• Anonym (?)

    Apoteket vägrade att sälja till mig!

    Har haft problem med mitt underliv ett tag. Gick och fick det undersökt av min barnmorska och on sa att jag förmodligen bara är torr och skulle smörja med mjukgörande. Typ olivolja ett tag. Gick problemen inte över så skulle jag köpa svampmedel på apoteket och behandla med. Hon kunde nämligen inte avgöra om det var svamp som orsakade torrheten. 

    Nu har det gått två veckor och jag blir tokig så jag gick till apoteket. Väl där frågade och och förväntade mig att få hjälp att kunna köpa ett svampmedel. Döm om min förvåning när hon i kassan sa att jag inte får köpa om jag inte fått det konstaterat av läkare. Försökte förklara vad min bm sagt och att jag verkligen behövde medlet. Men nej, hon vägrade sälja och jag fick gå därifrån tomhänt. 

    Får hon göra så? Jag måste ju ha medlet och min bm sa att jag skulle köpa.. Vad ska jag göra nu? Fråga bm om hon kan skicka ett "intyg" till apoteket? Känns ju helt absurt detta.. 

  • Svar på tråden Apoteket vägrade att sälja till mig!
  • Anonym (?)

    Vad ska man ha för svampmedel då? För det var det hon på Apoteket frågade mig, vad läkaren rekommenderat. Då svarade jag som det var, att jag inte visste då bm sagt åt mig att prova då hon själv var osäker. 

    Så om jag går till ett annat Apotek och får samma fråga - vad jag blivit rekommenderad, så vet jag ju inte vad jag ska svara. 

    Har aldrig haft svamp och är dessutom gravid.. 

  • Anonym (?)
    Anonym (josie) skrev 2014-10-15 14:41:07 följande:
    Låter helskumt. Såvida du inte är under 18 kan de inte neka dig att köpa receptfria läkemedel...
    Jag hade ringt upp berört apotek och bett att få prata med en ansvarig där.
    Nej jag är en bra bit över 18 så kände mig riktigt korkad där inne.. 
    Anonym (Liv) skrev 2014-10-15 14:43:06 följande:
    Det kanske är lättare om du går till en gynekolog som kan skriva ett recept?
    Det är kruxet, vi har inga gynekologer här. Då får jag åka till grannstaden och först måste jag ha en bokad tid. Ringde 1177 igår för rådgivning om hur tusan jag skulle bete mig och dom sa att jag skulle ringa hälsocentralen och be en allmänläkare titta på mig. Skulle få komma in på fredag nästa vecka. Innan dess har jag dött av sveda och klåda. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Svamp eller annat?) skrev 2014-10-15 14:56:42 följande:

    Har du svamp kliar det och du är röd. Du har vita klumpiga flytningar, som keso. Det går inte att missta.


     


    Gå och köp Canesten vagetorium + kräm (säljs i ett paket) och använd. Canesten är effektivt och svider inte som Pevaryl.


    Det är bara att plocka fram det och gå till kassan. Har handlat det ett flertal gånger då jag haft svamp.


    Det började med klåda och rodnad men inga flytningar. Det var detta som gjorde att bm trodde att jag bara var torr men hon påpekade också att ALLA måste inte ha dessa flytningar så jag skulle prova behandla mot svamp om det inte gick över. 
    Jag har ingen aning om vad det kan vara, har aldrig någonsin haft problem med underlivet förr, inte ens en uvi.. 

    Skickade iväg maken nu efter jobbet och ska se vad han kommer hem med. Sa till honom att fråga ordentligt på apoteket och säga att jag fått ordination från bm om att köpa svampmedel, dock inte vilket.. 
  • Anonym (?)

    Maken kom hem med Canesten som dom rekommenderade på apoteket. Nu hoppas vi att det hjälper! 

    Tack för svar allihopa :)

  • Anonym (?)
    Ballongmutt skrev 2014-10-15 18:58:38 följande:
    Nuförtiden är alla apotek privata och jag tror faktiskt inte att de vägrar sälja något till en kund. De är gamar efter att få sälja på sina kunder.
    Detta var Apoteket AB (tror jag det heter) alltså "urapoteket". 
    Maken åkte på ett annat idag, Cura, och där var dom väldigt tillmötesgående.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2014-10-16 22:03:08 följande:
    Sedan behöver man ju inte berätta för apoteksteknikern i affären vad man ska köpa. Finns det framme, och de springer fram och våldtar en med "Vill du ha hjälp med något?" så fort man kommer in så tackar man bara nej och tar det man ska ha, och går vidare till kassan.
    Fast när man inte vet själv vad man ska ha eller vad man kan använda så är det ju bra att fråga känner jag.. Jag hade ingen aning då jag aldrig haft svamp förr och kunde aldrig tro att personalen skulle neka mig att köpa det jag uppenbarligen behövde. 

    Men ja, nu är ju "problemet" löst och Canesten verkar göra susen! Har inte minsta besvär längre men måste göra klart kuren som jag förstått det ändå :)
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2014-10-17 01:36:13 följande:
    Bara för att en åkomma/sjukdom/infektion har receptfria botemedel innebär inte det att man bör ställa diagnosen själv.
    Det är på sin plats att ha i åtanke vad det kan innebära att göra en medicinsk behandling mot en infektion, om det är så att man inte har den infektionen behandlingen avser.
    Absolut är det så men när inte min bm kunde fastslå vad det var utan sa att jag skulle prova mig fram med först olivolja och sen svampmedel om det inte fungerade med olivolja så gör jag som hon säger. 
    Har svårt att tro att min bm vill mig och mitt barn något ont genom att lura på mig svampmedicin. 

    Och ja, jag hade kunnat gått till en annan men första tiden jag kunde få var som sagt nästa fredag. Och så illa som jag mådde av att bli skinnflådd och sönderskavd så ville jag inte vänta utan jag gick på bms råd. Alltså först olivolja och sen prova svampmedel. Det fungerade ju uppenbarligen. 
Svar på tråden Apoteket vägrade att sälja till mig!