• roadstories

    Fertilitetsutredning 2014/2015

    En tråd för oss som startat, genomgått, ska starta eller funderar på att starta en fertilitetsutredning.

    Här kan vi dela med oss av våra tankar, känslor, erfarenheter och förhoppningsvis våra plus. :)

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015
  • roadstories
    smiley85girl skrev 2014-12-18 18:04:33 följande:

    jag ringde fertilitetsmottagningen i dag och väntar på att barnmorskan där ska ringa upp mig senast måndag sa dem :)


    Hur har det gått? Har du fått någon tid? :)
  • joss82

    Hej, jag hoppar gärna in här! Känner att jag inte alls passar in i de vanliga BIM-trådarna längre och blir bara deppig när jag ser att de flesta är på 1:a eller 2:a eller 3:e försöket...
    Vi har försökt sedan mars och har under hösten gjort lite olika utredningar. Jag har oregelbunden mens, 32-40 dagar. Får dock utslag på äl-test varje månad och mens ca 14 dagare efter det. Jag har fått lämna blodprov, gyn har gjort VUL och nu före jul lämnade sambon spermaprov. Det enda som hittills verkar galet är att jag får låga progesteronvärden, alltså troligtvis ingen ägglossning. Äggstockarna ser fina ut på VUL, jag har ingen PCO. Men ändå ingen ägglossning tydligen? Har tagit en enkelkur Pergotime, men fick inte ägglossning för det. Har nu tagit en dubbelkur och får svar på det blodprovet i morgon. Räknar med att det är negativt =(. Känner mig allmänt uppgiven. 
    Skönt att hitta lite andra i samma sits! Hoppas så himla mycket på en bebis eller åtminstone en graviditet 2015, men just nu tror jag ingenting kommer funka.

  • roadstories
    joss82 skrev 2014-12-29 22:49:17 följande:

    Hej, jag hoppar gärna in här! Känner att jag inte alls passar in i de vanliga BIM-trådarna längre och blir bara deppig när jag ser att de flesta är på 1:a eller 2:a eller 3:e försöket...

    Vi har försökt sedan mars och har under hösten gjort lite olika utredningar. Jag har oregelbunden mens, 32-40 dagar. Får dock utslag på äl-test varje månad och mens ca 14 dagare efter det. Jag har fått lämna blodprov, gyn har gjort VUL och nu före jul lämnade sambon spermaprov. Det enda som hittills verkar galet är att jag får låga progesteronvärden, alltså troligtvis ingen ägglossning. Äggstockarna ser fina ut på VUL, jag har ingen PCO. Men ändå ingen ägglossning tydligen? Har tagit en enkelkur Pergotime, men fick inte ägglossning för det. Har nu tagit en dubbelkur och får svar på det blodprovet i morgon. Räknar med att det är negativt =(. Känner mig allmänt uppgiven. 

    Skönt att hitta lite andra i samma sits! Hoppas så himla mycket på en bebis eller åtminstone en graviditet 2015, men just nu tror jag ingenting kommer funka.


    Hej och välkommen!

    Jag känner lite samma om BIM-trådarna. Alla är så hoppfulla medan man själv bara inväntar bim för att se om mensen kommer då eller om den är sen.

    Vad visade blodprovet?

    Vi kommer få våra bebisar vi med, det tar bara lite längre tid. Och när vi väl får dem kommer vi vara glada att det gjorde det, för då kommer vi förstå att det var just det barnet vi väntade på.
  • joss82
    roadstories skrev 2014-12-31 10:53:37 följande:
    Hej och välkommen!

    Jag känner lite samma om BIM-trådarna. Alla är så hoppfulla medan man själv bara inväntar bim för att se om mensen kommer då eller om den är sen.

    Vad visade blodprovet?

    Vi kommer få våra bebisar vi med, det tar bara lite längre tid. Och när vi väl får dem kommer vi vara glada att det gjorde det, för då kommer vi förstå att det var just det barnet vi väntade på.
    Fint sagt! Blodprovet var ganska positivt, jag låg precis på gränsvärdet (25) för vad de brukar räkna som sannolik ägglossning. Glad för det! Nu håller vi tummarna för att det blev en bebis också :)! Hur går det för dig?
  • joss82

    Ser ju att du skrivit ovanför, roadstories. Har du fått mens på primolut? Tagit pergo än?

  • roadstories
    joss82 skrev 2014-12-31 11:37:34 följande:

    Ser ju att du skrivit ovanför, roadstories. Har du fått mens på primolut? Tagit pergo än?


    Men åh vad härligt! Jag håller tummarna jag med!

    Jag tar sista tabletten av Primolut på fredag kväll så jag har inte börjat med Pergotime än. Ska bli så skönt, för jag har mått jättedåligt av Primolut. Så nästa vecka ska jag börja med pergotime, längtar massor!
  • roadstories

    Hej tjejer!

    Idag började jag med min första pergotime-kur, men jag känner mig inte så hoppfull som jag trodde att jag skulle göra. Det känns liksom för avlägset att det skulle kunna hända för oss

    Hur går det för er? Hur ligger ni till?

  • joss82
    roadstories skrev 2015-01-06 16:09:21 följande:

    Hej tjejer!

    Idag började jag med min första pergotime-kur, men jag känner mig inte så hoppfull som jag trodde att jag skulle göra. Det känns liksom för avlägset att det skulle kunna hända för oss

    Hur går det för er? Hur ligger ni till?


    Jag fick min mens igår, kändes ledsamt. Hade lite extra förhoppningar den här gången eftersom jag fick bekräftat ägglossning med blodprov. Men icke :(. Nu tar vi uppehåll från allt en månad och inväntar återbesök hos gyn 2/2.
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-01-06 16:49:24 följande:

    Jag fick min mens igår, kändes ledsamt. Hade lite extra förhoppningar den här gången eftersom jag fick bekräftat ägglossning med blodprov. Men icke :(. Nu tar vi uppehåll från allt en månad och inväntar återbesök hos gyn 2/2.


    Åh nej va tråkigt!! :( förstår att det känns extra tungt när du haft förhoppningar då du haft äl.

    Tar ni uppehåll från att försöka eller uppehåll från pergotime?
  • joss82
    roadstories skrev 2015-01-06 17:14:51 följande:
    Åh nej va tråkigt!! :( förstår att det känns extra tungt när du haft förhoppningar då du haft äl.

    Tar ni uppehåll från att försöka eller uppehåll från pergotime?
    Uppehåll från pergotime. Men eftersom jag inte verkar ha ägglossning utan pergo blir det ju typ uppehåll från försök också...
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015