• apelsinnen

    Flytta till Kristinehamn?

    Hej!

    Jag och min sambo ska ha barn i slutet av april 2015 och vi funderar på att flytta. Bor idag i natursköna Rättvik men vi vill flytta närmare släkten som bor i Värmland, Närke och Västmanland. Vi vill bo i en ganska liten, familjevänlig stad, i storleken 12-20 tusen invånare.  


    Funderar på att flytta till Kristinehamn och skulle gärna få höra lite hur det är att bo där. Hur är det med tryggheten, är skolorna bra, arbetstillfällen eller gäller det att pendla till Karlstad/Örebro? Händer det saker i staden, arrangeras det events och så vidare? Hur är folket? Hög/låg invandring? Bra och dåliga områden att bo i? Vill veta så mycket som möjligt Glad

    Vi har kollat på bostäder och bostadspriser och på just den punkten verkar det ju väldigt bra. Så Kristinehamnsbor - fördelar och nackdelar med att bo i Kristinehamn tack Glad Kom gärna förslag på andra städer om ni har sådana, sambon vill gärna att vi bor i närheten av Karlskoga då han i princip redan har ett jobb han kan tacka ja till när som helst.

  • Svar på tråden Flytta till Kristinehamn?
  • apelsinnen

    Det låter bra att det inte är värre än andra städer, för det finns ju överallt. Örebro har jag sett och läst mycket om och där verkar det inte kul alls. Hua!


    Kollade på en karta för att få en överblick var "problemområdena" ligger. Du kan alltså rekommendera Sandviken? Glad Jag måste fråga, ligger flyktingförläggningen kvar? Måste erkänna att jag blivit avskräckt för såna då vi fick vårt första stora (nåja, 40 platser) asylboende här och det har blivit mer oroligt sen dess. Män som ofredat både kvinnor och småbarn Rynkar på näsan Släktingar till mig i andra städer har vittnat om liknande "incidenter" så jag undviker helst att bo i sådana områden. Ja, såvida det inte finns sådana problem förstås.Glad

    Ska se om paddan är laddad så ska jag spendera resten av kvällen att googla Karlskoga nu då. Flört Tycker Värmland verkar vara ett trevligt landskap med trevligt folk.

  • Anonym (Nora)
    apelsinnen skrev 2015-03-02 00:47:50 följande:

    Hej! Länge sedan jag var inne här och vad glad jag blir att jag äntligen fått svar! Nej tyvärr har vi inte kommit iväg än, och just nu är det full fart med förberedelser inför bäbis ankomst =) Men vi har redan planerat att åka till Kristinehamn och Karlskoga i sommar för att "känna av" städerna. Förhoppningsvis blir det en flytt under senare delen av året, gärna till hösten om allt går som vi vill.

    Vad fick dig att flytta till Kristinehamn? Vore oerhört tacksam att få höra dina intryck av staden och folket, vad staden har att erbjuda etc Glad


    Jag skulle vilja tipsa dig om den underbara lilla trästaden Nora, som ligger cirka 3 mil utanför Örebro.

  • Pescetarian

    Forshaga är ju en annan liten stad i Värmland. Ligger cirka två mil från Karlstad. Även där är bostadspriserna väldigt bra. ;)

  • Anonym (karlskoga)
    apelsinnen skrev 2015-03-03 23:17:45 följande:

    Det låter bra att det inte är värre än andra städer, för det finns ju överallt. Örebro har jag sett och läst mycket om och där verkar det inte kul alls. Hua!

    Kollade på en karta för att få en överblick var "problemområdena" ligger. Du kan alltså rekommendera Sandviken?  Jag måste fråga, ligger flyktingförläggningen kvar? Måste erkänna att jag blivit avskräckt för såna då vi fick vårt första stora (nåja, 40 platser) asylboende här och det har blivit mer oroligt sen dess. Män som ofredat både kvinnor och småbarn  Släktingar till mig i andra städer har vittnat om liknande "incidenter" så jag undviker helst att bo i sådana områden. Ja, såvida det inte finns sådana problem förstås.

    Ska se om paddan är laddad så ska jag spendera resten av kvällen att googla Karlskoga nu då.  Tycker Värmland verkar vara ett trevligt landskap med trevligt folk.


    Absolut inte Sandviken :o

    Fint område absolut men de är slummen, mestadels knarkare och allmänt otryggt i min mening.

    Flyktingförläggning är dock borta så som jag vet om

    Det jag absolut skulle rekommendera är Karlberg mycket fin natur, nära till skogspartier och fotbollsplaner, tryggt och trevligt område för barn då det finns skolor och dagis nära.

    Det är en bit ifrån själva stan men tar allra max 30 minuter gångväg in.

    Bor själv i nedre skranta där de har varit mycket problem tidigare men lämnar själv dörren olåst om jag ska till affären så skulle säga att de verkar vara rätt lugnt här haha

    Folket uppfattar jag som det är en småstad och folk pratar inte hur som haver med andra men i affärer och restauranger är folk supertrevliga och hjälpsamma

    Finns även många mysiga restauranger och cafeer, ska ni hit på besök rekommendera jag er att äta middag på katrinedals krogen, toppen mat och toppen personal!

    Finns även badhus,teatrar och mycket som händer för barnen här.

    En familjevänlig stad skulle jag tycka! :)
  • Anonym (Kga)
    Anonym (karlskoga) skrev 2015-03-04 01:30:43 följande:
    Absolut inte Sandviken :o

    Fint område absolut men de är slummen, mestadels knarkare och allmänt otryggt i min mening.

    Flyktingförläggning är dock borta så som jag vet om

    Det jag absolut skulle rekommendera är Karlberg mycket fin natur, nära till skogspartier och fotbollsplaner, tryggt och trevligt område för barn då det finns skolor och dagis nära.

    Det är en bit ifrån själva stan men tar allra max 30 minuter gångväg in.

    Bor själv i nedre skranta där de har varit mycket problem tidigare men lämnar själv dörren olåst om jag ska till affären så skulle säga att de verkar vara rätt lugnt här haha

    Folket uppfattar jag som det är en småstad och folk pratar inte hur som haver med andra men i affärer och restauranger är folk supertrevliga och hjälpsamma

    Finns även många mysiga restauranger och cafeer, ska ni hit på besök rekommendera jag er att äta middag på katrinedals krogen, toppen mat och toppen personal!

    Finns även badhus,teatrar och mycket som händer för barnen här.

    En familjevänlig stad skulle jag tycka! :)
    Jag håller inte med dig om Sandviken. Det var slummen för ett antal år sedan och som jag sa så lever ryktet kvar. Enda vägen som är lite "slummig" är Vindarnas väg, billiga lägenheter med många ungdomar så är det stökigt så är det där. Flyktingförläggningen finns inte kvar. Men visst, jag håller med mig om att tex Karlberg nog är att föredra för barnfamiljer. Det är ett trevligt område, likaså Rävåsen. Karls-Åby anses väl som gräddhyllan ;) Husen där brukar vara lite dyrare i alla fall.

    Ang nedre Skranta - var det längesen det var oroligt där? Jag växte upp i nedre Skranta och jag märkte aldrig av några oroligheter alls.

    Till TS - det finns planer på att inrätta boende för flyktingar vid f.d Karlskoga Hotel, dvs ganska centralt. I nuläget hamnar de flesta flyktingarna på Skogsrundan och i Baggängen, så numera är det väl det som anses som "slummen."

    Aggerud är ett annat populärt område för barnfamiljer med närhet till skola och till motionsspår.

    Lite mer i utkanten ligger Bråten, även det med skola och närhet till natur.
  • Anonym (Kga)
    Anonym (Nora) skrev 2015-03-03 23:20:48 följande:
    Jag skulle vilja tipsa dig om den underbara lilla trästaden Nora, som ligger cirka 3 mil utanför Örebro.
    Underbar stad för utflykter! Väldigt mysig. Inte säker på att jag skulle vilja bo där dock ;) Men det är mest för att jag personligen tycker att det är lite för litet. Är man däremot ute efter något mindre så är Nora ett bra alternativ.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Kga) skrev 2015-03-04 10:46:42 följande:

    Underbar stad för utflykter! Väldigt mysig. Inte säker på att jag skulle vilja bo där dock ;) Men det är mest för att jag personligen tycker att det är lite för litet. Är man däremot ute efter något mindre så är Nora ett bra alternativ.


    Är du Trådstartaren?
  • Anonym (karlskoga)
    Anonym (Kga) skrev 2015-03-04 10:43:37 följande:

    Jag håller inte med dig om Sandviken. Det var slummen för ett antal år sedan och som jag sa så lever ryktet kvar. Enda vägen som är lite "slummig" är Vindarnas väg, billiga lägenheter med många ungdomar så är det stökigt så är det där. Flyktingförläggningen finns inte kvar. Men visst, jag håller med mig om att tex Karlberg nog är att föredra för barnfamiljer. Det är ett trevligt område, likaså Rävåsen. Karls-Åby anses väl som gräddhyllan ;) Husen där brukar vara lite dyrare i alla fall.

    Ang nedre Skranta - var det längesen det var oroligt där? Jag växte upp i nedre Skranta och jag märkte aldrig av några oroligheter alls.

    Till TS - det finns planer på att inrätta boende för flyktingar vid f.d Karlskoga Hotel, dvs ganska centralt. I nuläget hamnar de flesta flyktingarna på Skogsrundan och i Baggängen, så numera är det väl det som anses som "slummen."

    Aggerud är ett annat populärt område för barnfamiljer med närhet till skola och till motionsspår.

    Lite mer i utkanten ligger Bråten, även det med skola och närhet till natur.


    Kanske inte ska uttala mig för mycket negativt om sandviken, bor inte där själv men har en vännina som bor där ensam och jag har fått sova många nätter i sandviken då hon kännt sig otrygg för att de har varit mycket problem utifrån

    Nedre skranta kanske de inte kallas men vid lidl och de bor jag.. var bara något år sen polisen var här flera gånger och bevakade och ingrep och mycket invandrare, krossade rutor som inte lagas m.m

    Men jag tycker de är toppen, lugnt och skönt barn som leker själva i lekparken fina områden och relativt nära in till stan :)

    även bott i skogsrundan tyvärr haha men de gick verkligen inte att bo i det området alldels för mycket som händer, kände mig inte trygg i lägenheten
  • Anonym (Kga)
    Anonym (karlskoga) skrev 2015-03-04 12:42:00 följande:
    Kanske inte ska uttala mig för mycket negativt om sandviken, bor inte där själv men har en vännina som bor där ensam och jag har fått sova många nätter i sandviken då hon kännt sig otrygg för att de har varit mycket problem utifrån

    Nedre skranta kanske de inte kallas men vid lidl och de bor jag.. var bara något år sen polisen var här flera gånger och bevakade och ingrep och mycket invandrare, krossade rutor som inte lagas m.m

    Men jag tycker de är toppen, lugnt och skönt barn som leker själva i lekparken fina områden och relativt nära in till stan :)

    även bott i skogsrundan tyvärr haha men de gick verkligen inte att bo i det området alldels för mycket som händer, kände mig inte trygg i lägenheten
    Jag var väldigt emot Sandviken tills jag flyttade hit (drömlägenheten dök upp...) och hittills har jag varit positivt överraskad. Har vänner som bor några gator bort och de har upplevt mer stök, så det är nog väldigt olika. Där jag bor är det mest pensionärer ;)

    Okej, men det skulle jag nog räkna som Skrantahöjden (eller bara Skranta? Inte hundra på vad det kallas). Nedre Skranta börjar på andra sidan Karlskoga/Degerforsvägen, så har i alla fall jag lärt mig :)
  • apelsinnen

    Tack alla för värdefull info! Hjärta
    Det betyder så mycket att ha ett hum om vilka områden som är OK när man ska investera i ett boende (och framtid..) och flytta lång väg för detta. 

    Det kan säkert vara skillnad på kvartersnivå i Sandviken. Har själv bott i såna städer där folk har helt olika erfarenheter trots att de bor i samma stadsdel. Först tror de en inte men sen kommer de över och får se en annan sida, som kan vara både bra eller dålig. Jag kikade på kartan och tyckte det verkade mysigt att bo så nära stranden :) Det är ju sådan lyx på sommaren att ha nära till bad. Bästa sommarnöjet och gratis är det också!

    Det verkar som att alla är överens om att Karlberg är ett bra område? Jag skriver upp det för är det roadtrip så är det. Måste ju åka dit och kika :)


    Anonym (karlskoga) skrev 2015-03-04 01:30:43 följande:
    Absolut inte Sandviken :o

    Fint område absolut men de är slummen, mestadels knarkare och allmänt otryggt i min mening.

    Flyktingförläggning är dock borta så som jag vet om

    Det jag absolut skulle rekommendera är Karlberg mycket fin natur, nära till skogspartier och fotbollsplaner, tryggt och trevligt område för barn då det finns skolor och dagis nära.

    Det är en bit ifrån själva stan men tar allra max 30 minuter gångväg in.

    Bor själv i nedre skranta där de har varit mycket problem tidigare men lämnar själv dörren olåst om jag ska till affären så skulle säga att de verkar vara rätt lugnt här haha

    Folket uppfattar jag som det är en småstad och folk pratar inte hur som haver med andra men i affärer och restauranger är folk supertrevliga och hjälpsamma

    Finns även många mysiga restauranger och cafeer, ska ni hit på besök rekommendera jag er att äta middag på katrinedals krogen, toppen mat och toppen personal!

    Finns även badhus,teatrar och mycket som händer för barnen här.

    En familjevänlig stad skulle jag tycka! :)


    Katrinedalskrogen ska jag lägga på minnet tills i sommar, tack :)


     


    Pescetarian skrev 2015-03-03 23:39:49 följande:

    Forshaga är ju en annan liten stad i Värmland. Ligger cirka två mil från Karlstad. Även där är bostadspriserna väldigt bra. ;)


    Oh aldrig hört talas om staden ens. Ska kika upp info, tack för tips!


    Anonym (Nora) skrev 2015-03-03 23:20:48 följande:
    Jag skulle vilja tipsa dig om den underbara lilla trästaden Nora, som ligger cirka 3 mil utanför Örebro.


    Ska kika upp info om Nora, tack för tips :)

Svar på tråden Flytta till Kristinehamn?