• Anonym (kritik)

    Varför har kvinnor så SJUKT svårt att ta kritik om sina kroppar?

    POLLFRÅGA LÄNGST NER!!

    Vi vet nog alla hur det är - kvinnor klarar inte av att kritiseras för sina kroppar. Antingen blir de helt galna och säger att man ska hålla käften, eller - om de själva frågar - så kräver de ett visst svar på frågan om de ser bra ut i ett visst plagg.

    Om en man får kritik från en kvinna för att han har taniga armar ser han det i 9/10 fall som en sporre/motivation till att börja träna. Men om en kvinna på liknande sätt får kritik från en man att hon har en otränad rumpa så blir hon arg och förbannad. Varför är det på detta sätt? Varför kan inte kvinnor omvandla kritiken till motivation?

    POLLFRÅGA: Vad har ni för uppfattning om tjejens rumpa på bilden?



    DISKUSSION handlar alltså om varför kvinnor har så oerhört svårt att ta kritik över sitt utseende, medan män genom en högre självkritik har lättare att omvandla kritik till motivation.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför har kvinnor så SJUKT svårt att ta kritik om sina kroppar?
  • sextiotalist
    Anonym (kritik) skrev 2015-02-14 23:28:52 följande:

    Det har jag inte sagt. Men att helt avskärma sig från kritik om kroppen som kvinnor gör idag är som att invagga sig själv i en lögn - "spelar ingen roll hur fet eller ful jag är, jag duger iaf precis som jag är".

    Det är ett extremt oansvarigt lathetstänk och inget annat.Man måste kunna kritisera och berömma, livet består inte bara av beröm. Om någon kritiserar dig och du tycker personen har fel behöver du inte bry dig.


    Jag lämnar bara kritik om det kan leda till något positivt. Nej, sambon kritiserar aldrig mitt utseende
  • Thotis90
    Anonym (kritik) skrev 2015-02-14 23:14:03 följande:
    Men grejen är ju att vi människor är helt beroende av vad vår omgivning tycker om oss - det kan du inte neka till. Vi bryr oss om hur vi blir sedda.
    Det gäller inte alla. Jag bryr mig inte om hur andra ser på mig. Jag bryr mig om hur jag ser på mig. 
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (Lägg ägg)
    Anonym (kritik) skrev 2015-02-14 23:28:52 följande:
    Det har jag inte sagt. Men att helt avskärma sig från kritik om kroppen som kvinnor gör idag är som att invagga sig själv i en lögn - "spelar ingen roll hur fet eller ful jag är, jag duger iaf precis som jag är".

    Det är ett extremt oansvarigt lathetstänk och inget annat.
    sextiotalist skrev 2015-02-14 23:24:24 följande:

    Jag förstår inte vitsen med att kritisera någons kropp alls.

    Om man ber om åsikter, ja, men kritisera bara för att personen ifråga inte har den kroppen som man ser som idealkroppen.


    Man måste kunna kritisera och berömma, livet består inte bara av beröm. Om någon kritiserar dig och du tycker personen har fel behöver du inte bry dig.

    Du kan inte tänka dig att kvinnor kanske upplever såväl direkt som indirekt kritik mot sina kroppar ungefär 24/7 och att det till slut blir en ren självförsvarshandling att säga stopp, jag vill inte höra, jag vill bara vara en människa, om du tycker att min kropp inte duger så snälla håll det för dig själv, jag måste få vara ifred?

    Du verkar helt fixerad vid att det viktigaste är att pleasa omgivningen. Om nån har åsikter, ändra det som behöver ändras!!!! Eller? Extremt tröttsamt liv. Särskilt som alla tycker olika.

    "Tjejer ska vara smala"

    "Tjejer ska ha former"

    "Jag gillar en liten fast röv"

    "Stor och dallrig är det som gäller"

    Ärligt talat, släpp det här. Om du vill förändra din kropp så fort nån uttrycker en (negativ) åsikt, kör hårt. Låt folk som vill fokusera på annat än kroppen vara ifred.
  • Anonym (Gaaah)
    Anonym (kritik) skrev 2015-02-14 23:20:30 följande:

    Nej. Män kan i mycket högre grad omvandla kritik till något positivt, medan kvinnor enbart känner sig förolämpade och drar på sig offerkoftan.


    Allvarligt talat, vad vet du om kvinnor? De enda du kommer nära är pixlade.
  • Anonym (tycker)

    Det handlar nog mest om att kvinnor är vana vid att överösas med komplimanger och få sina fantastiska kroppar lovordade och därför tar för givet att det skall vara så. Då svider det extra om någon skulle ha en avvikande åsikt som kränker. Men eftersom det ändå finns många andra män som avgudar hennes kropp, oavsett hur den ser ut (män gillar olika), så spelar det inte så stor roll efter att den första chocken lagt sig, hon kan ändå lätt få så många män i säng som hon vill och därmed är träning helt överflödigt. Alltså ingen motivation.

    En kvinnas kritik måste däremot tas på största allvar, eftersom kvinnor tenderar att allihop tänka likadant och förmodligen ligger det väldigt mycket bakom den kritiken, eftersom kvinnor ofta lindar in sina ord i bomull och försöker vara snälla.

  • LEG

    Varför har vissa män så SJUKT svårt att låta bli att kommentera kvinnors kroppar?

  • Anonym (kritik)
    sextiotalist skrev 2015-02-14 23:35:19 följande:
    Jag lämnar bara kritik om det kan leda till något positivt. Nej, sambon kritiserar aldrig mitt utseende
    Fast huruvida det kan leda till något positivt eller ej har ju väldigt mycket med den du framför kritiken till att göra. Den personens inställning alltså.
    Thotis90 skrev 2015-02-14 23:42:24 följande:
    Det gäller inte alla. Jag bryr mig inte om hur andra ser på mig. Jag bryr mig om hur jag ser på mig. 
    Det kan du försöka inbilla dig själv. ALLA bryr sig om hur man uppfattas av omgivningen - vissa mindre än andra, men det finns alltid där.
    Anonym (Lägg ägg) skrev 2015-02-15 00:08:29 följande:
    Du kan inte tänka dig att kvinnor kanske upplever såväl direkt som indirekt kritik mot sina kroppar ungefär 24/7 och att det till slut blir en ren självförsvarshandling att säga stopp, jag vill inte höra, jag vill bara vara en människa, om du tycker att min kropp inte duger så snälla håll det för dig själv, jag måste få vara ifred?

    Du verkar helt fixerad vid att det viktigaste är att pleasa omgivningen. Om nån har åsikter, ändra det som behöver ändras!!!! Eller? Extremt tröttsamt liv. Särskilt som alla tycker olika.

    "Tjejer ska vara smala"

    "Tjejer ska ha former"

    "Jag gillar en liten fast röv"

    "Stor och dallrig är det som gäller"

    Ärligt talat, släpp det här. Om du vill förändra din kropp så fort nån uttrycker en (negativ) åsikt, kör hårt. Låt folk som vill fokusera på annat än kroppen vara ifred.
    Har du samma problem att höra åsikter om din personlighet och huruvida du är snäll eller dum?


  • K grrl

    Om jag fick kritik för min kropp på en annan nivå än "dina bakre deltoids laggar, du måste träna dem för balans" skulle de få ett stort finger i ansiktet.

    Jag håller med ovanstående om att kvinnor måste stå ut med på tok för mycket kritik om sina kroppar. Något jag fått höra är att jag är för smal/hård och "killar föredrar tjejer med mer former". Problemet är att jag jobbar hårt för min kropp. Jag har den kropp jag vill ha. Varför ska jag då bry mig om vad en random guy (eller min man för den delen) anser? Visst vill jag vara attraktiv för min man, men inte på bekostnad av min mentala hälsa och välbefinnande. Eller för den delen mitt eget mål.

  • Anonym (kritik)
    K grrl skrev 2015-02-15 07:35:30 följande:

    Om jag fick kritik för min kropp på en annan nivå än "dina bakre deltoids laggar, du måste träna dem för balans" skulle de få ett stort finger i ansiktet.

    Jag håller med ovanstående om att kvinnor måste stå ut med på tok för mycket kritik om sina kroppar. Något jag fått höra är att jag är för smal/hård och "killar föredrar tjejer med mer former". Problemet är att jag jobbar hårt för min kropp. Jag har den kropp jag vill ha. Varför ska jag då bry mig om vad en random guy (eller min man för den delen) anser? Visst vill jag vara attraktiv för min man, men inte på bekostnad av min mentala hälsa och välbefinnande. Eller för den delen mitt eget mål.


    Ingen tvingar dig att hålla med. Men folk måste få kritisera.
  • Kolibri12
    Anonym (kritik) skrev 2015-02-15 07:43:51 följande:
    Ingen tvingar dig att hålla med. Men folk måste få kritisera.
    Men varför måste "folk" få kritisera en annan människas kropp, utan att ens ha blivit tillfrågade om vad de tycker?
Svar på tråden Varför har kvinnor så SJUKT svårt att ta kritik om sina kroppar?