Skelleftebo) skrev 2014-10-02 11:33:34 följande:

    Tyckte det var skellefteå, tänkte på den korsningen redan vid ritningen. :D det är väldigt luddigt där men min förskolelärare lärde mig att upphöjningen är en väjningsplikt, alltså ska bilen som kom från höger stanna. Jag övningskörde förbi där flera ggr. Men det är som fan det där, med alla dumma upphöjningar som byggts på sistone och folk kör lite som de vill.


    Har ni samma knäppa gatuplanering i Skellefteå då som vi i Piteå. Nästan ingen har koll på att dessa upphöjningar är något speciellt och att man har väjningsplikt. Här nedan bild från Piteå Googlemaps på Hamnplan Piteå. Tro det eller ej men den gula lastbilen har väjningsplikt mot den vita bilen om den vita bilen kör rakt fram! Visst ser man upphöjningen bra. Eller nähä, gör ni inte det!!!
  • Maria 164

    Det ser ju inte jätteupphöjt ut på foto, syns det ens i verkligheten alla dagar under en norrländsk vinter?

  • Anonym (Skelleftebo)

    Anonym (karl) det är ett norrlandsfenomen uppenbarligen. ;) centrum har fyllts med de här upphöjningarna så man får vara extremt försiktig med att köra där.

    Ser tyvärr ingen bild. :/

  • choklad

    Svaret hittar du i punkt 4 nedan, det är alltså den mörklila som har väjningsplikt mot den ljuslila då den bilen kör ut på vägen efter att ha korsat en cykelbana.

    Trafikförordningen 1998:1276,3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon


    21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.


    En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg ...


    1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,


    2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,


    3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller


    4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

  • Anonym (Kia)

    Betyder den där upphöjningen att det är en cykelöverfart, dvs en så kallad cykelpasdage, där? I så fall finns väl den där upphöjningen enbart för att fordon ska köra sakta där? Eller finns det ytterligare trafikregler som innebär att cykelpassagen/upphöjningen medför att det ska räknas som en utfart?

  • Anonym (Karl)
    Anonym (Skelleftebo) skrev 2014-10-02 12:21:02 följande:

    Anonym (karl) det är ett norrlandsfenomen uppenbarligen. ;) centrum har fyllts med de här upphöjningarna så man får vara extremt försiktig med att köra där.

    Ser tyvärr ingen bild. :/


    Men va f-n, den försvann! Syntes ju nyss. Provar igen då:
  • Anonym (Karl)


    Anonym (Karl) skrev 2014-10-02 12:41:07 följande:
    Men va f-n, den försvann! Syntes ju nyss. Provar igen då:
  • Anonym (maps.google.com)

    Av dina bilder att döma så skulle jag säga att det är högerregeln som gäller. Det där kan vara ett vanligt farthinder eller liknande, men det påverkar inte trafikreglerna. Det finns inga skyltar eller vägmarkeringar för den som kommer som mörklila bilen. På vintern, med snö och annat, så finns det inte en chans för en lila bil att "veta" att denna i så fall har väjningsplikt, så högerregeln gäller skulle jag säga.

  • Vokalissan
    Anonym (maps.google.com) skrev 2014-10-02 13:19:36 följande:

    Av dina bilder att döma så skulle jag säga att det är högerregeln som gäller. Det där kan vara ett vanligt farthinder eller liknande, men det påverkar inte trafikreglerna. Det finns inga skyltar eller vägmarkeringar för den som kommer som mörklila bilen. På vintern, med snö och annat, så finns det inte en chans för en lila bil att "veta" att denna i så fall har väjningsplikt, så högerregeln gäller skulle jag säga.


    Håller med! En cykelövergång markeras med vita märken i backen. Ett övergångsställe likaså.
Svar på tråden Vem hade rätt i trafiken - bild