• amorella86

    Hur mycket får tjejer bestämma?

    Hur mycket är det rimligt att tjejen brukar få bestämma själv när hon lever i ett äktenskap?

    Jag är en 28-årig tjej som har varit gift i 6 år och får inte bestämma så mycket själv. Jag får t.ex inte välja vilka kläder jag ska ha, utan min man lägger alltid fram det som jag ska sätta på mig.

    Jag har alltid varit hårt hållen hemifrån under min uppväxt, och blivit uppfostrad med att lyda och göra som jag blir tillsagd. Så för mig är det naturligt att någon annan bestämmer. Men jag undrar ändå ibland hur mycket en tjej brukar få bestämma själv när hon är gift.

    Är det vanligt att gifta tjejer får sköta sin ekonomi själva? För jag får inte göra det.

    Om jag kommer med invändningar någon gång, så säger min man att jag ska lyda och göra som jag blir tillsagd, eftersom det är hans ansvar att ta hand om familjen och att jag måste rätta mig efter det.

    Förlåt om jag kanske ställer dumma frågor, men jag vill veta hur det fungerar för andra tjejer, och vad man måste rätta sig efter när man är gift. Det här är ju ganska personliga saker, så jag vill inte prata med mina arbetskamrater eller vänninnor och fråga dem om hur mycket de får bestämma själva. Men jag känner att jag måste få veta...

  • Svar på tråden Hur mycket får tjejer bestämma?
  • Anonym (???)

    TS, kommer du från en annan kultur eftersom du tror att det du beskriver är normalt?

    I ett sunt förhållande har båda lika mycket makt och inflytande. Ibland har man olika ansvarsområden, men att inte få bestämma över sin ekonomi själv eller vad man ska ha på sig, är absurt. Det är beklagligt om dina föräldrar uppfostrade dig till dörrmatta TS, men bara du kan bryta det mönstret nu, om du vill.

    Riktiga män har inga problem med självständiga kvinnor, bara losers måste vara överhuvud.

  • Anonym (Cv)

    I vårt moderna Sverige har mannen och kvinnan lika mycket att säga till om. Det du beskriver är helt fel i och inget någon vettig människa skulle gå med på. Jag kan förstå att om man kommer från en patriarkal kultur så kanske man tror att det ska vara så här, men glöm det! I dagens Sverige är det bara svaga och korkade män som vill bestämma över sina fruar, starka, framgångsrika och manliga män vill dela livet jämlikt med sin livspartner.

  • Anonym (Cv)
    Anonym (Helt rätt!) skrev 2014-10-21 03:25:56 följande:

    Du lever i ett idealiskt förhållande i mina ögon. Tyvärr lever vi i ett feministiskt samhälle idag där kvinnan tillåts ta allt mer utrymme på mannens bekostnad. Var glad över att du lever i ett normalt traditionellt förhållande där mannen får vara överhuvudet, det är få kvinnor förunnat idag i Sverige. Gör bara som din man säger åt dig, så kommer det att gå bra för dig i livet


    Tyvärr för dig så har alla människor samma värde och rättigheter. Det är bara svaga människor som har behov att styra över andra, och ännu svagare som vill bli styrda. Det har inget med kön att göra, alla människor har rätt att leva fritt!
  • Anonym (tokan)

    Jag är kvinna gift och skulle aldrig aseptera att min man sa åt mig hur jag skall klä mig . Har eget förstånd hur man klär sig . Inte klä upp sig eller ner sig , man klär sig efter vad man gör och det kan jag avgöra . Men vi har ett krav inga foppatofflor och enfärjade strumpor till byxor . Svarta till långbyxor och vita låga till shorts . Utöver det klär jag mig som jag vil.

  • Anonym (???)

    Sen är stor skillnad på att uppfostras till att vara artig, och att uppfostras till att alltid göra som man blir tillsagd.

    Även män bör uppfostras till artighet och vi måste alla följa samhällets regler eller göra som vi blir tillsagda ibland. Det är inte detsamma som att ALLTID lyda eller låta någon annan bestämma allt. Lyder du dina vänner också Ts? Hur är det med arbetskamrater?

  • Anonym (???)

    När det gäller klädsel får man ju också använda sitt sunda förnuft. De flesta skulle inte vilja att deras partner klädde sig hur som helst, men varför skulle partnern ha bättre omdöme än man själv? Och varför skulle partnern ha rätt att bestämma om man ska ha blå strumpor eller röda? Eller om man ska ha jeans eller kjol på sig?

  • forfucksake
    Anonym (???) skrev 2014-10-21 06:50:50 följande:

    När det gäller klädsel får man ju också använda sitt sunda förnuft. De flesta skulle inte vilja att deras partner klädde sig hur som helst, men varför skulle partnern ha bättre omdöme än man själv? Och varför skulle partnern ha rätt att bestämma om man ska ha blå strumpor eller röda? Eller om man ska ha jeans eller kjol på sig?


    Precis, min sambo vet att jag inte skulle gå ut halvnaken eller till anställningsintervjun slafsigt klädd. Så varför skulle han bestämma EXAKT vad jag ska ha på mig? Eller har TS så dåligt omdöme att hon inte kan välja lämpliga kläder själv?
  • Anonym (Helt rätt!)
    Anonym (Cv) skrev 2014-10-21 06:37:52 följande:
    Tyvärr för dig så har alla människor samma värde och rättigheter. Det är bara svaga människor som har behov att styra över andra, och ännu svagare som vill bli styrda. Det har inget med kön att göra, alla människor har rätt att leva fritt!
    Men nu är det ju så att vi är födda till antingen män eller kvinnor och naturen har gett oss olika egenskaper och utseenden för att vi har olika roller. Ingen har rätt att klanka ner på kvinnor som föredrar att leva i mer traditionella förhållanden. Det är inte upp till rabiata feminister att bestämma hur andra kvinnor ska eller bör leva. Tyvärr så försöker feminismen få det till något normativt att allting ska vara precis lika för kvinnor och män. I stora delar av världen är det i inte så och det får vi lära oss leva med. För att dra en passande metafor: Det går inte att stoppa fyrkantiga klotsar i trekantiga hål. Dessutom är det onaturligt och fel att bekämpa det som är skapat av naturen!

  • Anonym (Inte normalt)

    Alltså detta låter absurt, inte att han vill göra så men att TS lyder... TS är du uppväxt i en annan kultur eller är du väldigt religiös typ frikyrkare? Tänker att det kanske är vanligare inom dessa kulturer. I "vanliga" Sverige är det nog inte så vanlig att leva så du beskriver. Jag levde men en man som helt tog kontroll över ekonomin och tog alla stora beslut osv. Men det gick åt helvete, dels för att han inte alltid tog så bra beslut för min del, och så var han extremt självisk i allmänhet. Jag fick aldrig pengar och när han sa att jag skulle föda fler barn istället för att plugga brast det för mig och jag lämnade honom. Bästa beslutet jag någonsin tagit. Nu lever jag mitt eget liv och gör som JAG vill, har en sambo som lever på samma villkor och är jättelycklig. Självklart har han åsikter om hur jag ser ut osv men i slutändan är det MITT beslut. 

    Kram TS. 

  • sextiotalist
    Anonym (Helt rätt!) skrev 2014-10-21 07:17:32 följande:
    Men nu är det ju så att vi är födda till antingen män eller kvinnor och naturen har gett oss olika egenskaper och utseenden för att vi har olika roller. Ingen har rätt att klanka ner på kvinnor som föredrar att leva i mer traditionella förhållanden. Det är inte upp till rabiata feminister att bestämma hur andra kvinnor ska eller bör leva. Tyvärr så försöker feminismen få det till något normativt att allting ska vara precis lika för kvinnor och män. I stora delar av världen är det i inte så och det får vi lära oss leva med. För att dra en passande metafor: Det går inte att stoppa fyrkantiga klotsar i trekantiga hål. Dessutom är det onaturligt och fel att bekämpa det som är skapat av naturen!

    Men nu var det så att ts inte verkade vilja leva på så vis, eftersom hon ställde frågan. Så visst, om det är frivilligt, så helt OK.
    Jag är kvinna, och har sedan barnsben alltid velat bestämma över mig själv, så jag är skapt så.
    Män är inte av naturen bestämmande, kvinnor är inte av naturen undergivna. Det finns dominanta kvinnor och det finns män som är undergivna.

    De flesta flockdjuren är matriarkatiska.
    Och jag är ganska säker på att så är det hos människan också
Svar på tråden Hur mycket får tjejer bestämma?