• Anonym (Jenny83)

    Sjukersättning, har fått höra att det är jättesvårt att bli beviljad och extra svårt för jag är ganska ung

    Jag fyller 32 i maj och har sökt sjukersättning på 50%. Mina diagnoser är autism, social fobi och ångest. Har fått höra att det är jättesvårt att bli beviljad sjukersättning, att det är extra svårt med tanke på min ålder.

    Jag förstår inte varför min ålder ska spela nån roll för jag har ett funktionshinder som jag alltid kommer att ha, det kommer inte bli bättre. 
    Skickade in ansökan om sjukersättning för 2 veckor sen, skickade även med kopia på den neuropsykiatriska utredningsrapporten. Imorgon ska jag till läkaren för att få ett läkarutlåtande. Ska även träffa af arbetsterapeut/ sjukgymnast för att få en bedömning därifrån som jag sen ska skicka till fk.

    Men känns ändå som jag inte har så stora chanser att bli beviljad sjukersättning.
    Vad tror ni om mina chanser att bli beviljad sjukersättning? Stämmer det att det är svårare att bli beviljad om man inte så gammal?

  • Svar på tråden Sjukersättning, har fått höra att det är jättesvårt att bli beviljad och extra svårt för jag är ganska ung
  • Anonym (m)
    Anonym (.....) skrev 2015-01-28 14:40:32 följande:

    Helt otroligt vad social fobi har ökat på några få år..


    Innan visste man inte ens om att det fanns.


     


    jag läste inget om social fobi?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (m) skrev 2015-01-28 14:43:12 följande:
    jag läste inget om social fobi?
    Då råder jag dig att läsa igen.
  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (.....) skrev 2015-01-28 14:40:32 följande:

    Helt otroligt vad social fobi har ökat på några få år..


    Innan visste man inte ens om att det fanns.


     


    Social fobi är en fobi som oftast utvecklas av stress. Det är tex vanligt att utveckla socialfobi, agorafobi eller klaustrofobi under en depression. Själv har jag utvecklat agorafobi. Klarar inte längre av att åka i kollektivtrafiken utan att få panikångest. Och då har jag ändå åkt buss hela mitt liv utan problem. 
  • Anonym (Jenny83)

    Social fobi diagnosen fick jag när jag var yngre och min autism diagnos fick jag nyligen. Har inte så mycket kvar av min social fobi utan mina problem, svårigheter beror mer på min autism diagnos. Jag är inte särskilt rädd, osäker i sociala sammanhang men jag har svårt med socialt samspel, sociala koder och kommunikation. 

  • LunaLovegood
    Anonym (Jenny83) skrev 2015-01-28 11:23:52 följande:
    Jag letar efter jobb på 50% för det är det jag klarar av. Innan jobbade jag som städare på samhall men nu är jag arbetslös.
    Jag är väldigt stresskänslig, får panik av stress. Har stora problem, svårigheter med det sociala, få ångest i sociala situationer. Stressen och ångesten gör att jag får ont i kroppen och huvudvärk. Att vara bland folk tar mycket energi från mig, gör mig utmattad. 
    Jag har precis samma problem som du med stresskänslighet, problem med det sociala och får ofta huvudvärk av att jag spänner mig så mycket! Är själv sjukskriven på 50% men är inte beviljad sjukersättning, sökt 2 gr, har för mig om att det berodde på att jag jobbar för lite. Har bara haft 2 sommarjobb sen jag slutade gymnasiet. Idag är jag 25 år och fast hos Soc, vet inte om ålder spelar så stor roll och vilka chanser du har. Men jag känner igen mig i din situation. Hoppas det löser sig!
  • Anonym (Jenny83)
    Det att jag har svårt med socialt samspel, sociala koder och kommunikation gör att min stress och ångest öka. Jag lyckas inte passa in detta hårda samhälle där många är oförstående och bara stämpla en som lat när inte klarar att jobba mer än 50%. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Lotta) skrev 2015-01-28 14:54:25 följande:
    Då råder jag dig att läsa igen.
    du behöver inte ha så otrevlig ton, Jag såg det nu i första meningen i TS . Förut läste jag  i ett senare inlägg att TS hade skrivit om sociala svårigheter men det behöver inte betyda social fobi och det var därför jag undrade. Men tack du, pekpinnar får man gott om här på detta forum, ursäkta så hemskt mycket
  • Anonym (.....)
    Anonym (m) skrev 2015-01-28 16:22:47 följande:
    du behöver inte ha så otrevlig ton, Jag såg det nu i första meningen i TS . Förut läste jag  i ett senare inlägg att TS hade skrivit om sociala svårigheter men det behöver inte betyda social fobi och det var därför jag undrade. Men tack du, pekpinnar får man gott om här på detta forum, ursäkta så hemskt mycket

    Otrevlig ton tyckte jag inte hon hade. Mer informativ.


    Men om man ska vara riktigt petig så var det du som började med pekpinnar på mig och påstod att det inte stod någonstans om socialfobi.


    Gör om gör rätt och bli inte så himla brydd för att du blir tillrättavisad på ett forum.


     

  • Anonym (Uokl)

    Alla dina tre diagnoser kan förbättras. Alla tre kan man göra drägligare. Men du måste ju vilja det...

  • Notetur Nomen

    Vilken TUR att alla  kloka människor på familjeliv VET att ts visst kan jobba, att social fobi är nåt modernt hittepå samt att autism kan bli bättre! Vad skulle ts göra utan er? Kräks

    Om vux. hab. och arbetsförmedlingen råder henne till detta finns det nog en anledning. Autism kan INTE bli bättre, men man kan förbättra symtomen genom olika åtgärder. Till exempel genom att inte behöva jobba 100% eller jaga sjukskrivningar. 
    Social fobi har antagligen alltid funnits, precis som lungcancer fanns även innan man visste att cigaretter orsakar detta. Vi har idag ett mer likriktat samhälle som är bättre för den stora majoriteten men som också innebär att fler inte riktigt kommer passa in i mallarna och klara kraven. 

    Ts: det borde inte vara svårare enbart  på grund av din ålder, men kom ihåg att det tar väldigt lång tid att få igenom sjukersättning. Så ha tålamod!

Svar på tråden Sjukersättning, har fått höra att det är jättesvårt att bli beviljad och extra svårt för jag är ganska ung