• Anonym (?)

    Apoteket vägrade att sälja till mig!

    Har haft problem med mitt underliv ett tag. Gick och fick det undersökt av min barnmorska och on sa att jag förmodligen bara är torr och skulle smörja med mjukgörande. Typ olivolja ett tag. Gick problemen inte över så skulle jag köpa svampmedel på apoteket och behandla med. Hon kunde nämligen inte avgöra om det var svamp som orsakade torrheten. 

    Nu har det gått två veckor och jag blir tokig så jag gick till apoteket. Väl där frågade och och förväntade mig att få hjälp att kunna köpa ett svampmedel. Döm om min förvåning när hon i kassan sa att jag inte får köpa om jag inte fått det konstaterat av läkare. Försökte förklara vad min bm sagt och att jag verkligen behövde medlet. Men nej, hon vägrade sälja och jag fick gå därifrån tomhänt. 

    Får hon göra så? Jag måste ju ha medlet och min bm sa att jag skulle köpa.. Vad ska jag göra nu? Fråga bm om hon kan skicka ett "intyg" till apoteket? Känns ju helt absurt detta.. 

  • Svar på tråden Apoteket vägrade att sälja till mig!
  • Fjärilslarv

    Gå till ett annat apotek.
    tänk på att upprepade behandlingar med canesten och pevaryl kan ge problem med slemhinnorna i muffen.

  • Fjärilslarv
    Anonym (inte längre) skrev 2014-10-15 15:09:56 följande:

    Nej, diflucan är inte receptbelagt längre, inte de minsta förpackningarna. Tror att det släpptes för runt ett halvår sedan.
    sant med de kostar ju skjortan om man köper dem icke- receptbelagt. betala 180kr nej tack när jag kan betala runt 50kr om ens det.
  • Anonym (?)
    Ballongmutt skrev 2014-10-15 18:58:38 följande:
    Nuförtiden är alla apotek privata och jag tror faktiskt inte att de vägrar sälja något till en kund. De är gamar efter att få sälja på sina kunder.
    Detta var Apoteket AB (tror jag det heter) alltså "urapoteket". 
    Maken åkte på ett annat idag, Cura, och där var dom väldigt tillmötesgående.
  • 6skabli7

    Funkar inte det så är Daktar ok också, det är egentligen svampmedel för fotsvamp, men fungerar (och rekommenderas), lika ofta på vaginal svamp även när man är gravid. Finns vid "händer och fötter" hyllan.

  • Anonym (K)
    Fjärilslarv skrev 2014-10-15 19:24:18 följande:

    sant med de kostar ju skjortan om man köper dem icke- receptbelagt. betala 180kr nej tack när jag kan betala runt 50kr om ens det.


    Det kostar att gå till gynekolog också för att få recept!
  • Anonym (Linn)
    Anonym (?) skrev 2014-10-15 14:30:52 följande:

    Har haft problem med mitt underliv ett tag. Gick och fick det undersökt av min barnmorska och on sa att jag förmodligen bara är torr och skulle smörja med mjukgörande. Typ olivolja ett tag. Gick problemen inte över så skulle jag köpa svampmedel på apoteket och behandla med. Hon kunde nämligen inte avgöra om det var svamp som orsakade torrheten. 

    Nu har det gått två veckor och jag blir tokig så jag gick till apoteket. Väl där frågade och och förväntade mig att få hjälp att kunna köpa ett svampmedel. Döm om min förvåning när hon i kassan sa att jag inte får köpa om jag inte fått det konstaterat av läkare. Försökte förklara vad min bm sagt och att jag verkligen behövde medlet. Men nej, hon vägrade sälja och jag fick gå därifrån tomhänt. 

    Får hon göra så? Jag måste ju ha medlet och min bm sa att jag skulle köpa.. Vad ska jag göra nu? Fråga bm om hon kan skicka ett "intyg" till apoteket? Känns ju helt absurt detta.. 


    Märkligt, men de kan vara lite obstinata ibland. Har hört att de ifrågasatt folk om de inte ammar när de köpt flaska eller ersättning, något som de verkligen inte har med att göra.

    Hur som helst så är det lätt att lösa genom att bara gå o handla på ett annat apotek, eller beställ från Apotea eller Apoteket på nätet.
  • Anonym (Linn)

    Här ser du Apoteas olika produkter mot svamp:
    www.apotea.se/svampinfektion
    Under respektive produkt kan du läsa beskrivning och under fliken "dosering & användning" så ser du vad som gäller under graviditet. Vill du ha ytterligare råd så maila dem o fråga eller ring din barnmorska och hör vilken sort hon rekommenderar.

  • Anonym (apo)

    De är bra skumma på apoteket. Det var en gång en kärring som vägrade sälja nikotintuggummi till mig bara för att jag var uppenbarligen gravid. Höll en lång föreläsning för henne om nikotinersättning (i små doser) vs återfall i drogmissbruk samt att hon inte skulle lägga sin näsa i blöt. Fick till slut med mig de där jävla nikotintuggummina men var superledsen.

  • Anonym (apo)

    De är bra skumma på apoteket. Det var en gång en kärring som vägrade sälja nikotintuggummi till mig bara för att jag var uppenbarligen gravid. Höll en lång föreläsning för henne om nikotinersättning (i små doser) vs återfall i drogmissbruk samt att hon inte skulle lägga sin näsa i blöt. Fick till slut med mig de där jävla nikotintuggummina men var superledsen.

Svar på tråden Apoteket vägrade att sälja till mig!