• Penida

    Är alla par ute och gör något speciellt när de är barnfria?

    Jag är smått nyfiken.
    På lördag är vi barnfria över natten, det blir väl ungefär ett dygn totalt som barnen spenderar med sin mormor och morfar. De är lyckliga, räknar ner dagarna. De sover över en natt varannan månad där.
    Jag pratade med en väninna idag och nämnde detta och hennes svar var "men då borde ni ta in på hotell eller nåt" varpå jag sa "nej, vi ska bara vara hemma" och hon svarade med att det lät jättetråkigt, att när man är barnfri bör man "passa på" att göra allt man annars inte kan göra.
    Vi tänkte som sagt vara hemma, beställa hem mat, köpa gott rödvin och lite champagne och ta dagen som den kommer. Funderar på att ha seriemaraton, ta ett bad mellan, gå en promenad..
    Jag struntar i vad min väninna tycker här men undrar hur andra tänker kring detta, är det för er viktigt att göra något absolut utöver det vanliga om ni är barnfria?


    Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Är alla par ute och gör något speciellt när de är barnfria?
  • gbgumman
    cloudberry79 skrev 2014-10-30 14:37:33 följande:

    Jo, men inte av eget val. Jag skulle gärna vara hemma, titta film, gå och lägga mig tidigt och sova hela natten oavbrutet smile1.gif För att vi ska få barnvakt krävs att vi i princip kan visa upp biljetter och avresedatum... Varken mina eller hans föräldrar är sugna på att vara barnvakt mer än nöden kräver, oftast bara för att vi har jobbgrejer som krockar.


    Just NO.
    Så har vi det också. Bara jobb och bröllop ställer de upp på. De senaste åren har dock mamma haft dem på lov för att hon vill att de ska slippa vara ensamma så mycket eller på fritids/klubb. Vi vuxna jobbar även vissa lov. Så det är väl jobb det med. Men mamma och pappa bor ibland 50 mil bort och då får ungarna flyga dit en vecka. Därför har vi börjat bli barnfria ibland.
  • Liten till

    Vi köper oftast riktigt god mat som vi (jag) lagar och äter i lugn och ro med tända ljus, ibland framför tvn. Sen ligger i soffan och bara är, kollar på serier alldeles för sent. Sen har vi urmysigt på morgonen. Är man kan ligga kvar i sängen hur länge man vill

    Eller så går vi på ishockey, och passar på att stå på ståläktaren, inget man kan göra med barn

  • Stårschan
    Fru Sveden skrev 2014-10-30 15:59:32 följande:

    Vi gör sällan speciella saker så som du beskriver. Vi är dock sällan barnförvaring. Senaste gången vi var barnförvaring mer än 1-2 timmar renoverade vi om ett rum. ;)


    "Vara barnförvaring"? Hur är man då?
  • Penida

    Tack för era svar! Kul att läsa.
    Jag känner väl helt enkelt i att jag skiter i vad vi gör bara vi är tillsammans. Det vi båda kan sakna ibland är när vi bara var och tog dagen som den kom och det är just det vi kommer göra imorgon och det känns jättebra.


    Avskyr CIO-metoder
  • Fru Sveden
    Stårschan skrev 2014-10-30 16:59:48 följande:

    "Vara barnförvaring"? Hur är man då?


    Haha jäkla telefon barnfria skulle det ju vara ;)
  • Theorese

    Vi brukar också njuta av att bara vara hemma, äta gott, läsa böcker i lugn och ro, träna, titta på film, mycket skönt de få gånger det händer!

  • Dixie

    Vi har bara barnvakt när vi ska göra något, tex fest, bröllop etc - så ja, vi gör alltid något speciellt, men om man regelbundet har barnvakt behöver man ju inte alltid hitta på saker bara för att barnen inte är hemma!

  • Natulcien

    Nu har vi bara varit barnfria tre gånger sen sonen föddes för fyra år sen. Och de tre gångerna har vi gjort "något speciellt" eftersom det är p.g.a. detta "speciella" som vi har haft barnvakt. Det har varit stora fester och bröllop.

    Men när sonen blir så stor att han själv börjar efterfråga att sova borta så kommer vi säkert inte att planera in "speciella saker" varje gång, utan bara vara hemma och ha det skönt också. Alla gör ju som de känner för.

  • Natulcien
    Penida skrev 2014-10-30 00:16:17 följande:

    Säkert jätteprovocerade här men jag känner inte att vi måste göra en massa saker själva utanför huset för att underhålla vårt förhållande, har aldrig känt så. Det kan vara trevligt ibland men inte mer.


    Mig provocerar du inte, för vi är likadana. Flört
    Vi har ett bra förhållande och klarar oss fint med den barnfria tid vi får när sonen har somnat på kvällarna. Vi behöver inte skaffa barnvakt  och göra extravaganta saker för att "underhålla vårt förhållande".
  • Baktakt

    Det är olika. Ibland går vi ut var för sig (eller en av oss) med vänner, ibland går vi ut ihop. Någon gång har vi åkt iväg och bott på pensionat/hotell och ibland har vi varit hemma och fixat med hus/trädgård. Vi sover länge, äter sen frukost, läser HELA tidningen, unnar oss en middag i lugn och ro etc. Det är olika från gång till gång.

  • Solen11

    Eftersom vi spenderar mycket tid hemma nu sen vi fick barn (1 år o 3 år) så uppskattar vi att gå ut och äta, ta ett glas vin på en trång bar, bo på hotell och bada badkar (som vi inte har hemma). Superskönt att någon annan lagar maten och vi få se lite annan miljö.
    Sen är det ju såklart inte miljön och upplägget som gör att vi ''vårdar vårt förhållande'' utan att bara få hänga med varandra.
    Sen uppskattar jag restaurangliv, klä upp mig, vin på stan en lördagseftermiddag osv. Men så bor vi i sthlm med det utbud som finns och vill ta vara på.

  • Studentpappa

    Hotell bor jag på i jobbet fler ggr per månad, det känns lyxigare att sova hemma. Vi har dock barnvakt ganska ofta då vi har nära till våra föräldrar och dottern älskar att vara med allihopa. Så nej vi gör sällan något speciellt när vi har barnvakt. Jag brukar se till att snickra på huset eller så storstädar vi eller något som det finns behov av. 


    If you wanna get fit, get crossfit.
  • cloudberry79
    Studentpappa skrev 2014-11-02 21:32:20 följande:

    Hotell bor jag på i jobbet fler ggr per månad, det känns lyxigare att sova hemma. Vi har dock barnvakt ganska ofta då vi har nära till våra föräldrar och dottern älskar att vara med allihopa. Så nej vi gör sällan något speciellt när vi har barnvakt. Jag brukar se till att snickra på huset eller så storstädar vi eller något som det finns behov av. 


    Jag håller med där, jag sover ofta på hotell i jobbet, så drömmen vore att få sova hemma i min egen säng, sova så länge jag vill och bara VARA hemma! Då utan att behöva kräla upp i ottan efter att ha blivit masserad av dotterns fötter hela natten för att sedan stå ut med Disney junior i en timme innan man orkar kliva ut i köket och göra frukost... Våra barn älskar att vara hos sina mor- och farföräldrar, men de sistnämnda skulle aldrig få för sig att ställa upp om det inte var något superspeciellt vi ska på, tex bröllop eller så.
    Just NO.
Svar på tråden Är alla par ute och gör något speciellt när de är barnfria?